On-line s dopravním expertem Josefem Mikulíkem

Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík.
velikost textu:
vydáno 5.9.2006 13:00
Od 1. července začal platit nový silniční zákon. A zdá se, že je opravdu účinný. Během letošních prázdnin zahynulo při dopravních nehodách o 76 lidí méně než za stejné období vloni. Zda je za touto příznivou statistikou skutečně změna zákona, na to se v úterý od 13 hodin můžete zeptat ředitele Centra dopravního výzkumu Josefa Mikulíka.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 5. září 2006 do 13:17

OTÁZKA: Proč si myslíte, že pohled na tak ošklivou věc jako je psí ohanbí slušné řidiče nerozptyluje ? Souhlasíte s utracením nezahalených psů ? Petr Stoklasa

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Osobně mám pocit, že auta již nejezdí tak pomalu, jako když začal nový zákon platit. Nemyslíte si, že se řidiči brzy otrkají? Karin
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Tuto skutečnost monitorujeme a je vcelku přirozenou reakcí na nově zavedené opatření a možnosti soustavného dozoru Policie. 5.9.2006 13:35
OTÁZKA: - nejsou podle vás dopravní statistiky manipulující (nezohledňují růst počtu aut ani rostoucí ujetý počet km, počítají jen abs. počet nehod a mrtvých), ve skutečnosti možná nehodovost klesá - jaký je podle vás stav značení v ČR? kdo a jak značení schvaluje a vyhodnocuje? jak se na tom podílejí dopravní psychologové? jak je možné, že v červenci magistráty NAJEDNOU začaly značení revidovat? není ten bordel důvodem, proč zančky lidi neberou vážně? - jaká je nehodovost na dálnicích s neomezenou rychlostí v NSR? - je vyšší rychlost opravdu nebezpečná? nedá se na vyšší rychlost zvyknout, naučit se předvídat, mít větší odstup atd.? Pete
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Nejsou, sledují se i charakteristiky, o kterých se zmiňujete. Podstatné jsou však absolutní čísla. Stav značení je velmi rozdílný, ale přesto patříme k jedněm z nejlepších států v Evropě v této oblasti. 5.9.2006 13:38
OTÁZKA: Dobrý den. Rád bych se zeptal co musí obsahovat doklad o homologaci tmavých předních bočních skel u OA, který musím v případě kontroly předložit policii. Děkuji cyril
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Obraťte se, prosím, na příslušný dopravní úřad. 5.9.2006 13:39
OTÁZKA: Dobry den. Co zkouma Centrum dopravniho vyzkumu? Nejake priklady by pro predstavu pomohly. Dekuji. Jirka
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Doporučujeme vám navštívit webové stránky www.cdv.cz, kde najdete široké spektrum námi řešených problémů včetně problematiky bezpečného provozu na našich silnicích. 5.9.2006 13:40
OTÁZKA: Dobrý den, jak to vypadá s tím, že by se na dálnicích mohlo jezdit maximální rychlosti 160km/h? Díky Řidič
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Jsem zásadně proti, i v USA, kde mají nepochybně kvalitnější silnice a výkonnější auta mají maximální dovolenou rychlost 128km/h, v mnohých státech méně. 5.9.2006 13:42
OTÁZKA: Dobrý den, může na našich silnicích zůstat rozum a chtíč v opozici natrvalo? vimr
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Podobně jako v běžném denním životě. 5.9.2006 13:42
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že svícení během dne opravdu může zvýšit bezpečnost na silnicích? Přijde mi to stejné jako mít auta natřena výstražnou barvou. Neplýtvá se zbytečně benzínem? Milan
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Určitě. Veškeré údaje ze států, které v minulosti toto opatření zavedly tuto skutečnost jednoznačně potvrzují, včetně našich vlastních dat z období povinného svícení v zimním období. 5.9.2006 13:43
OTÁZKA: Z vašich grafů vyplývá, že počet úmrtí na silnicích klesal i před zavedením zákona. Není ta spojitost 76 zachráněných díky zákonu jen demagogická propaganda? Pompo
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Není, došlo k mnohem radikálnějšímu poklesu než v předchozím období. 5.9.2006 13:44
OTÁZKA: Vážený pane Mikulíku, při svých pobytech v ČR jsem si všimnul, že na silnicích existuje mnoho přechodů pro chodce (tzv. zebra), ale velice malo, alespoň v Praze semaforů pro chodce. To je například ve srovnání s Německem opačný poměr. Není to jeden z důvodů četných nehod mezi chodci a řidiči. Milan Hatmann
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Toto opatření patří k těm účinným, které zvyšují bezpečnost chodců a jejich umístění je potřeba posoudit podle daného místa. 5.9.2006 13:46
OTÁZKA: Z mého pohledu cyklisty vidím, že řidiči jsou mnohdy opatrnější, ale nemyslíte, že jakmile se to trochu zažije, že začnou jezdit stejně, jen budou více dávat pozor, jestli někde není policie??? Co si myslíte o tom, že cyklista, co se sám zraní musí zaplatit obrovskou pokutu a třeba bruslař ne? Taky to může způsobit mnoho úmrtí díky skrytým zraněním, kdy cyklista radši "odleze" pryč ze silnice a pak hledá výmluvu jak se zranil, přitom má třeba vnitřní krvácení... Jarda P.
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Stejně jezdit nezačnou. V okamžiku kdy si uvědomí, že už mají na kontě nějaké body a mohli by přijít o řidičský průkaz začnou opět mnozí jezdit podle zákona. Je to jedna z otázek, která bude určitě diskutována při novelizaci zákona. 5.9.2006 13:48
OTÁZKA: Den dobrý. Si myslím, že hlavním důvodem politicko-policejního statistického snížení počtu nehod je jejich nehlášení policii. Mou domněnku dnes ráno v radiožurnálu potvrzovali i mluvčí hlavních pojišťoven. Co vy na to? Taky si připadáte na silnicích nebezpečnější kvůli tomu, že neustále pozorujtete tachometr? A taky máte za to, že být dopravním policistou tak, jak toto povolání dopravní policisté chápou, bude nikoli prestižním, ale za to dobře placeným místem? Lebowski
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Nesouhlasím s vámi, i když v ojedinělých případech můžete mít pravdu. Naopak dle diskusí se soudními znalci vyplývá, že celá řada hlášených nehod, jsou ve skutečnosti pojišťovací podvody. Naopak si připadám mnohem bezpečněji. Dostatečně zkušený řidič tachometr průběžně sledovat nepotřebuje a umí rychlost odhadnout, dodržování rychlosti považuji za samozřejmé jednání a nikoliv stresující. 5.9.2006 13:52
OTÁZKA: Dobrý den, jako řidič i jako cyklista jsem uvítal zklidnění provozu na českých silnicích. Bohužel mám pocit, že mnohým řidičům již otrnulo a vrátili se k původnímu stylu jízdy. Můžeme očekávat zvýšení počtu policistů na našich cestách? Nebo vidíte jiný způsob jak z dodržování zákona udělat běžný stav? Děkuji Jiří
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Pokud budou řidiči považovat dodržování zákona za samozřejmé, stačilo by i méně policistů. 5.9.2006 13:54
OTÁZKA: Kolik tisic km dalnic podle Vas v Cesku chybi? Jirka
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Včetně rychlostních komunikací cca 1100 km. 5.9.2006 13:55
OTÁZKA: Dobré poledne pane Mikulík a chci se vás zeptat, zda-li vy sám jezdíte předpisově a máte všechny své ,,bodíky" a zda-li by jste využil právní kličky v případě, že by jste byl přistižen při spáchání dopravího přestupku. Děkuji Vám za odpověd David
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Snažím se. Bodíky mám všechny a pokud se mně někdy podaří nějaký ztratit, budu se hluboce stydět a právní kličky hledat nehodlám. 5.9.2006 13:57

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.