Ptejte se Zdeňka Matouška, ředitele Údržby komunikací z Pražkých služeb

vydáno 4.1.2001 15:00

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 4. ledna 2001 do 15:50

OTÁZKA: Zdravím vás. Chci se jen zeptat, jak funguje vaše dorozumívání s Technickou správou komunikací? Na kom záleží, kolik vozů bude v terénu pracovat a jak dlouho? Jan
ODPOVĚĎ: Dorozumívíní s Technickou správou komunikací funguje přesa dispečinky obou organizací, zejména telefonicky, se záznamem a následně pomocí operátorů. Počet vozů v terénu je stanoven předem zpracovanými programy a je dán stupněm pořadí komunikací. Technická správa komunikací vždy určí požadovaná opatření na jednotlivé stupně komunikací, například na První pořadí vyjíždí celkem 69 sypačů, z toho 42 sypačů Pražských služeb. 4.1.2001 15:08
OTÁZKA: V čem spočívá vaše práce v Pražských službách a co konkrétě máte na starosti (případně jaké jsou služby, které musíte mít a jak funguje noční provoz)? kotr
ODPOVĚĎ: Moje práce v Pražských službách reprezentuje funkci ředitele závodu údržby komunikací a tento závod má v zimním období na starosti sjízdnost a schůznost na čtyřech šestinách kominukací, které sjou ve správe TSK. Rozsah služeb se odvíjí od stupně komunikací, na prvním pořadí komuniokací je zajišťována trvalá pohotovost a na dalším pořadí komunikací je rozsah služeb určován na jednotlivé směny TSK. 4.1.2001 15:13
OTÁZKA: Na Vinohradech - třeba na Jiřího z Poděbrad se včera nedalo chodit. Bylo to jako na skle. Kvůli tomu mám platit daně? tramin11
ODPOVĚĎ: Zajišťování schůdnosti komunikací je stanoveno vyhláškou hlavního města číslo 39/97, která určuje základní časové limity a dále vyhláškou 35/99, která stanoví kominikace, na kterých se shcůdnost nezajišťuje. Podle těchto předpisů je povinen postupovat příslušný správce kominukací, což v případě parku na náměstí Jiřího z Poděbrad je pravděpodobně městská část Praha 3. 4.1.2001 15:18
OTÁZKA: Jak velkou část (procentuelně) má vaše společnost v Praze na starosti? A kolik máte dohromady sypačů k dispozici? Kolpor
ODPOVĚĎ: Z vozovek, které jsou ve správě TSK zajišťuje naše společnost sjízdnost nad cca 65-ti procentech komunikací. Dohormady mají Pražské služby k dispozici 78 sypačů, z toho je 44 na první pořadí. 4.1.2001 15:20
OTÁZKA: Kdo nese odpovědnost za špatně udržovaný úsek v Praze? Vy nebo TSK? ferd
ODPOVĚĎ: Odpovědnost za špatně udržovaný úsek v Praze nese příslušný správce komunikace, což může být jednak TSK, jednak příslušná městská část a u chodníků správce přilehlé nemovitosti. V případě, že Pražské služby, jako dodavatel TSK, nedodrží smluvní podmínky, přechází odpovědnost na dodavatele. Totéž platí pro všechny ostatní dodavatele, kterých je celá řada. 4.1.2001 15:23
OTÁZKA: Jak jste se dostal na místo ředitele závodu pro údržbu komunikací? Účastnil jste se nějakého konkursu a jaké byly vaše zkušenosti v oboru? Děkuji. Pavenov
ODPOVĚĎ: Na místo ředitele závodu pro údržbu komunikací jsem byl jmenován v roce 1994 bez konkurzu. Mé předchozí zkušenosti představovaly šest let práce ve funkci zástupce ředitele a čtyři roky práce ve funkci ředitele jiného závodu. 4.1.2001 15:25
OTÁZKA: V úterý jsem se klouzal na Kavčí hory. Sympatizujete s rebelujícími redaktory? Ale dyk po tom ledu jim nejde donést ani salám!!! Divoch
ODPOVĚĎ: Pokud se týká ledu na komunikacích je problematika stejná jak byla popsaná v odpovědi na schůdnost na náměstí Jiřího z Poděbrad. Otázku sympatií s rebelujícícmi reaktory nechávám bez komentáře. 4.1.2001 15:31
OTÁZKA: Jak by mělo vypadat ideální opatření, když celou noc padá mrznoucí déšť? Je pravda, že proti tomu nelze bojovat? janda
ODPOVĚĎ: Proti stálému mrznoucímu dešti jsou téměř všechna opatření neúčinná. Naprosto neúčinný je inertní posyp, který se okamžitě překrývá novou vrstvou ledu. I chemický posyp nebývá v tomto případě dostatečně účinný, neboť během krátké chvíle je deštěm odplaven a opět dochází k vytváření náledí. 4.1.2001 15:34
OTÁZKA: Dobrý den. Proč jsou ještě dnes některé chodníky pod ledem? Zaskočila vás zima? Plíca
ODPOVĚĎ: Protože správce, popřípadě majitel přilehlé nemovitosti, nezajistil jejich úklid. Pražské služby zajišťují zimní údržbu chodníků jen ve velmi malém rozsahu, hlavní činnost se týká vozovek. 4.1.2001 15:35
OTÁZKA: Dovedete si představit, že by vaše firma byla ryze soukromá? Že by lidé platili podle toho, jak jsou spokojeni? Vydělali byste si na sebe? Jerry
ODPOVĚĎ: Firma Pražské služby je soukromá, cca dvě třetiny vlastní hlavní město Praha a jednu třetinu soukromé subjekty. Naší práci přejímá a kontroluje jednak objednatel TSK a jednak pověření pracovníci jednotlivých městských částí. Prozatím jsme schopni si na sebe vydělat. 4.1.2001 15:37
OTÁZKA: Pane řediteli, proč se nikde nedočtu například o konkrétním vyúčtování různých úklidů? Například, kolik město muselo zaplatit za úklid centra, jaký mají Pražské služby ceník, jak je zajištěna kontrola, abyste si například vy neúčtovali vyšší sumy??? Děkuji za odpověď... olhot
ODPOVĚĎ: KOntrolu našich prací zajišťuje ten, kdo je platí, to jest TSK, a dále pověření pracovníci jednotlivých městských částí. Cenník našich prací je součástí smlouvy o dílo s TSK a tato organizace tyto smlouvy v poslední době běžně zveřejňuje na Informačním serveru hlavního města. 4.1.2001 15:40
OTÁZKA: Mám soukromou záchranku a chválím vás! Díky vám máme spoustu kšeftů! Díky. Kadel
ODPOVĚĎ: Není zač. 4.1.2001 15:40
OTÁZKA: V zimě solíte silnice a někdy i chodníky, ale co děláte v létě? Zvědavec
ODPOVĚĎ: V létě komunikace uklízíme a opravujeme. 4.1.2001 15:41
OTÁZKA: Pane řediteli, nemáte pocit (zkušenost?), že mnoho Pražanů je strašně líných a místo toho, aby si uklidili alespoň chodník před svým domem či panelákem, tak čekají, že někdo přijede a uklidí to celé za ně??? Zdá se mi, že mimo Prahu jsou lidé více se starat o své okolí...Děkuji... olhol
ODPOVĚĎ: Mnoho Pražanů (správců přilehlých nemovitostí) je skutečně líných v tom, že nedodržují ustanovení vyhlášky 39/97 ani v rozsahu úklidu ani ve stanovených termínech. 4.1.2001 15:43
OTÁZKA: Kdybyste měl peněz, kolik potřebujete, jakou techniku byste nakoupil? Jde mi i o značky strojů a o počet. Cecilka
ODPOVĚĎ: Pražské služby v současnosti disponují dostatečným množstvím finančních prostředků na nákup techniky a tato technika, z podstatné části, je velmi moderní. Jako příklad u velkých sypačů se jedná o nákladní vozidla Mercedes s příslušnou nástavbou a menší mechanizace o vozidla Multicar 26. Problematika rozsahu zimní údržby komunikací v Praze však není dána množstvím finančních prostředků Pražských služeb, ale množství finančních prostředků, které TSK poskytuje hlavní město Praha. 4.1.2001 15:47