OTÁZKA:
Dobrý den pane Dobeši, z čeho při tvorbě své školské koncepce čerpáte. Zaznamenal jsem inspiraci britským systémem, ještě v nějaké zemi to podle vás funguje tak jak by mělo?
Co si myslíte o nápadu vyučovat na školách romštinu? Hodláte se obecně problematikou vzdělání romských dětí zabývat?
ODPOVĚĎ:
hezký den, děkuji za dotaz.Inspiraci čerpám z Anglie.Ale je třeba hodně vydiskutovat možnou podobu smlouvy škol s rodiči tak, aby odpovídala české mentalitě.Navazuji na moji předchůdkyni, kde byla nabídnuta možnost i výuky romštiny,nicméně inkluzí se chci velmi aktivně zabývat.Na ječdnu stranu není možné do speciálních škol zařazovat romské děti, že neznají třeba správně český jazyk či nemají správné sociální navyky.Vždy to musí být podloženo erudovanou zprávou psychologa o diagnóze stupni mentální retardace.Na druhou stranu podporuji návrh kolegy ministra Drábka, aby se vyplácení sociálních dávek vázalo k plnění povinné školní docházky.Vidím to jako velkou šanci pro romské děti, aby dosáhli kvalitního vzdělávání.Ještě během prázdnin budu apelovat na jejich rodiče, aby toto opatření nebrali jako restrikci, ale jako výzvu.
s úctou Josef Dobeš
28.7.2010 9:08