Ředitel výrobce zabezpečovacích zařízení Zdeněk Chrdle

Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle
velikost textu:
vydáno 7.10.2008 13:00
Drážní inspekce minulý týden naznačila, že k tragické srážce vlaků v Moravanech zřejmě napomohlo i zabezpečovací zařízení ESA 11. Znenadání podle inspektorů vyhodnotilo jako volnou kolej, na které písek pod koly přerušil bezpečnostní obvod. Čtenářům odpovídal Zdeněk Chrdle, ředitel firmy AŽD, která zařízení vyrobila.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 7. října 2008 do 13:17

OTÁZKA: Dobrý den. Pane řediteli, jakou máte pro svou funkci vzdělání a praxi? Jiří Malec
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Dobrý den, zdravím všechny účastníky diskuze. Děkuji, že jsem dostal příležitost se k dané problematice vyjádřit a doufám, že zodpovím na všechny Vaše dotazy. K první otázce: Vystudoval jsem Střední průmyslovou školu dopravní, obor: Zabezpečovací technika, dále ČVUT, fakulta: elektrotechnická, obor: Telekomunikační technika. V oboru pracuji od r. 1983. 7.10.2008 13:04
OTÁZKA: pane Chrdle, jak jsem viděl šot z nějakého zasedání v Řecku kam si na výlet vyjeli strojvedoucí - to vy máte vybudované vaše zařízení v každém státu v EVROPĚ? že je to pro ně tak bolavé a nebo k nán všichni zajíždějí na svách lokomotivách? nerozumín o co jim jde. bosss
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Asi cítíte, tak jako já, že ve věci není logika. Máme zařízení v řadě evropských zemích i Asii, nově pronikáme do Afriky, ale nemáme zařízení ve všech státech Evropy, jejichž strojvedoucí se v Řecku sešli. Tam, kde máme zařízení instalováno, pracuje zcela bezchybně. 7.10.2008 13:06
OTÁZKA: A to jste to zařízení nezkoušeli pořádně? Jste měli vedět, že tam bude mašinfíra sypat písek pod kolo, no ne? Jankovitý
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Aby mohlo být zařízení schváleno, musí odpovídat normám a předpisům. Ve funkcionalitách systému není zadaná podmínka, že má být imunní k masivnímu vypouštění písku z pískovačů. I na množství písku jsou normy, jedná se o normy české i evropské a ty musíme respektovat, jinak nám schvalovatel technické schválení nedá. 7.10.2008 13:09
OTÁZKA: ESA – 11 je opravdu čistě český systém? Je o něj zájem v zahraničí, či je to jen naše specialita? Díky za odpověď. BS Bohumil S.
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Systém ESA-11 byl vyvinut českými inženýry, plně v kompatibilitě s evropskými standardy a v některých rovinách nabízí lepší vlastnosti než podobná stavědla v zahraničí, např. uživatelský komfort. Zde cítíme jeho konkurenční výhodu pro zahraniční trhy, kde je samozřejmě také používán - např. Srbsko, Černá hora, Slovensko, Indie a mnohé další státy. 7.10.2008 13:12
OTÁZKA: Proč se nehlídá sekvence navazujících úseků ve stanici, jak požaduje Drážní inspekce? Milan Soukup
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Domnívám se, že inspektoři Drážní inspekce nepojmuli celou problematiku. Jedná se o tzv. úplnou blokovou podmínku, která je požadovaná mezi stanicemi, ale ve stanicích nikoliv. To platí pro celou Evropu. Není to tedy problém ESA-11, ale platných normativů. 7.10.2008 13:15
OTÁZKA: Jsou podle vás technici a odborníci jednotní v pohledu na danou problematiku a jak se jejich stanovisko liší od stanoviska Drážní inspekce. Díky, mějte se hezy. Jiří Kovanda
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Jsem přesvědčen, že opravdoví odborníci u nás i v zahraničí stojí za našim stanoviskem na danou problematiku. Můžete se zeptat odborníků na našich vysokých školách, i v jiných institucích. Toto mohu dokladovat dopisy a dalšími názory, které výše uvedené potvrzují. 7.10.2008 13:19
OTÁZKA: V čem jsou zabezpečovací zařízení na našich kolejích tak zvláštní, že s nimi mají zahraniční vozy takové problémy? Alespoň kolem homologace Pendolina a Taurusu byly vždycky velké diskuse. Šroubek
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Mohu doložit, že nejsou vůbec zvláštní. I jinde, např. ve Velké Británii měli s Pendoliny velké problémy. Je to dáno technologií pohonu nových lokomotiv a bojují s tím výrobci v celé Evropě. Pro tuto problematiku budou ve velmi krátké době v Evropě přijmuty standardy TSA, které sjednotí podmínky provozu nových hnacích vozidel na transevropské železniční síti. 7.10.2008 13:22
OTÁZKA: Dobrý den, jako celoživotnímu fandovi železnice mi nedá spát nehoda v Moravanech a její příčiny. Před nedávnem se stala nehoda v Káranicích, kde rychlík narazil do nákladního vlaku. Tam jsou počítače náprav. Zabránilo by nehodě použitím kolejových obvodů namísto počítačů náprav? jan
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Jsem přesvědčen, že kolejové obvody a přenos signálu na lokomotivu by této nehodě zabránil. Jedná se o to, že počítače náprav nedovolují přenos signálu návěstidla na stanoviště strojvedoucího a proto je jejich nasazování omezeno a tam, kde nasazeny jsou, je omezena rychlost vlaku. 7.10.2008 13:25
OTÁZKA: A kam ten vlak zmizel z monitory? Když zmízí vlak, tak to má začít houkat a všechno zastavit, proč se to nestalo? Orient Express
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Platné normativy na staniční zabezpečovací zařízení vůbec nepočítaly s tím, že by mohlo dojít k podpískování celého vlaku. Odborníci znají první případ až z Moravan. V současné době jsou doporučena opatření, která směřují jednak k hnacím vozidlům, jednak ke staničním zabezpečovacím systémům obecně. Případná opatření je však třeba konzultovat v rámci Evropy. 7.10.2008 13:28
OTÁZKA: Dobrý den. Pane Chrdle, Vy si opravdu myslíte, že písek může odizolovat celý vlak? Kdybych připustil, že písek odizoluje jen první nápravu na lokomotivě, tak co potom ostatní nápravy na vagónech??? Děkuji za odpověd a přeji hezký den. Roman Adámek
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Sypané množství písku bylo bohužel tak velké, že odizolovalo celý vlak od kolejí. Tady můžete vidět jedinečnost celého případu. 7.10.2008 13:30
OTÁZKA: A co říkáte na ten spadlý most? Určite víte, jak to na železnici funguje. Netlačí dráhy na to, aby hlavně nebyla zpoždění na úkor bezpečnosti? Tlačí i na Vás? Ilner
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: V žádném případě. Z mých poznatků vím, že se České dráhy a Ministerstvo dopravy otázkou bezpečnosti pravidelně a soustavně zabývají. Z hlediska bezpečnosti na nás není vyvíjen žádný tlak, vždy musíme plnit normy a předpisy. 7.10.2008 13:32
OTÁZKA: Zajímalo by mě, jestli se chovají stejně jako ESA-11 i jiné systémy v ČR nebo v Evropě. Děkuji a přeji hezký den. Janovský
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Ano, chování stavědla ESA-11 je v souladu s Evropskou legislativou a stejně se chovají i jiné systémy, jak v Česku, tak i v Evropě. Situaci s podpískováním vlaku by i jiné systémy vyhodnotily stejně. 7.10.2008 13:34
OTÁZKA: Myslíte si, že je Drážní inspekce dostatečně kompetentní? Můžete nějak doložit neodbornost některých jeíjích pracovníků? Přeji nám všem méně nehod na kolejích! Francy
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Nezlobte se, i když podle mého názoru Drážní inspekce významně poškodila naši firmu, a to ne závěrečnou zprávou, ale zejména medializací celého případu ještě v průběhu vyšetřování, i přesto se nebudu snižovat k tomu, abych kvalifikaci drážních inspektorů jakkoliv napadal nebo zpochybňoval. 7.10.2008 13:38
OTÁZKA: Opravdu si myslíte, že ta vaše ESA je v pořádku, když jí zmizí vlak? neměla by udělat nějaké varovné hlášení? R.
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: na tuto otázku jsem již odpovídal. Odkazuji Vás tedy prosím na moji předchozí odpověď. 7.10.2008 13:38
OTÁZKA: V každém programu je alespoň jedna chyba... Ale takováhle teda zamrzí. Informatik
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Rád bych Vás ujistil, že v programu žádná chyba nebyla. Každá věta programu, každý podprogram je detailně analyzován nejenom námi, ale i schvalovacím orgánem. Navíc systém ESA-11 je systém, ve kterém pracuji dva nezávislé programy, které musí dojít ke stejnému výsledku. 7.10.2008 13:41

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.