Ptejte se kandidátky zelených na hejtmanku - Kateřiny Dubské

Kandidátka na hejtmanku Kateřina Dubská
velikost textu:
vydáno 10.10.2008 11:00
Kateřina Dubská ze Strany zelených kandiduje na hejtmanku Jihomoravského kraje. Pokud se jí nepovede získat nejvyšší post jižní Moravy, chce alespoň připravit cestu pro zelenou hejtmanku, kterou by jednou jižní Morava mohla mít.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 10. října 2008 do 11:20

OTÁZKA: Lze dosáhnout toho, aby tradične katolická a věřící Morava byla jednou i zelenou Moravou? Jaryn
Kandidátka na hejtmanku Kateřina Dubská ODPOVĚĎ: Já si nemyslím, že tyto dvě hodnoty stojí proti sobě. Jsem také věřící člověk a naopak jsem přesvědčená, že je velmi dobře, že Jižní Morava je krajem se silným zastoupením věřících. Koneckonců poškozování přírody bylo pojmenováno jako další ze smrtelných hříchů a to považuji za velmi pozitivní změnu v nahlížení církví na vývoj světa a světového klimatu. A protože věřící jsou zastoupeni silněji v zemědělských regionech našeho kraje, je pro ně určitě pozitivní zprávou, že právě SZ si je vědoma toho, že začínáme mít v JMK velké problémy s vodou díky klimatickým změnám a chceme, aby kraj nastartoval projekty, které pomohou tento problém urychleně řešit. Je nejvyšší čas. 10.10.2008 11:10
OTÁZKA: Opravdu doma pijete vodu z kohoutku? To je hnus. Karamel
Kandidátka na hejtmanku Kateřina Dubská ODPOVĚĎ: A proč je to podle vás hnus? Naopak se objevuje v médiích stále více informací o špatné kvalitě balené vody a že je někdy mnohem zdravější pít vodu z kohoutku. Vzhledem k rostoucím problémům s odpady je pití vody z kohoutku jednou z možností,jak přispět k ochraně životního prostředí. Takže vodu z kohoutku doma pijeme celá rodina, jsme zdraví a produkujeme méně odpadu. 10.10.2008 11:14
OTÁZKA: Nepřipadá vám trapné pořád zpochybňovat potřebné dopravní stavby v kraji? Pokud je blokuje jen pár aktivistů myslících především na své domy a vy nemáte potřebný počet hlasů v rozhodujících orgánech, je to vůbec demokratické? Potom je celé krajské zastupitelstvo zbytečným orgánem. Filip Komárek
Kandidátka na hejtmanku Kateřina Dubská ODPOVĚĎ: Opravdu jste přesvědčen, že tyto stavby se nerealizují jenom proto, že je blokuje pár aktivistů a nespokojených občanů? Mně to spíše připadá jako dobrá výmluva pro představitele kraje, kteří nejsou schopni prosazovat a plánovat dopravní stavby tak,aby odpovídali současným evropským směrnicím o vedení transevropských silnic a ohrožují tím tak možnost na tyto stavby získat evropské dotace. A hlavně neberou na vědomí, že zatažení tranzitní dopravy do hustě osídlených aglomerací, jako je např. plánovaná trasa R43 přes Bystrc významně pořispívají ke zhoršení kvality života občanů, kteří budou kolem těchto staveb bydlet a dýchat silně znečištěný vzduch. A nepřipadá vám zajímavé, že jsou naopak dopravní stavby, jejichž urychlené řešení podporujeme a s těmi se také nic neděje - velmi důležité stavby jako je silnice Pohořelice Znojmo se stále nerealizují, přestože by to jistě přispělo k rozvoji tohoto regionu s velkou nezaměstnaností. Podobné je to s trasou R43 od Svitav do Kuřimi, která stojí již 8 let. 10.10.2008 11:21
OTÁZKA: Dobrý den. Proč zelení uhnuli od svého největšího trumfu - boje proti odsunu nádraží? Ta varianta se dvěma nádražími se mi vůbec nelíbí. Bude to stát peníze navíc a systém bude více rozbitý,než zcelený. Výhoda veřejné dopravy spočívá v tom ,že vše je na jednom místě. To bylo v projektu na nádraží v centru: vlaky, autobusy i MHD. Teď to zase bude rozházené a ve větší vzdálenosti, než doposud. Nezlobte se, ale tentokrát vás volit nebudu, uvěřil jsem vašim závazkům stát si za nádražím v centru, ale zklamali jste mě. anonym
Kandidátka na hejtmanku Kateřina Dubská ODPOVĚĎ: My jsme od svého požadavku zachovat nádraží v centru neuhnuli. Naopak se nám podařilo prosadit vypracování objektivní analýzy obou variant řešení a ta prokázala, že jsme měli pravdu v tom, že odsunutá varianta vyvolá velké náklady, které bude město Brno muset každoročně! doplácet na zabezpečení nového dopravního uzlu před odsunutým nádražím. Kromě toho by tento krok způsobil velké problémy právě regionální železniční dopravě. Pravdou je, že jsme s naší variantou hlavního nádraží v centru zůstali osamoceni v brněnském zastupitelstvu (kromě sdružení pana Zlatušky Brno 2006) takže jedinou cestou, jak dosáhnout konsensu s ostatním stranami bylo kompromisní řešení s rychlodráhou. To je pro nás stále akceptovatelné, protože neohrozí právě regionální dopravu a umožní zachovat dopravní uzel před stávajícím hlavním nádražím. Kromě toho také umožní posílit roli železniční dopravy v rámci hromadné dopravy v Brně, protože díky němu vzniknou další železniční zastávky přímo v Brně. 10.10.2008 11:28
OTÁZKA: Včera jsem se dívala na debatu a pokud správně počítám, tak komunisti s Haškem by mohli být těsně pod většinou. Šli by zelení s nimi do koalice? A pokud ne, byli by ochotní jít s ODS, jen aby zabránili vládě komunistů? lucinka
Kandidátka na hejtmanku Kateřina Dubská ODPOVĚĎ: Já jsem již několikrát deklarovala, že nemůžeme jít do koalice se stranou,která stále slaví únor 48 a přátelí se státy jako je Severní Korea, Kuba a Čína. Co se týče koalice s ODS - my jsme v současné době ve vládní koalici s ODS, což jistě víte, v Brně jsme v koalici s ČSSD. Zelení totiž nejsou ani vlevo ani vpravo,ale vpředu. Jsme ochotní říkat i nepřijemné pravdy a vidíme si dále než na konec jednoho volebního období. A jsme ochotni uzavírat koalice se stranami, které nám umožní co nejvíce naplnit náš volební program. Bohužel jihomoravská ODS reprezentovaná člověkem, na kterém lpí podezření z korupčního jednání a který není schopen ani ochoten vysvětlit, jak a za kolik financoval svou masivní volební kampaň, pro nás není vhodný koaliční partner. Je mi vlastně líto slušných voličů ODS, kteří jak ukazují poslední preference, mají zřejmě podobný problém. Třeba jim naše konání na současné brněnské radnici dává možnost volit stranu, která je schopna nabídnout efektivní a reálnou politiku. 10.10.2008 11:37
OTÁZKA: Jste zkušená podnikatelka, když jste prodala akci americké společnosti posuzovala jste „globální a ekologické“ dopady této transakce, nebo jste ještě nebyla „zelená“. Je pravda že za účast v orgánech městských společností pobíráte cca 30tis měsíčně + roční odměny ? Jaký máte příjem za účast v orgánech města a Vaší nadaci financované i ze státních prostředků zejm. Ministerstva školství ??? Potřebujete tyto příjmy když úspěšně podnikáte v nakladatelské činnosti ??? Nevzdáte se jich v budoucnu ve prospěch „společnosti“ :o))) Děkuji Glider.f glider.f
Kandidátka na hejtmanku Kateřina Dubská ODPOVĚĎ: Já nějak nechápu smysl té vaší první otázky, ale máte pravdu v té době jsem ještě nebyla v SZ. Za účast v orgánech městských akciových společností pobírám cca 14.OOO Kč a tak jako ostatní členové SZ v Brně odevzdávám část této částky do fondu Společně pro Brno, který každoročně uděluje granty na malé zelené projekty ve prospěch města Brna. Zbytek odevzdávám nadačnímu fondu Verda, který poskytuje stipendia romským studentům. Roční odměnu stejně jako ostatní členové SZ vracím zpět městu ve formě daru příspěvkovým organizacím Brna. Takže jak vidíte, už nyní se části svých příjmů vzdávám ve prospěch společnosti a činím tak již delší dobu:-) 10.10.2008 11:44
OTÁZKA: Co si myslíte o panu Petru Firbasovi? Prosím konkrétně a bez vytáček. Děkuji Hana Macková
Kandidátka na hejtmanku Kateřina Dubská ODPOVĚĎ: Považuji ho za slušného člověka,který rozumí dopravě a chápe ji v evropských a enviromentálních souvislostech. 10.10.2008 12:06
OTÁZKA: Dobrý den, když jste "zelená", proč nepodporujete výstavbu jaderných elektráren? Za glorifikovanými slunečními panely a větrníky stejně jede pro případ výpadku uhelná elektrárna. Ta pak jede "na půl plynu" neefektivně, škodlivě a draze. Všichni se pořád děsí, jak jsme závislí na Rusku a jeho dodávkách energie, a přitom bychom mohli být zcela soběstační! Jenom hysterie "ekologů" tomu brání nejen u nás, ale v celé západní Evropě. Jana K.
Kandidátka na hejtmanku Kateřina Dubská ODPOVĚĎ: Víte já si myslím, že není potřeba stavět nové elektrárny, je potřeba začít více šetřit s elektrickou energií. Spotřeba elektřiny a energií vůbec v našem státě je jedna z nejvyšších v Evropě a to je potřeba řešit. Jaderná energie je pro mne problematická z důvodů uložení jaderného odpadu. Vždy se ptám podobně argumentujících lidí, jestli by jim nevadilo, kdyby takové úložiště měli mít v blízkosti svého bydliště nebo kdyby jim novou jadernou elektrárnu postavili za humny. Co byste mi odpověděl vy? 10.10.2008 12:10
OTÁZKA: Jak by se líbil SZ návrh na výstavbu pouze dvouproudé silnice v tělese R43 v trase Bystrc-Mor. Třebová, jako alternativa dálnice a odlehčení I/43? Karel
Kandidátka na hejtmanku Kateřina Dubská ODPOVĚĎ: Na první pohled zní tato varianta lákavě, ale bohužel jsme tuto variantu po jejím prověření dopravní studií museli zavrhnout. Dvoupruh by totiž vůbec neřešil přetížení tranzitní kamionovou dopravou a působil by spíše negativně. Ale máte pravdu v tom, že je opravdu nutné hledat další řešení vedení R43 kolem Brna, která by byla co nejméně zatěžující pro občany a životní prostředí. Zatím se tak jeví vedení R43 Boskovickou brázdou. 10.10.2008 12:19
OTÁZKA: Šli byste do podobné koalice, jaká vládne v Brně nebo ve státě? Tedy do koalice, kdy jste ve vleku ostatních partnerů a musíte dělat zásadní ústupky proti svému programu? Jiří Dolejší
Kandidátka na hejtmanku Kateřina Dubská ODPOVĚĎ: Já už jsem, co se týče koalice a našeho postoje vůči možným koaličním partnerům, odpovídala. Nicméně k těm ústupkům. Víte, pokud nemáte absolutní většinu a jste v koalici s jinými stranami, tak dělají ústupky a kompromisy všichni. Ono je to jako v manželství, také je to o dohodě, komunikaci a naplňování jak osobních tak společných cílů. Ale jak ve vládě tak v koalici ve městě se nám daří prosazovat cíle, které jsou součástí koaliční smlouvy a programového prohlášení. Jelikož přinášíme jiný pohled a na řadu problémů se díváme z hlediska trvale udržitelného rozvoje, chápu, že pro některé politiky je poněkud obtížnější tento názor respektovat. Ale to je politika 21. století a časy se prostě mění. 10.10.2008 12:26
OTÁZKA: Zmaření podpisu smlouvy s Rakouskem o R52 je prokázanou věcí. Přesto o této věci trvale mlžíte ba dokonce lžete. To má být ta deklarovaná změna politiky v podání Zelených? Paulczynski
Kandidátka na hejtmanku Kateřina Dubská ODPOVĚĎ: Ono je velmi diskutabilní, kdo vlastně mlží a lže. Pravdou je, že o tom, jaké podmínky musí být splněny pro podpis smlouvy s Rakouskem o R52, vědělo krajské vedení od začátku července. A pokud tyto podmínky nebyly splněny ještě v den (tj. nebylo kompletně podepsáno memorandum, které bylo tou podmínkou), kdy se měla smlouva podepisovat tj. 19.9., je potřeba se ptát, čí je to vina? Rozhodně to není vina pana ministra zahraničí, který nebyl ochoten díky takovémuto a chybám, podepsat plnou moc pro podpis smlouvy. Víte, my jsme zvyklí, že je stále ještě zvykem svádět vlastní pochybení na SZ, na občanské organizace a ekology. Ale zdá se mi, že to přestává fungovat, tak by třeba bylo vhodné změnit styl. Dnes je moderní sebereflexe:_) 10.10.2008 12:33
OTÁZKA: Bojíte se, že v krajských volbách pohoříte a ani se nedostanete do zastupitelstva? Považovala byste to za svoji chybu? Hanele
Kandidátka na hejtmanku Kateřina Dubská ODPOVĚĎ: Já se nebojím, že pohoříme a do krajského zastupitelstva se určitě dostaneme. Ale máte pravdu, pokud bychom neuspěli, budu se ptát sama sebe, co jsme mohla udělat lépe. A rozhodně už nebudu příště kandidovat jako lídřice krajské kandidátky:-) Náš úspěch by byl koneckonců výhodný i pro krajinu Jižní Moravy - protože jsme se rozhodli slíbit voličům, že za každého zastupitele SZ v jihomoravském zastupitelstvu vyčistíme jednu studánku. A my ten slib rozhodně splníme. 10.10.2008 12:37
OTÁZKA: S dovolením budu pokračovat další otázkou na konkrétního člověka: stojíte za všemi kroky pana Zlatušky, když jste proti němu nepostavili senátorského kandidáta? Hana Macková
Kandidátka na hejtmanku Kateřina Dubská ODPOVĚĎ: Pan Zlatuška není členem SZ, takže je jen na něm, jak se chová a jaké kroky podniká. To, že má naši podporu v těchto senátních volbách je pravdou. Nepostavili jsme proti němu kandidáta za SZ proto, že jsme nechtěli rozmělňovat voličskou podporu a budeme opravdu vzhledem k jeho osobě raději, když bude senátorem on a ne pan Duchoň, se kterým mám osobní zkušenost z období referenda k poloze nádraží. Jednání a chování pan Zlatušky v senátu mi vyhovovalo a držím mu palce, aby opět uspěl. 10.10.2008 12:42
OTÁZKA: Nezajdete se dnes podívat do Lipůvky na blokádu kvůli R43? Lidi, kteří tam žijí deset metrů od souvislé popojíždějících šňůry kamionů si jistě rádi poslechnou váš názor na to, jak je R43 vedoucí v zářezu, tunelu a mezi protihlukovými stěnami strašně neekologická pro obyvatele stovky metrů vzdálených domů... David Hrubý
Kandidátka na hejtmanku Kateřina Dubská ODPOVĚĎ: Co se týče neutěšeného stavu dopravy v Lipůvce a nutnosti co nejdříve zahájit tolik potřebné obchvaty podobně postižených obcí, tak to s vámi naprosto souhlasím. Jenom nechápu, proč tento stav dáváte za vinu zeleným. My nějak protestujeme proti zahájení prací na úseku R43 od Svitav po Kuřim? V Lipůvce se už dávno mohlo stavět a je potřeba se spíše ptát vedení kraje a ŘSD, proč to to tak dlouho trvá. Vymlouvání se na zelené a občanské organizace je právě v tomto případě velmi laciný a lživý argument. 10.10.2008 13:05
OTÁZKA: Byla by ste tak laskava a řekla lidem, jak chcete zničit lužní lesy při prosazení zelené myšlenky postavit propojku z D2 na Reintal? Je pravda (Ano či Ne) ,že těleso této propojky má být 12 metrů vysoké a silnice má vést ve výšce korun stromů? Není vám hanba takto ničit přírodu?!!!!!! Jarda z Poštorné
Kandidátka na hejtmanku Kateřina Dubská ODPOVĚĎ: Náš návrh vedení dálniční spojení s využitím čtyřpruhového obchvatu Břeclavi na Reintal žádné lužní lesy nepoškozuje, mimochodem vede kolem místní chemičky. Vedení kraje a ŘSD chce prostě stavět dálnici na Vídeň přes Mikulov a hledá všechny možné důvody, proč nestavět kratší a levnější řešení přes Břeclav a samozřejmě zadalo posuzování takovéto varianty břeclavského řešení, aby mohlo lépe argumentovat, proč to nejde. Bohužel je to v této republice běžný způsob prosazování zájmů dálniční a betonové lobby. Ta varianta, kterou chtějí, se maximálně podcení a pak se při stavbě samotné najdou důvody, kvůli kterým se původní cena minimálně zdvojnásobí. A ta varianta, kterou nechtějí, se naopak řeší velmi složitě a nadcení se. Víte o tom, že u nás se staví nejdražší dálnice v Evropě - 1 km za půl miliardy? Nebo, že by konečně ŘSD prohlédlo a začalo stavět konečně levně? Jinak si totiž cenu, kterou nyní udávají za mikulovskou variantu, nedokážu vysvětlit. 10.10.2008 13:15

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.