Jan Kučera, náměstek šéfa Drážní inspekce

vydáno 3.10.2008 11:00
Vyšetřování železničního neštěstí v Moravanech nabralo ve čtvrtek nečekaný směr. Drážní inspekce podala trestní oznámení, vyšetřování prý chtěl ovlivnit úředník z ministerstva dopravy. Také se diví, že ministerstvo vydalo vlastní zprávu o nehodě bez podkladů od inspektorů. Čtenářům odpovídal náměstek šéfa inspektorů Jan Kučera.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 3. října 2008 do 11:26

OTÁZKA: Dobrý den, mám několik dotazů: 1. Víte o tom, že i ostatní staniční zabezpečovací zařízení používaná v ČR (RZZ AŽD71, K-2002,...), ale i v Evropě (SIMISW, ACC, ...) se při ztrátě šuntu zachovají shodně jako ESA 11, a povolí postavit následnou vlakovou cestu ? 2. Víte o tom, že pan Miklenda činil v den nehody 19.05.2008 v Moravanech nátlak na pracovníka laboratoře, který prováděl přezkoušení zařízení ? Nátlak spočíval v tom, že pan Miklenda vyhrožoval zasláním dopisu na společnost ERA v případě, že se v protokolu neobjeví informace o chybné funkci ESA 11. 3. Dále bych všem zaměstnancům DI doporučil nastudovat TNŽ 34 2620 bod 9.3.1 (Dovolení zabezpečených jízd) a bod 6.2 (Kontrola volnosti úseku). 4. Na stránkách DI máte inzerát na Vrchní inpektory. Přednost mají zájemci se znalostí v oblasti sdělovacího a zabezpečovacího zařízení a traťového hospodářství. Znamená to, že na DI nepracují odborníci z oboru zabezpečovacího zařízení ? Pavel Novák
ODPOVĚĎ: 1. Ano 2. prosím o podání důkazů 3. to není otázka 4. ne, neznamená, jen je preferujeme. 3.10.2008 11:03
OTÁZKA: Dobrý den, Jsem docela rád, že alespoň na něco se v téhle zemi člověk může spolehnout a alespoň někdo se stará o naší bezpečnost na železnici. Přijde mi, že české dráhy zajímá pouze zisk a problémy se snaží za podpory ministerstva jen ututlat. V jakém stavu je vůbec železniční síť? Je do její opravy a údržby investováno dostatečné množství peněz? Václav Zmožek
ODPOVĚĎ: Bohužel otázky investic neřešíme, to je věcí MD případně SŽDC. 3.10.2008 11:05
OTÁZKA: Pane náměstku, zajímalo by mě, jak je možné, že komise složená mj. ze zástupců ministerstva a Českých drah měla tiskovou konferenci den před Drážní inspekcí, je to náhoda? Adam, výpravčí
ODPOVĚĎ: Určitě je to "náhoda", stejně jako "náhodně" vypsané výběrové řízení v době končení šetření, "náhodné" útoky na web DI včera, kdy se na jejím webu měla objevit závěrečná zpráva z Moravan atd. "Náhod" je v poslední době nějak moc. :-) 3.10.2008 11:07
OTÁZKA: Přijde mi, jako by pan Novák byl zaměstnancem ministerstva nebo českých drah. Pane, měl byste se stydět! Chtěl bych vidět, jak byste mluvil, pokud by Vám třeba při neštěstí ve Studénce zemřel někdo z rodiny!? Co je pravda na tom, že právě tam ČD o probíhajících pracích věděla a záměrně nesnížila rychlost projíždějících vlaků? Jen proto, že nedostali zaplaceno? Václav Zmožek
ODPOVĚĎ: Nehoda ve Studénce je v šetření, stavba mostu nicméně byla řádně schválena odpovědnými institucemi, které si i stanovily podmínky. Šetření případu zdaleka ještě není u konce, závěry zveřejníme. 3.10.2008 11:09
OTÁZKA: Můžete doložit, že lokomotiva intenzivně brzdila? Karel
ODPOVĚĎ: Pokud myslíte tu, co narazila zezadu do osobního vlaku, tak ano, vyplývá to z rozboru rychloměru. 3.10.2008 11:10
OTÁZKA: Je pravda, co říkají odborníci? Zařízení ESA 11 neporušila žádnou normu, ale lokomotiva nejméně 6? Jiří D
ODPOVĚĎ: Odkáži Vás na náš web, kde je kompletní zpráva (www.dicr.cz). 3.10.2008 11:10
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, zda vypsané výběrové řízení na nového generálního inspektora DI souvisí s touto kauzou. Děkuji Tommi
ODPOVĚĎ: Ministerstvo tvrdí, že ne, my máme jiný názor. Mimochodem, Mgr. Roman Šigut byl do funkce jmenován v říjnu 2006 do doby ukončení výběrového řízení. To bylo vyhlášeno v listopadu 2006. Nechápeme proto, proč najednou je vyhlašováno jiné výběrové řízení (znovu). Zeptejte se ministerstva, jak skončilo to původní 2 roky staré. To údajně mělo skončit v květnu.... 3.10.2008 11:12
OTÁZKA: pane namestku, existuje na vas mail, kam se vam da napsat osobni sdeleni? Dekuji tom
ODPOVĚĎ: Jiste. Je dokonce na webu. Zkuste jan.kucera@dicr.cz 3.10.2008 11:13
OTÁZKA: Dobrý den! Domníváte se,že touto kauzou může být zpochybněna nezávislost Drážní inspekce na státní správě (Ministerstvu dopravy).Docela mne mrazí v zádech, když si člověk uvědémí, že politika může tímto způsobem i ohrožovat lidské životy.Drží vám palce do boje s ministerskými úředníky. Karel
ODPOVĚĎ: Děkujeme moc za podporu. Všichni naši zaměstnanci si uvědomují, že jsou státními úřadníky placenými z peněz daňových poplatníků, a proto jim chtějí odvádět odpovídající službu. A usínat s vědomím, že kvůli nějakému našemu opomenutí/chybně/přehlédnutí může být někdo zraněni či zemřít, opravdu nechceme. Práci se proto snažíme dělat poctivě. Ne ale každý s tím evidentně souhlasí. 3.10.2008 11:15
OTÁZKA: Je tedy na železnici bezpečno? Michal
ODPOVĚĎ: To je otázka spíše pro Drážní úřad, který vydává tzv. osvědčení o bezpečnosti. Železnice je stále jednou z nejbezpečnějších způsobů dopravy. 3.10.2008 11:16
OTÁZKA: Ministerstvo ve své zprávě tedy vycházelo z čeho, jestli to tedy můžete vědět? Michal
ODPOVĚĎ: Nevíme, bohužel. Její komise s námi nekomunikovala. 3.10.2008 11:17
OTÁZKA: Nemohu pochopit, jak pískování mohlo za to, že vlak nebyl vidět. Cápu, že kdyby tam byla jenom mašina, ale celý vlak byl pískem oizolován, všechny nápravy? Michal
ODPOVĚĎ: Viz naše závěrečná zpráva na webu (www.dicr.cz). Prostě se to stalo. 3.10.2008 11:18
OTÁZKA: Kolik je Vám let? Vymazal
ODPOVĚĎ: Jak tato otázka souvisí s nehodou v Moravanech? 3.10.2008 11:18
OTÁZKA: Je pravda, že Vaše bakalářská práce se zabývala rozvojem lázeňství v Teplicích? Milan Janovský
ODPOVĚĎ: Ne, žádnou balalářskou práci jsem nepsal. A mimochodem, je to cca měsíc, kdy po budově MD kolovaly zvěsti, že generální inspektor a jeho náměstek nemají VŠ vzdělání a titul používají neoprávněně. Zase náhoda? :-) Tak všechny ujišťuji, že titul používat můžeme a že náš GI nemá jen jednu vysokou, ale hned dvě (já mám "jen" jednu). 3.10.2008 11:20
OTÁZKA: Proč jste na včerejší tiskové konferenci nedokumentovali, že jste byli „ovlivňováni“? Papíry, které jste tam rozdávali nic takového neprokazují. Máte ještě nějaké jiné podobné „dokumenty“ ? Nechce tímto pouze manipulovat s veřejným míněním? Martina Kovandová
ODPOVĚĎ: Nechceme, dali jsme jen část důkazů. Ale dovolím si oponovat. Pokud je ve směrnici EU 2004/49/ES napsáno, že "..jeho funkčnost (myšleno vyšetřujícího orgánu, tedy v případě ČR je to DI) nesmí být ovlivněna zejména tehdy, má-li z organizačních důvodů a z důvodů právní struktury úzký vztah k vnitrostátnímu bezpečnostnímu orgánu nebo k regulačnímu orgánu v odvětví železnic". Opravdu si myslíte, že ČR plní své přístupové dohody k EU, když náměstek mnistra dopravy (MD je regulátor) píše generálnímu inspektori, aby provedl personální opatření vůči vyšetřovateli a dokonce požaduju přeložení NÁVRHŮ opatření, které DI chystá? 3.10.2008 11:25