Ministr školství Josef Dobeš

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 28. července 2010 do 8:40

OTÁZKA: Dobrý den pan ministře, jsem muž 31 let a ve školství jsem 7 rokem. V čem si myslíte, že nově příchozí učitelé jsou lepši něž já nebo mí služebně starší kolegové? Tvrdíte, že chcete do školství dostat více mužů. Nebylo by lepší, dát stávajícím učitelům více peněz, aby tito profesionálové neodcházeli jinam, namísto toho strkat peníze čerstvým absolventům? Tomáš Kolařík
OTÁZKA: Dobrý den, učitelské platy zvýšíte produktivitou-slučování a rušení SŠ (45 % kapacit není naplněno v JČ i dalších krajích), zvýšenín počtu dětí ve třídách, méně dělených hodin, zvýšením úvazků (23-25 hodin)-většina učitelů má i další prac. poměr; st. maturity jsou připraveny dobře; náborový příspěvek je naprosto okrajová věc-"tahouni" škol jsou učitelé střední generace, kteří dělají většinu projektů ap.; s pozdravem P. Kollárik učitel OA Petr kollárik
OTÁZKA: V médiích jsem se dočetl, že chcete dát nastupujícím kantorům částku 180 000 Kč, nemyslíte si, že je to nespravedlivé vůči těm, kteří již ve školství působí. Nebylo by lepší tyto finance investovat do pohyblivých složek platů, všech kantorů? Ať rozhodne ředitel kdo si tyto peníze zaslouží dle odvedené práce. Co když nastupující pedagog nebude mít kvality a po roce se s ním ředitel rozloučí, kdo bude tu dotaci vracet? Tento nápad zdá se mi poněkud nekoncepční. Jinak Vám fandím, přeji hodně úspěchů.
OTÁZKA: Dobrý den, současnou novelu zákona o pedagogických poracovnících považuji v některých oblastech až za nemorální (např. proplácení nadúvazkových hodin i během nemoci či dovolené). Přitom původní poslanecký návrh považuji za zdařilý. Uvažujete o změně tohoto zákona? Radomír Haberman
OTÁZKA: Dobrý den, jak vidíte další vývoj počtu vysokých škol, resp. počtu přijímaných studentů? I přes difrerenciaci vysokých škol se při snaze udržet současný počet musí dojít (a už asi dochází) k degradaci vš titulu, protože silné ročníky jsou pryč. Současná situace, kdy na se vš kvůli dotaci na studenta dostane téměř každý, není podle mě dlouhodobě udržitelná. Petr Dvořák
OTÁZKA: Dobrý den, proč se nesmí sahat na platy učitelů? Tomu opravdu nerozumím. Deficit státního rozpočtu se týká všech, proto i úsporná opatření by se měla týkat všech.
OTÁZKA: Jako bývalého učitele a výchovného poradce by mne zajímalo, jak se pozná "dobrý učitel". Je to ten, který naučí nejvíc (a často za cenu stresování žáků, učení zbytečnostem a neuznávání důležitosti předmětů)? Je to ten, který má dobré vztahy se žáky a uvědomuje si důležitost předmětů pro život konkrétního žáka, ale často naučí méně? Je to ten, který je zadobře se ředitelem? Jiří Václavíček
OTÁZKA: Dobry den, jaky mate plan s AV v nejblizsich letech co se tyce koncepce a rozpoctu?
OTÁZKA: Dobrý den, chápu, že učitelé by měli být placeni dobře aby tam zůstali, ale na druhou stranu tolik volna, co mají přes rok se také hned tak nevidí. A dělat přípravu nemusí. Matematikář např vystačí s jednou přípravou celý život a češtinář bez oprav diktátů po odpolednech zase nemůže nic nauči. Nemělo by se v platech zohlednit i tohle? A zadruhé mi v poslední době přijdou VV jako pěkní vyděrači. My šetřit nebudeme, dotklo by se to platů...řekl to tedy pan bývalý Adamovský. Když tam neumí ušetřit, neměl tam lezt, to byl taky váš volební slib. (A cpal se tam teda fest). Ať to ministerstvo přenechá někomu, kdo zvládne jak ušetřit, tak bojovat proti korupci. Děkuji Jiří Šlichta
OTÁZKA: A prosím vnímejte demografickou křivku! Míst na středních školách je mnoho a studentů málo, pak se na gymnázia dostanou i slabí studenti a pak některé školy snižují úroveň vzdělání ve snaze udržet si alespoň těch pár studentů. Milan Šoba
OTÁZKA: Dobrý den, souhlasím s Vaším návrhem na srovnávací testy základních škol na úrovnbi 5. a 9. ročníků. Už méně souhlasím s vázáním financí na výsledky těchto testů. Jakým způsobem chcete ošetřit to, že spádové oblasti některých škol obývají např. děti ze znevýhodněného prostředí s mnohem nižšími obecně studijními předpoklady? Radomír Haberman
OTÁZKA: Dobrý den, pane ministře. Chtěla bych se optat, zda se počítá také s navýšením platu v předškolním školství. Z dosavadních informací mi připadá, že nikoli. Mám to chápat tak, že tento obor je podřadný, že na něm méně záleží? Chápu, že situace v základních školách je někdy až kritická, ale mateřská škola dává spolu srodiči základ. Tak mi to nepřipadá úplně správné. Andrea Panýrková
OTÁZKA: Dobrý den, Jen normální aby do budoucna byl v ČR byl každý druhý s titulem? Přehnané množství soukromých VŠ, které nejdou po vědomostech ale penězích ničí pracovní trh v ČR. Maturity a jejich úroveň rok od roku klesá, což také není dobře. Jaká je Vaše vize do budoucna? Je třeba začít něco dělat, každý přece ředitel být nemůže... Musí se něco změnit... Petr Kebo
OTÁZKA: Pane ministře, učím 25 let, učím moc ráda, vloni jsem dostudovala vysokou školu - speciální pedagogiku a konenčně se dostala na tabulkový plat bez všech odpočtů za nedokončené vzdělání. Můj hrubý tabulkový plat v mých 45 letech je 22 tis. korun. A mladí, po škole dostanou 20 000? bude tedy mezi námi rozdíl 25 let práce a praxe a 2 000,-Kč ?
OTÁZKA: Dobry den, budete neco delat s poctem volna, ktere skolni deti maji. Zamestnani rodice jsou v pasti. Prazdniny 2 mesice, vanoce, podzimni, jarni, do toho 5 dni reditelskeho volna atd... Druha otazka: nemeli by byt ucitele ve skole 8 hodin jak radni zamestnanci? Dekuji za odpoved Bob Bobošov
OTÁZKA: Jak k náborovému příspěvku přijdou současní učitelé, kteří již učí? Není to vůči nim nespravedlivé? A už prosím konečně NEodkládejte státní maturity! Milan Šoba
OTÁZKA: Dobrý den. Stále se mluví zvyšování platů učitelům, ale co nepedagogičtí pracovníci? Těm také zvednete plat? Přitom oni jsou pro školu stejně důležití jako učitelé. Dělají mnohem více práce, alespoň z mého pohledu, ale jejich finanční ohodnocení tomu neodpovídá. Sám jsem zaměstnán jako nepedagogický pracovník na základní škole. Děkuji za odpověď.
OTÁZKA: Ředitelé základní škol dostávají finance na určité účely. Např. pro školní kuchyň. Ale používají je pro jiný účel. Hodláte s touto praxí něco udělat? Pavel Saul
OTÁZKA: Pane ministře, proč si myslíte, že platy se nesmí snižovat zrovna učitelům? Je snad správnější, aby se snížili třeba policistům? Soudcům? Lékařům? Nebo je v době rozpočtové krize nesnížíme žádným státním zaměstnancům? Umíte ušetřit jinde? Martin Kopecký
OTÁZKA: Dobrý den pane ministře, neuvažujete o zrušení věkového automatu v platovém zařazení a o zavedení smluvních platů? Třeba s garancí minimální výše platu... Děkuji. Radomír Haberman
OTÁZKA: je možné šetřit a zároveň zv yšovat platy? kde chcete hlavně škrtat?
OTÁZKA: Přeji pěkný den! Co si myslíte o dotování ohromného množství fondů a organizací přisátých na ministerstvo školství? Jde mi například o granty pro různé genderové organizace, kterých jsou desítky a jejichž prací je např. vydání „genderově korektní“ jazykové příručky, jejíž zhotovitelky při své práci evidentně ani neměly k dispozici slovník spisovné češtiny, když vymyslely několik nových výrazů namísto užití existujících. Nebo feministické organizace, jejichž zřejmě jedinou prací jsou výzvy typu, aby do vlády povinně usedla alespoň jedna žena. Opravdu se mi nelíbí, že jako daňový poplatník sponzoruji i tyto lidi, jejichž živnost je založená na systematickém rozeštvávání mužů a žen, což nemá se skutečným feminismem nic společného.
OTÁZKA: Dobré ráno, jak může člověk se zdravým rozumem po nástupu na úřad pozastavit proplácení faktur vyšší hodnoty? Copak nevíte, že podkladem pro platby faktur jsou smlouvy, jejichž neplnění je pravně sankcionováno v podobě úroků z prodlení? Víte, že Vaši zaměstnanci kvůli vašemu neplacení nedostali stravenky? Je pravda, že jste fakticky stopnul program Peníze EU školám? Jaroslav Pažout
OTÁZKA: Dobrý den, Co si myslíte o nekompetentnosti ministrů, o kterém mluví Bohuslav Svoboda. Jeho slova naráží především na ministry Johna, Bártu nebo Bessera.
OTÁZKA: Dobrý den pane ministře, považuji za finančně velmi zatěžující pro školy příplatek ve výši 200 % za každou suplovanou či nadúvazkovou hodinu. Myslím, že by více odpovídal náročnosti výuky příplatek ve výši 25 % tak, jak tomu bylo dříve. U ažujete o změně ve výši příplatku za suplované hodiny? Radomír Haberman
OTÁZKA: 10% snížení platů se má týkat i nepedagogických zaměstnanců škol. Je to ale reálné, jestliže jejich plat je někde na úrovni 55%-60% průměrné mzdy? A často mají ještě poloviční nebo třetinové úvazky. Pavel Saul
OTÁZKA: Dobre dopoledne pane ministre, Mam na Vas spis osobni otazku. Jak se vyrovnavate se vstupem do „velke politiky“? Neprislo po volbach rozcarovani z toho, ze vse nejde tak jednoduse a ze se na mnoha mistech drsne inrtikari?
OTÁZKA: Dobrý den, v pondělních Lidových novinách jsem si přečetla článek s šíleným nadpisem „Učitelé budou moci trestat děti“, který se týkal Vámi navrhované smlouvy rodičů se školou. Opravdu chcete povolit fyzické tresty nebo šlo jen o poutavý titulek?
OTÁZKA: Dobry den. Jsem ucitelka v MS, praxe 12 let, VS vzdelani v oboru predskolni pedagogika. Muzu se taky tesit na zvyseni platu? Dekuju.
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, proč u státních maturit musí být povinně cizí jazyk, proč si studenti nemohou vybrat např. matematiku. Nejsme určitě všichni nadaní na vše, někdo je výborný v matematice a jiný zase vyniká v cizích jazycích. Aby byla maturita spravedlivá, pak by měla být povinná i matematika. Mám syna, kterého se právě statní maturita jako prvního dotkne, na cizí jazyky je slabý, ale v technických oborech vyniká, ale protože zřejmě neudělá statní maturitu, tak tento nadaný student nebude moci ani jít studovat na vysokou školu ani si zřejmě nenajde práci a rozšíří jen řady nezaměstnaných. Jana
OTÁZKA: Vážený pane ministře, Jakožto čerstvý absolvent mám bezprostřední zkušenosti o realitě na VŠ. V prvním ročníku studia jsem byl často překvapen, kolik lidí a s jakými znalostmi vůbec může VŠ studovat. Byli to často lidé, kteří se pro školu rozhodli proto, aby utekli před prací (případně ÚP), stát jim přitom hradí sociální i zdravotní pojištění a oni si navrch užijí dlouhých prázdnin. Většina takových flákačů to vydrží rok (pokud nejsou opravdu „nenadaní“ a neskončí po semestru). Zájem na jejich studiu mají do jisté míry i samotné VŠ, které dostávají peníze dle počtu nastoupených studentů. Problém, že VŠ přestávají být institucemi určenými opravdu pro intelektuální elitu, protože počet studentů i absolventů se po revoluci každoročně zvyšuje. Jedním z důvodů, proč se situace nezlepšuje je i fungování akreditační komise, která rozdávala akreditace jak na běžícím pásu. Otázka tedy zní, jaký máte postoj k navyšování počtu VŠ a jejich oborů a co si myslíte o způsobu financování vysokých škol?
OTÁZKA: Vážený pane ministře, Včera jsem ve zprávách zahlédla mladíka – studenta, kterému se podařilo vyvinout nový druh kotoučových brzd a získat patent. Se svým projektem zaznamenal úspěch v mezinárodní soutěži. Plánujete nějaké obdobné akce, které by motivovaly české studenty do vědecké práce? Jsem přesvědčena, že potenciál mladých lidí je v Čechách trestuhodně nevyužit.
OTÁZKA: Dobrý den, vypadá to, že Váš návrh, aby školy podepisovaly smlouvu s rodiči žáků, vyvolal především kladné reakce a to jak u koalice, tak opozice a jak u učitelů, tak rodičů. Já, jako laik, ale příliš nechápu, co by taková smlouva fakticky znamenala. Mohl byste mi to vysvětlit?
OTÁZKA: Je něco, co vás po nástupu do úřadu opravdu překvapilo? Druhý dotaz: Co je podle vás největší problém českého školství? Děkuji.
OTÁZKA: Dobrý den pane Dobeši, z čeho při tvorbě své školské koncepce čerpáte. Zaznamenal jsem inspiraci britským systémem, ještě v nějaké zemi to podle vás funguje tak jak by mělo? Co si myslíte o nápadu vyučovat na školách romštinu? Hodláte se obecně problematikou vzdělání romských dětí zabývat?
OTÁZKA: V rozhovoru pro Právo jste uvedl, že v souvislosti s náborovým příspěvkem očekáváte, že do škol přijdou muži. Chystáte se muže nálákat i jiným způsobem? Je nízký počet mužů-učitelů pro školy/žáky handicapem a proč? Děkuji.
OTÁZKA: Vážený pane Dobeši neobáváte se, že motivační příspěvek pro učitele může přitáhnout za katedru i lidi, kteří se na profesi pedagoga nehodí? Přece jenom, pedagogické fakulty vidí mnoho studentů jako jistotu, ke které se mohou upnout, pokud jim nevyjdou přijímačky na školu, kterou by opravdu chtěli studovat. Vidina 180 tisíc pak může nalákat ty, kteří to s učitelstvím nemyslí vážně anebo jsou na takovou práci opravdu nevhodní. Jak chcete takovému riziku předejít?
OTÁZKA: Dobré ráno. Je rozdíl mezi tím, co jste si o státní maturitě myslel (ohledně připravenosti, smyslu, atd.) před nástupem do úřadu a co si o ní myslíte nyní? A můžete prozradit, zda se u vás nyní přiklání jazýček na váhách k "státní maturita od roku 2011 ANO" či "státní maturita od roku 2011 NE". Děkuji.
OTÁZKA: Školníci, ekonomky, kuchařky, uklízečky poskytují servis pedagogům. Budete usilovat o to, aby jejich pracovní podmínky (volna, úvazky, studijní volna, platy) alespoň trochu kopírovaly možnosti, které mají pedagogové? Pavel Saul
OTÁZKA: Dobrý den pane ministře Jaký máte názor na fyzické tresty dětí? Naše generace říká, že nám to neuškodilo, spíš naopak. Jenže jak si potom vysvětlit ten společenský marasmus, který jsme tu měli 40 let?
OTÁZKA: Dobrý den Jsem ráda, že je tady konečně někdo, kdo vnímá reálnou situaci na školách – nízké platy učitelů a tím pádem jejich malá motivace, narůstající agresivita žáků, to vše je potřeba řešit velmi akutně. Přeji Vám ve Vašem resortu hodně úspěchů.
OTÁZKA: Přeji pěkný den pane Dobeši! Vámi navrhovaná opatření vypadají poměrně dobře. Budou na to všechno ve vašem resortu peníze – kdo např. zaplatí školní psychology? Pokud bude v každé škole jeden, bude to pěkně nákladné...

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.