Ministrův poradce Klaus mladší odpovídá na dotazy čtenářů on-line

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 30. září 2010 do 15:33

OTÁZKA: Co si myslíte o sytému rámcových vzdělávacích programů, resp. zrušení osnov? Podle mě by vzdělávání mělo fungovat tak, že stát předepíše osnovy, garantuje úroveň zkoušek a na školách by bylo, co k tomu přidají navíc. V současnosti to funguje tak, že většina studentů má maturitu, polovina akademický titul, ale o úrovni znalostí tyto certifikáty neříkají nic. Rum Rum
OTÁZKA: Dobrý den, pravděpodobně sdílíme postoj ke vzdělávacímu Procesu jako k Procesu bez výsledku, na konci pojízdného pásu s kvantem studentů v absurdním nesouladu s pracovní praxí. Nemyslíte si, že by školství potřebovalo krapet ostřejší břitvy, než státní maturity? Např. kompletní zrušení maturit, nevratné půjčky na školné v případě uplatnění v oboru po určitou dobu v tuzemsku, nebo něco obdobného. Jan Soukup
OTÁZKA: Dobrý den, patřím k ročníku, který vyšel z osmé třídy, přičemž za mě ještě existovaly 9. třídy. Kromě toho jsem studovala tehdy 4 letou VŠ, což samo o sobě považuji za zrůdnost. Po letech se domnívám, že tyto dva roky mi dost podstatně chyběly - zvláště kvůli sebevědomí a obecně zralosti, které je u 24 letého člověka přece jen jiné než u člověka, kterému bylo 22 let, a kterého nadřízení pak vysloveně pracovně zneužívali (rok 1986 a později). Domnívám se proto, že délka základního a středoškolského studia by měla být zachována právě kvůli dozrání osobnosti mladých lidí - možná by se mohlo uvažovat o italském modelu - 8 tříd ZŠ a 5 tříd střední školy. Kromě toho, jak chcete řešit 14leté děti, které už nepůjdou na žádný jiný typ středního vzdělávání? Do 15 let nesmí ani pracovat, ani nebudou ve škole, ani nebudou mít nárok na dávky, naučí se pouze a jedině flákat a už jim to nadosmrti zůstane.. Gabriela Muhlbachová
OTÁZKA: Myslím, že se mýlíte. Současná generace je zcela jiná než generace 80. a 90. let. Zkuste si pár týdnů odučit na základní škole a zjistíte, že se prostě za současných podmínek učivo zhustit do 8. ročníků nedá. Na mou první otázku jste mi zcela neodpověděl - jakou máte představu s rozdělením ZŠ - ve které třídě by podle Vás měl začínat 2. stupeň. A jednou z prvních věcí, co by se mělo omezit je možnost navštěvovat ZŠ ještě v 18 letech. To je opravdu absurdní. Milan Šatra
OTÁZKA: Dobrý den, zdravím Vás a přeji Vám i nám hodně úspěchů v práci pro nás všechny. Když budete úspěšný Vy , budei naše školství atím vlastně i my všichni. Chtěla bych se zeptat lze skloubit tak náročnoz Vaši práci s prací pro stát a k tomu být úspěšný i v osobním životě? Přeji Vám i otci moc úspěchů a ještě se chci zeptat býl otec ve výchově přísný ? Děkuji
OTÁZKA: Dobrý den, k společensky rozporuplně přijímanému návrhu školného na vysokých školách - existují nějaké statistiky o tom, kolik studentů školné stejně platí z důvodů překročení předepsané doby studia? Zdá se mi, že tolik často odmítané školné je stejně placeno a tak nerozumím tomu, kde se nachází největší lobby proti tomuto návrhu.... Vanda Gaydečková
OTÁZKA: Dobrý den, můj manžel si Vás vždy vážil za Vaše názory, ale po přečtení článku v MF Dnes o úrovni učňů, kteří si sotva přečtou za život 2 knihy, byl Vámi velmi zklamán. Sám je vyučen tesařem, protože chtěl, práci miluje. Matematiku používá denně, knihy má velice rád a přečetl jich jistě více. Nejste již trochu odtržen od reality tím, že jste na výběrovém gymnáziu a nejste v bližším kontaktu s lidmi "pouze" vyučenými?Děkuji za odpověď.
OTÁZKA: Dobrý den podporuji Vaši snahu zredukovat současný rozsah 9 tříd ZŠ na 8. Prostor pro redukci vidím zvláště na prvním stupni, který mi připadá uměle natažený. Jen si říkám, jestli se celý projekt, pokud se spustí, stihne dokončit. Protože i když se začne teď, tak to poběží ještě skoro 10 let, než vyjdou ze ZŠ první žáci, kteří by jeli podle hutnějších studijních plánů … Myslím, že nářky na to, že „se to nedá stihnout“, jsou problémem těch, kdo připravují studijní plány … Máte moji plnou podporu. Střílím do správných řad, nebo je prostor pro redukce spíš jinde? Díky, zdraví J. Matějka Jan Matějka
OTÁZKA: Dobrý den, mám pár otázek (poznatků). Co se udělá po to, aby mladí učitelé (především mužského pohlaví) po absolvování VŠ neodcházeli od svého oboru? Prodělal jsem rok praxe na základní škole (učitel AJ) v rámci svého studia a naprosto mě učení odradilo. Status učitele je v dnešní době na bodu mrazu. Neexistuje řádné finanční ohodnocení a osobní uspokojení z práce s žáky je mizivé. Žáci ve valné většině nespolupracují, přičemž učitel nemá v rukou téměř žádné legální nástroje (zlaté tělesné tresty), Učitelova práce v hodinách = 10 procent vzdělávání, 90 procent výchova - tohle přece nikoho nemotivuje. Ani rodiče nespolupracují a nálada většiny kolegů z pedagogického sboru je spíše "rezignační". Reformy RVP - ŠVP akorát všechno zkomplikovaly a přidělaly všem spoustu práce. Jak má nadějný mladý vysokoškolák chtít jít učit na základní školu v takovýchto podmínkách? Jak má zabezpečit budoucí rodinu? (P.S.:věřte, že touto otázkou se zabývá 90 procent mých spolužáků)
OTÁZKA: Zdravím. V minulosti se již několikrát 9. třída rušila, aby se po několika letech opět zaváděla. Myslíte, že současné 14-té děti jsou schopny s nadhledem sobě vlastním vybrat tu správnou střední školu nebo učební obor? Jiří Břínek
OTÁZKA: dobrý den, nemáte pocit, že české školství je jak počtem škol tak i personálně předimenzováno? u vysokých škol je to zřejmé, co střední a základní školy? máte pocit, že počet žáků ve třídě významně souvisí s kvalitou výuky? tedy např. 15 žáků ve škole dostane 2x kvalitnější výuku než 30 dětí? co považujete za největší kvalitu českých škol a kde vidíte největší slabinu? děkuji za odpovědi. masoreti masoreti
OTÁZKA: Dobrý den, co si myslíte o titulu Bc. Kdy u některých studijních oborů stejně absolvent s tímto titulem nemůže vykonávat svoji profesi i přesto, že získání tohoto titulu je považováno za úplné vysokoškolské vzdělání. Např. Bc. na fakultě architektury apod. Mně to přijde spíše jako vyšší odborná škola. Aleš Špidla
OTÁZKA: Dobrý den, nemyslíte si, že finanční zátěž jen přesunete ze školství na úřady práce? Kdyby bylo dostatek pracovních míst, tak neřeknu, ale v současnosti tato generace mladých mnoho šancí pracovat nemá. Mimoto, ŠVP na základkách budou muset asi přepracovat, asi Vám nebudou vděční. Děkuji
OTÁZKA: Souhlasim s Vami, ze v CR ma VS pomalu uz kazdy, ale kvalita tomu neodpovida. Spise by me zajimalo, zda by jste nedoporucil zavest vymenne pobyty. Napriklad skoly se zamerenim na cizi jazyky by mohli sve studenty treba na 6 mesicu posilat studovat do zemi, kde je tento jazyk jazykem materskym. Zvysila by se kvalita a zaci by meli moznost navazovat kontakty s rodilymi mluvcimi. Druhy dotaz by byl na odbornost za katedrou. Co se tyka cizich jazyku - vzal by jste jako reditel skoly ucitele ciziho jazyka, ktery ma statni zkousku, zil delsi dobu v te zemi jako ucitele, prestoze nema ucitelske minimum? Dekuji za odpovedi.
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte, že se podaří zrušit deváté třídy? Podle mého názoru je to dobrý nápad. Johana Hovorková
OTÁZKA: Dobrý den, doslechl jsem se, že se mé děti už na základní škole mohou učit navlékat kondom, nelíbí se mi to. Neuvažujete i o zrušní takovéhle výuky? A prý je to stále povinná součást výuky v rámci rámcových programů. Děkuji.Orel
OTÁZKA: Dobrý den, Když jsem chodil do školy já byla poviná 10 letá docházka. 8 let základní a 2 roky odborná. To byl podle mne rozumný způsob jak zajistit alespoň nějakou specializaci. Pak rok ubrali a udělali 9 letou docházku kdy už odborná potřeba není. Teď navrhujete zrušit i devítku. Máte v tom nějakou koncepci nebo jen tak vaříte z vody? Co takhle zrušit celou povinou docházku to by se ušetřilo... Petr Bartoš
OTÁZKA: Dobrý den, co si myslíte o tom, že p.Hájek nepochází (vývojově) z opic? Jan Dockalek
OTÁZKA: Dobrý den, když chcete rušit 9. ročník, víte alespoň, proč se vůbec zaváděl? Že se žáci 9. tříd nic nového nenaučí je podle vás vina koho? Petr Dvořák
OTÁZKA: Nemáte ambice stát se ministrem školství?
OTÁZKA: Zrušení devátých tříd de facto znamená další prodloužení produktivního věku. Má to logiku z pohledu na nedostatek pracovních míst? Naopak posunutí produktivního věku směrem k vyššímu věku by přece muselo přinést úspory i z hlediska případné podpory v nezaměstnanosti, která bývá v počátku produktivního věků výrazně nižší. Nebo je to snad míněno tak, že bude více lidí "vydělávat" na důchodce? Jaroslav Novák
OTÁZKA: Dobrý den, to tady již jednou bylo a pak nevěděli co s těmi dětmi mají dělat.
OTÁZKA: Jaký máte názor na vládní škrty? Myslíte, že si učitelé zvýšení platů zaslouží?
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych Vám touto cestou poděkovat za dobrý nápad se zrušením 9 tříd.České školství je zbytečně natažené a děti končí vysokou někdy kolem 27 narozenin. Doufám a věřím, že vaše návrhy projdou. Děkuji Alan Andonov
OTÁZKA: Dobrý den, Víte že vypadáte jako herec Kraus? Máte ho v oblibě nebo ne? Petr Bartoš
OTÁZKA: Dobrý den, jak se tvářil Váš otec, když zjistil, že spolupracujete s J. Dobešem? Překvapilo Vás v nové funkci něco?
OTÁZKA: Dobrý den pane Klausi, kdybyste byl Vy sám na místě ministra Dobeše, co byste se prvotně snažil změnit?
OTÁZKA: Proc zrusit devate tridy? Co takhle snizit pocet hodin tydne, ktere deti musi travit ve skole celym 2. stupnem ZS? Efekt by byl stejny a deti by nemuseli byt zatezovany ucivem tolik jako dnes.
OTÁZKA: Dobrý den, zdravím Vás. Co si myslíte o počtu středních škol ? Myslíte si, že kdyby bylo méně škol,učitelé by měli větší páky ke zvládnutí např. agrese dětí? Třeba hrozba vyloučení. Dnes dítě jehož rodič má dostatek peněz si tzv. Koupí maturitu na soukromé škole. Jan Nožička
OTÁZKA: Dobrý den, pořád považujete státní maturity za zbytečné? Co na státních maturitách považujete za nejvíce problematické?
OTÁZKA: Dobrý den, učím na základní škole a myslím, že Váš nápad se zrušením 9. tříd je značně pochybný. Úspora financí je jedna strana mince. Jak si představujete rozložení učiva, které žáci často nzvládnout během 13 let docházky (od 1. třídy k maturitě), po zrušení 9. třídy a zkrácení docházky na 12 let? Zkrátí se první stupeň nebo jen 2. stupeň? To už zase budeme předělávat ŠVP (trestní úkol pro učitele)? Hlavní slabinou systému je absence přijímacích zkoušek a přebujelé střední školství. Hledejte úsporu především tam. Devítky perspektivu naopak mají. Učil jste někdy na ZŠ, abyste mohl být odborníkem právě na problematiku ZŠ? Mgr. Milan Šatra, Aš Milan Šatra
OTÁZKA: Dobrý den, co Vás vedlo k přijetí nabídky pana Dobeše?
OTÁZKA: Dobry den, myslite si, ze by vsechny stredni a vysoke skoly mely byt soukrome (nebo by se na nich alespon melo platit skolne)? Vzdyt vzdelani je preci sluzba jako kazda jina... Lukáš Zvára

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.