Ptejte se šéfa školských odborů

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 9. března 2004 do 13:25

OTÁZKA: Není náhodou problém na obou stranách. Současní žáci a studenti jsou více sebevědomí a mají výrazně větší možnosti než dříve. Kvalita pedagogů se výrazně za poslední dobu neposunula (existují pochopitelně vzjímky). Většina kvalitních pedagogů (zejména mladých) školy opouští. Mnozí studenti již na VŠ dopředu neuvažují o učitelské profesi. Domnívám se, že za současnou situaci mohou do jisté míry i odbory. Jejich tlak na zvyšování mezd a tudíž kvalitnějšího ohodnocení pedagogů vede pouze k zakonzervování současného stavu. Větší část mzdy tvoří tarifní plat, který odbory vymohly. Ředitel má pak k ohodnocení (motivaci) jednotlivců jenom minimální možnosti a funguje platový automat. Představme si situaci, kdy ředitel může penězi motivovat kvalitní pedagogy a naopak nekvalitní nechat na základech. Školy se pročistí, přijdou mladí a vrátí se kvalitní a zkušení. Není to cesta? Jan Ondroušek
OTÁZKA: Není náhodou problém na obou stranách. Současní žáci a studenti jsou více sebevědomí a mají výrazně větší možnosti než dříve. Kvalita pedagogů se výrazně za poslední dobu neposunula (existují pochopitelně vzjímky). Většina kvalitních pedagogů (zejména mladých) školy opouští. Mnozí studenti již na VŠ dopředu neuvažují o učitelské profesi. Domnívám se, že za současnou situaci mohou do jisté míry i odbory. Jejich tlak na zvyšování mezd a tudíž kvalitnějšího ohodnocení pedagogů vede pouze k zakonzervování současného stavu. Větší část mzdy tvoří tarifní plat, který odbory vymohly. Ředitel má pak k ohodnocení (motivaci) jednotlivců jenom minimální možnosti a funguje platový automat. Představme si situaci, kdy ředitel může penězi motivovat kvalitní pedagogy a naopak nekvalitní nechat na základech. Školy se pročistí, přijdou mladí a vrátí se kvalitní a zkušení. Není to cesta? Jan
OTÁZKA: ¨v diskusi na Press.cz, týkající se školství (co s nevychovanými fakánky) je příspěvek studenta, stýskajícího si na šikanujícího profesora a vyjádření jeho matky - do školy chodí, stížnosti nepomáhají. Dále je tam pro mě otřesná věc, že profesor na střední škole si přímo řekl o hodnotný dar a byl to rovnou výlet do Alp. Dostal ho. Tento pán zesměšňuje chudé studenty za oblečení apod. Ředitelství školy nemá snahu řešit-jediná rada, změňte školu. Je proti tomu vůbec nějaká obrana, odvolání. Podotýkám, že pouze cituji z diskuse, osobně o tom nevím nic. Díky. mamina
OTÁZKA: Dobry den, je mi lito, ze neprimereny utok jednoho studenta zaplatil zivotem clovek, ktery se pravdepodobne cely zivot venoval vzdelavani jinych. Zcela ale souhlasim s nazorem, ktery odsuzuje bezduvodnou sikanu ze strany vyucujiciho (osobni zkusenost s pedagozkou TV na gymnaziu v Praze 3). Ale! Dovedu se vzit do role reditele skoly, ktery ma dve moznosti - "pedagoga" pokarat a privrit nad jeho chovanim oci, nebo ho vyhodit ze skoly a hledat jineho. Coz pri platech ve skolstvi neni jednoduche. Kdy se odbory zasadi za zvyseni platu ucitelu (predpokladam alespon na uroven 80% platu soudcu)? Tomas Klima
OTÁZKA: statut verejneho cinitele pro ucitele???? trochu mi unika smysl toho jak konkretne by tento statut pomohl uciteli ve Svitavach .. koala
OTÁZKA: Pane Dobšíku, máme konkrétní zkušenost se ztížností na šikanujícího a chybujícího pedagoga. Neuspěli jsme u ředitele a po předání na Školskou inspekci u něj znovu přistála jak bumerang. Výsledek byl neuvěřitelný a pro nás a našeho syna opravdu velmi stresující - šikana se zintenzivnila, přidalo se několik kolegyň. Prostě jsme se na této škole "proslavili". Eva
OTÁZKA: Vsiml jsem si, ze pouzivate v odpovedich pojem profesor, tridni profesor a to jako na zaklade ceho? Mindraku stredoskolskych a hlavne ucilistnich pedagogu-ucitelu? Profesor je snad nekdo jiny a to Vy jiste vite. eMir
OTÁZKA: Dobrý den. Myslíte si, že již zmiňovaný útok studenta měl reálný důvod šikany ze strany jeho kantora? Děkuji. Jirka
OTÁZKA: Ten pripad se samozrejme nemel stat. Ale na druhou stranu nemelo by mit spise zatstvo ochranu pred pedagogy? Nemeli by spise k psychologum dochazet ucitele? Nepodileji se ucitele na depresich zatstva vice nez by bylo unosne? eMir
OTÁZKA: Dobry den, naprosto nezpochybnuji neprimerenost a brutalitu toho utoku. Zajimalo by mne ale, zda jste vubec ochoten pripustit, ze se ten ucitel choval s nejvetsi pravdepodobnosti naprosto neprofesionalne a nejspis i zneuzival sveho postaveni? Doufam, ze mi nodpovite stejne jako jste odpovedel na podobny dotaz CTK: "My se ozyvame za zamestnance, za deti se musi ozvat rodice", protoze jestli jste nekdy neco takoveho rekl, tak je to dost smutne... Michal
OTÁZKA: Dobrý den, přijde Vám vhodné po diskusích ohledně "kvalit" daného "pedagoga" vyvěšovat černé vlaky? Diskuze se žáky střední školy ohledně velkého problému kvality výuky a násilí na školách tímto gestem získává na trapnosti. Miroslav Široký
OTÁZKA: Chcete opravdu získat pro učitele statut veřejného činitele? Není to trochu přehnané, když většinou pracujete pouze s dětmi? S. Dvořák, Pelhřimov
OTÁZKA: Dobrý den, to co se stalo, je samozřejmě strašné, ale teď mám otázku krapet bokem - připouštíte si Vy osobně, že by mohla být na českých školách šikana ze strany učitelů vůči studentům či nikoliv? (Pozn. tím nechci říci, že zrovna tento případ se k tomu vztahuje) Děkuji. Bear
OTÁZKA: Mnoho lidí tvrdí, že mimo pachatelů trestné činnost jsou na vině málo odrazující tresty. Dokonce se zdá, že naši zákonodárci svojí nečinností v oblasti trestní legislativy nahrávají zločincům. Zvyšující se brutalita tomu odpovídá. Jaký je Váš názor? Jan Novák
OTÁZKA: Dobry den, prodavam parky a hodne se tedy pohybuji na verejnosti. Skoro kazdy mesic jsem fyzicky napaden. Verim, ze mne ochrani kdyz budu mit status verejneho cinitele, nemohl byste mi ho take zaridit? Dekuji Lukas Mokry
OTÁZKA: Dobrý den! Myslíte si, že rozum a chtíč mohou být v opozici natrvalo? Freud
OTÁZKA: Dobry den preji, zdravim Vas, dobre odpoledne preji! 1) Co si myslite o castych sexistickych narazkach pedagogu v CR - na studentky a studenty 2) Co si myslite o tom, ze casto se do skolstvi dostanou velmi podivne existence - viz pripad pravicove a levicove orientovaneho extremisty, obdivovatele Bin Ladina, byvaleho sladkovce a cloveka stihaneho pro sex. delikt Mgr. Patricka Ungermanna, ktery ucil na SPS stavebni v HK? 3) Ucitele casto nezvladaji boj s alkoholismem, tabakismem a drogami, co s tim? 4) Ve skolstvi je rada osob levicove extremisticky (UHK, MU, UK) ci postkomunisticky ladenych a nezdrave liberalnich, co s tim? Diky za odpoved a jsem s pozdravem, hezky, prijemny a uspesny den.. (xxt) XRadim J. StechovskyX(t)
OTÁZKA: Předchozí tazatelé si vůbec neuvědomili, že zde byl brutálně zavražděn učitel během své vyučovací hodiny a otáčejí problém. Myslíte si, že v rámci prevence by pomohl opakovaný apel na rodiče během třídních schůzek, popř. větší tresty žáků za nošení zbraní do školy? Luboš
OTÁZKA: Dobry den, Ja bych se vas rad zeptal na jednu vec. Myslite si, ze student najde ve skole zastani, kdyz se dostane do situace kdy ho kantor psychicky depta a ponizuje pred tridou a dela si z nej takoveho "otloukanka"? Ptam se proto, ze jsem to sam zazil. Ten "muj" kantor mel velmi podobny vyzor jako ten ubodany kantor ze Svitav a ja si naprosto presne pamatuji, jakou nenavist jsem k nemu citil a kolikrat jsem si behem tech tri let, co me ucil, pral, aby umrel. V mem pripade nepomohlo ani to, ze jsem sel za svou tridni profesorkou, ktera byla shodou okolnosti jeho byvala manzelka a tudiz nespis nemela duvod mi neverit. Stejne se nic nestalo, nic nezmenilo. A ja pokud jsem chtel dostudovat gymnazium jsem toho dotycneho proste musel prezit. Chci tim vsim, ze nekteri kantori mnohdy zneuzivaji sve moci nad detmi a misto toho aby je neco smysluplneho naucili, uci je jak nenavidet. Ing. David Labanc
OTÁZKA: Dobrý den, mám tři otázky. 1) Jak je možné, že učitel místo výuky bezdůvodně šikanuje žáka? 2) Jakou šanci na postih pedagoga za takové hrubé a neprofesní chování mají rodiče? Je všeobecně známo, že Školská inspekce nefunguje a stížnosti vrací ředitelství školy a to – jak bylo vidět i v tomto případě – se zastane učitele. 3) Jak je možné, že pedagogové – absolventi pedagogických fakult - neumí zaujmout výkladem látky a sjednat si u žáků respekt? Eva

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.