Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Generální ředitel Úřadu práce Jiří Kubeša

Jiří Kubeša
velikost textu:
vydáno 1.2.2012 12:55
Od nového roku proplácejí úředníci sociální dávky prostřednictvím nového systému a od nového roku provází vyplácení dávek problémy. Proč systém nefunguje a kdo za to může? Generální ředitel Úradu práce Jiří Kubeša diskutuje on-line.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 1. února 2012 do 13:18

OTÁZKA: Pane řediteli, asi se mnou budete souhlasit, že výplata dávek hmotné nouze musí probíhat v souladu s právními předpisy. Proč se tak tedy v současné době neděje? Proč jsou zaměstnanci orgánů pomoci v hmotné nouzi nuceni provést výplatu dávek bez ohledu na ověření, zda žadatel má na tuto dávku nárok? (S tím, že zhodnocení splnění podmínek nároku na dávky bude provedeno dodatečně.) Proč nutí zaměstnance orgánů pomoci v hmotné nouzi k protiprávním postupům při správním řízení přímo Váš náměstek Mgr. Žárský? Pokud dojde z tohoto důvodu k přeplatku na dávce, kdo bude mít za tento přeplatek odpovědnost? Vždyť se bude jednat o přeplatek zaviněný chybným správním postupem orgánu pomoci v hmotné nouzi. Bude odpovědnost na zaměstnanci, který o dávce rozhodl? Nebo z toho vyvodíte vy sám svou osobní odpovědnost jako nejvyšší představitel Úřadu práce ČR? Prosím o jasné odpovědi, které nebudou v nic neříkajícím stylu, že musíte zhodnotit soubor objektivních a subjektivních příčin problémů. Děkuji.
Jiří Kubeša ODPOVĚĎ: Dobrý den, všem čtenářům. Doufám, že debata bude konstruktivní a neurážlivá. Teď k otázce -> výplata dávek probíhá v souladu se zákonem. Nárok na dávku prokazuje žadatel, aby nedošlo k velkému prodlení, vycházíme z údajů, které uvedl. Předpokládáme, že uvedl pravdivé a úplné údaje. Vše se kontroluje následně a ze zjistěných skutečností pak vyvozujeme závěry. Pokud dojde k přeplatku v důsledku špatné práce některého z našich pracovníků, budou z toho vyvozeny závěry. Přesto však povinnost příjemce tohoto přeplatku je částku, která mu nenáleží, vrátit. Znovu podotýkám, že před výplatou probíhá kontrola vypočtené částky. Nevím o tom, že by náměstek Mgr. Martin Žárský někoho nutil k porušování zákona, na takovýto postup nemá nikdo právo. 1.2.2012 13:04
OTÁZKA: Jak můžete mít takovou drzost tvrdit, že nový systém funguje, když se přes 90% všech lednových dávek vyplácelo přes jednotné výplatní místo ze "STARÝCH" OKxxx systémů !!! Pokud byste jeli pouze na nových v současnosti nefunkčních "systémech", tak jste totálně v háji... Chcete i teď tvrdit, že to není pravda ?
Jiří Kubeša ODPOVĚĎ: Není pravdou, že se vyplácí jen ze starých systémů. Navíc z těchto se bude vyplácet po celou dobu nároku na dávky, který byl zpracován ve starém systému. Z toho plyne, že se vyplácí z obou systémů současně. 1.2.2012 13:06
OTÁZKA: Dobrý den, pane řediteli, dojde k dokončení reorganizace ÚP ČR tak, aby nebyly propastné personální i materiální rozdíly mezi jednotlivými kontaktními pracovišti, kdy například pracoviště v okresních městech mají nepoměrně více zaměstnanců na jednotlivých agendách, než jiná kontaktní pracoviště, přesto, že mají shodné výkony (počet nezaměstnaných počet sociálních dávek apod.? Budou někdy přerozdělena služební auta? Zatím je mají jen pracoviště v okresních městech, ale bez aut nelze dělat ze zákona povinná sociální šetření, na jejichž základě se přiznávají dávky. Marie Babničová
Jiří Kubeša ODPOVĚĎ: Dobrý den, jak jistě dobře víte, převzali jsme z obecních a městských úřadů více jak 1600 zaměstnanců. V těchto týdnech posuzujeme vytíženost jednotlivých pracovišť vzhledem k přechodu nových dávek a v tomto budeme pokračovat v prvním čtvrtetí. Připouštím. že po vyhodnocení sebraných dat a konzultaci s příslušnými řediteli KrP, může dojít k přesunu některých pracovníků. V minulém roce jsme také analyzovali vytíženost automobilů a krajští ředitelé dostanou příkaz k jejich přerozdělení až na jednotlivé KoPy. Uvažujeme také o koupi nových vozů pro potřebu terénní služby, což je součást z investičního rozpočtu. 1.2.2012 13:12
OTÁZKA: Hezký den, byly do včerejšího dne vyplaceny novým systémem všechny dávky?
Jiří Kubeša ODPOVĚĎ: Dobrý den, byl dán příkaz k vyplacení všech dávek, s výjimkou těch, kde žádost nebyla dodána kompletně dle zákona. Celkový objem všech dávek je 5 712 529 244 Kč a je to 1 514 995 dávek. 1.2.2012 13:13
OTÁZKA: Ještě jednou dobrý den pane řediteli, víte, že na některých pracovištích, kde nutíte zaměstnance vyplácet dávky v hotovosti, nejsou ani pokladny, ani trezory, ani mříže, ani ochranka, ba ani Policie ČR. Jak zajistíte bezpečnost zaměstnanců a státního majetku? Marie Babničová
Jiří Kubeša ODPOVĚĎ: Všichni krajští ředitelé dostali pokyn, aby v plné míře zajistili bezpečnost jak vyplácených peněz, tak pracovníků, kteří s nimi nakládají. Pokud máte konkrétní námitky, kontaktujte mne, abych mohl sjednat nápravu. Děkuji 1.2.2012 13:14
OTÁZKA: Dobrý den, také budete čtenářům tvrdit, že systém funguje a je vlastně vše v pořádku, jak to dělá Váš pan ministr? A co poradíte lidem, kteří díky Vám mají na krku exekuci. Jiří Drbohlav
Jiří Kubeša ODPOVĚĎ: Dobrý den, přes jednotné výplatní místo bylo do včerejšího dne vyplaceno 100% lednových dávek v celkové výši přes pět miliard korun - konkrétně 1 514 995 dávek v hodnotě 5 712 529 244 Kč. Stát tedy v zákonném termínu vyplatil všechny nároky. Jako bývalý soudce si dovoluji tvrdit, že příčina exekuce je někde jinde a rozhodně ne v systému vyplácení dávek. 1.2.2012 13:17
OTÁZKA: Dobrý den, chápu, že vaše úřednice toho mají hodně, ale základní pravidla slušného chování by snad dodržovat mohly. Byla jsem na Praze 8 vyřizovat rodičovský příspěvek a místo pozdravu na mě úřednice na chodbě vyštěkla: A vy jste kdo? To si nedovolí žádný zaměstnanec v žádné firmě! Nemohly by absolvovat školení o základních pravidlech komunikace s klienty? Petra Škraňková
Jiří Kubeša ODPOVĚĎ: Dobrý den, máte jistě pravdu, že slušnost je základem. Všichni toho máme v těchto dnech hodně a občas nám může něco "ujet", pakliže se takto stalo, omlouvám se Vám za moji kolegyni. Pokud byste měla pocit, že je potřeba tento případ řešit nějak dále, obraťte se na kontrolní oddělení Úřadu práce na generálním ředitelství. 1.2.2012 13:20
OTÁZKA: Pane řediteli rád bych se zeptal :za měsíc leden jsem neobdržel ještě příspěvek na mobilitu,pokuď dostanu v měsíci únoru dvakrát příspěvek na mobilitu neporuším zákon a nebudu muset jednen příspěvek vrátit.Děkuji za odpověď Jaroslav Kadlec
Jiří Kubeša ODPOVĚĎ: Dobrý den, neporušite, jelikož se vyplácí měsíčně a přiznán je od měsíce, kdy jste si žádost podal. Proto řada spoluobčanů, kteří mají na tento příspěvek nárok, byla na ÚP v lednu. V únoru již nečekáváme takový nápor žadatelů o tuto dávku jako v lednu. 1.2.2012 13:21
OTÁZKA: Dobrý den. Měl bych jen krátký dotaz. Podařilo se tedy do včerejška tj. 31.1. vyplatit všechny dávky, které vyplaceny měly být. Pokud ano, chtěl bych se zastat ministra Drábka, i když mně sympatický není. Kauza nový SW mně již připadá spíše jako kauza politická a ne faktická. Děkuji za odpověd. Jiří Paul
Jiří Kubeša ODPOVĚĎ: Dobrý den, ano, do jednotného výplatního místa bylo včera odesláno 100% všech dávek, které měly být v měsíci lednu vyplaceny. Konkrétně jde o 1 514 995 dávek ve výši 5 712 529 244 Kč. Za pana ministra tedy děkujeme za podporu :) . 1.2.2012 13:23
OTÁZKA: Proč lžete? Fakt si myslíte, že tím problém zmizí? zelena guma
Jiří Kubeša ODPOVĚĎ: NO COMMENT 1.2.2012 13:23
OTÁZKA: Dobrý den, já bych se chtěla zeptat, jestli odměníte všechny ty úředníky, kteří makali jak šrouby, aby zachránili co se dalo? Kateřina Grusová
Jiří Kubeša ODPOVĚĎ: Dobrý den, samozřejmě, budou zaplaceny jak odpracované přesčasy, tak cílová odměna. Na tomto místě chci všem kolegyním a kolegům poděkovat za jejich práci a nasazení. Troufám si říct, že jsme jeden z mála státních úřadů, který přistoupil k problému tak, aby byl vyřešen bez velkých dopadů na klienty a nenechal ho "vyhnít". 1.2.2012 13:25
OTÁZKA: Dobrý den jak je možne ze jeden den mi zaměstnanec úřadu práce zodpoví na otázku ohledně průkazu ZTP a druhý den je to jinak a na úřadě práce nejsme schopni nic vyřešit. Synovi končí průkaz ZTP v březnu.Napsala jsem dotaz na úřad práce kde mi bylo sděleno že je potřeba žádat 3 měsíce dopředu.Násladně syn šel na úřad práce kde si "vystál" o francouzkých holích!!! hodinovou frontu a poté mu úřednice sdělila,že má přijít až v březnu. Mají vůbec pracovníci úřadu práce přehled o tom že průkazy ZTP jsou pro postižené lidi dost důležité.....
Jiří Kubeša ODPOVĚĎ: Dobrý den, je mi líto, pakliže někdo podal špatnou odpověď. O nový průkaz ZTP můžete žádat kdykoliv před skončením platnosti svávajícího tak, aby bylo možno zajistit posouzení zdravotního stavu. Jakmile se rozjede systém vydávání sKarty, která bude i identifikátorem s vyznačením druhu zdravotního postižení, budete písemně vyzváni k jejímu převzetí na příslušném ÚP. Pokud máte další otázky, pošlete je, prosím, mému tiskovému mluvčímu, zajistíme Vám na ně odpověď, případně nápravu. 1.2.2012 13:30
OTÁZKA: Dobrý den. Je pravda, že v novém systému dosud nejsou zadána data nezaměstnaných, na jejichž základě se vyplácí podpora v nezaměstnanosti? Že se v lednu vyplácela prosincová podpora ještě ve starém systému a nyní čeká pracovníky ÚP zadávání nové skupiny "klientů", jichž jsou desetitisíce? Je pravděpodobné, že dojde k jejich prodlení a duplicitám, jako tomu bylo v případě sociálních dávek? A jsou pravděpodobné další desítky hodin přesčasů úředníků včetně víkendů i v únoru? Děkuji za odpověď.
Jiří Kubeša ODPOVĚĎ: Dobrý den, uchazeči, kteří jsou evidováni v loňském roce, jsou vypláceni ze "starého" systému, noví jsou vkládáni do nového systému. K přesčasům může dojít, záleží na kumulaci žádostí v jednotlivých regionech. 1.2.2012 13:33
OTÁZKA: Vážený pane řediteli, nechci polemizovat o tom, zda je program od Vítkovice IT Solutions funkční – od 2. 1. mám tu čest s ním pracovat v aplikaci Zaměstnanost, takže dobře vím, že je to naprostý nedodělek, který nesahá OKpráci ani po kotníky a my se celou dobu trápíme, trávíme v práci zbytečnou spoustu času navíc. Jde mi o jinou věc. Vy jste v rozhovoru v ČT řekl, že když se nasazovala před lety OKpráce, byla situace stejná. Toto se ale vůbec nezakládá na pravdě, jak to můžete říci?! Tehdy to byl oproti dosavadnímu programu Košice kvalitativně obrovský skok dopředu a jediné, co jsme museli udělat, bylo ručně dostat do systému údaje týkající se podpor a samozřejmě data uchazečů velmi pozorně překontrolovat. To bylo vše! Program běžel a hned první výplaty proběhly bez problémů a chyb! Po dvaceti letech loajální a snad mohu říci poctivé práce na ÚP poslední rok naprosto frustrovaná, zklamaná a bezmocná, jaké jsme pro našeho zaměstnavatele – stát – onuce a jak arogantně se k nám chová.
Jiří Kubeša ODPOVĚĎ: Dobrý den, ani zavádění OK systému nebylo bez problémů. I já jsem pamětník, což jistě dobře víte. Žádný zaměstnanec pro mne není s prominutím onuce, ale člověk, který svou práci vykonává řádně, ve prospěch klientů bez ohledu na své problémy. Pokud máte nějaké výhrady k mé práci, neváhejte mne kontaktovat, jsem připraven je s Vámi probrat. 1.2.2012 13:36
OTÁZKA: Děkuji Vám, že jste se s novým systémem vypořádali tak dobře. Plánujete ještě někdy v budoucnosti podobné akce? Děkuji. Marek Quarda

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz