Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Organizátorka Týdne neklidu Marta Harasimowicz

Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy
velikost textu:
vydáno 2.3.2012 13:00
Od listopadu 1989 nebyli studenti tolik slyšet. Co chtějí protestními akcemi docílit, prozradí Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy. Hostem on-line rozhovoru iDNES.cz je v pátek od 13 hodin.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 2. března 2012 do 13:20

OTÁZKA: Rád bych se Marty zeptal, nakolik se do studentských protestů promítá rostoucí sociální nejistota: většina studentů jsou totiž vlastně zároveň pracující, kteří si kromě školy vydělávají na živobytí, a navíc tuší, že jim dnes mnohdy ani diplom ze školy nezaručí po vystudování dobré pracovní místo a čeká je osud mladých, vzdělaných a špatně placených proletářů… Díky a držím palce, haf, :), Hardik
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Děkujeme za podporu. Otázka rostoucích sociálních nejistot se samozřejmě promítá zejména v případě plánovaného zavedení školného (ať bude jeho podoba jakakoliv) nebo jiné formy ekonomického cenzu pro přístup k vysokoškolskému vzdělání. Domnívám se, že mnoho učástníků demonstrací motivovala k protestu právě nejistota v této otázce. Bohužel není k dispozici žádná analýza možných dopadů zavedení školného. 2.3.2012 13:06
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že bude mít týden neklidu nějaký význam při schvalování reformy? Změní se něco? Děkuji
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Dobrý den, doufáme, že ano. Zatím se to ovšem dá těžko odhadovat, o věcných záměrech zákonů se stále jedná. 2.3.2012 13:08
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mne, proč by se vysoké školy měly bránit tomu, aby jejich výuka odpovídala aktuálním požadavkům na trhu práce. Chápu že v případě kupříkladu filosofie, je takováto myšlenka bezpředmětná v každém případě, ale pro studenty technických škol je to dost často zásadní kritérium, zda-li je škola dokáže připravit na aktuální nároky jejich profese. Protestují vůbec studenti technických fakult, nebo je to pouze "humanitní" revolta? Tomáš Kutálek
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Dobrý den, samozřejmě protestují studenti všech typů škol - bylo to krásně vidět i na středeční demonstraci a na Noci univerzit, kde byly technické školy výrazně zastoupeny. Nezastaváme názor, že by vysokoškolská výuka měla být zcela odtržena od situace na trhu práce, nicméně se domníváme, že požadávky trhu práce by pro studijní plány a fungování vysokých škol neměly být rozhodujícím faktorem. Vysoké školy vychovávají i badatele (netýká se to jen humanitních oborů). Mimochodem FF UK má jeden z nejmenších poměrů nezaměstnaných absolventů ze všech českých VŠ. 2.3.2012 13:13
OTÁZKA: Dobrý den, jste proti zavedení školného nebo jen proti jeho současné podobě?
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Dobrý den, protestujeme především proti současnému návrhu, který má jenom suplovat výpadky ve státním rozpočtu na vysoké školy. Nicméně otázka zavedení školného s sebou nese mnoho rizik. Jak se ukazuje v zahraničí (především ve Velké Británii), zavedení školného může vést k výraznému narůstu zadlužení vysokoškolských absolventů a studentů (v USA se dokonce obávají vzniku hypotečních bublin spojených se studentskými půjčkami, a tím další úvěrové krize). 2.3.2012 13:17
OTÁZKA: Zdravím, do jaké míry si myslíte, že obraz současných demonstrací pokřivila média? I z položených dotazů vyplývá, že většina populace si myslí, že bojujeme jen proti školnému a řekněme "dofinancování" veřejných vysokých škol z vlastní kapsy. Jistě se takoví studenti mezi námi také najdou, osobně ale myslím, že drtivé většině vadí zejména současné neprofesionální zpracování věcného záměru, nikoliv myšlenka školného samotná. Když jsme o tom diskutovali v rámci jednoho semináře, většina studentů se vyslovila pro školné, ale nikoliv v předkládané podobě. Není tomu tak? (V otázce nyní pomíjím "manažerování" vysokých škol a akademické svobody, pak by musela být dvojnásob dlouhá) Jakub Ehrenberger
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Souhlasím s Vašim pohledem. Snažili jsme se velice často výsvětlovat, že nám jde především o zachování samosprávného charakteru vysokých škol a demokratické akademické obce. Protestujeme ovšem nejenom proti formální podobě věcných záměrů zákonů, ale proti jejich ideovým východiskům. 2.3.2012 13:20
OTÁZKA: Dobrý den, jak moc hodláte bojovat proti reformám? Jste ochotna položit za vyšší dobro i svůj život? děkuji
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Dobrý den, jsme velice odhodláni, ale myslím, že tak dáleko situace zatím nedospěla :) 2.3.2012 13:21
OTÁZKA: Dobŕý den, chci se zeptat, proč konkrétně studenti obhajují tzv. "akademickou svobodu" a proč vy? (Mám na mysli konkrétní důvody.) Kateřina Drahokoupilová
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Dobrý den, chceme zachovat samosprávný a demokratický charakter vysokých škol, který reforma chce radikálně omezit - především zavedením rad vysokých škol, jejichž členové budou jmenováni vládou. Obáváme se, že to otevírá cestu tlakům politických a ekonomických elit na fungování vysokých škol, které budou v radách prosazovat vlastní zájmy. Nezůstane to beze vlivu i na podobu a kvalitu vysokoškolské výuky. 2.3.2012 13:26
OTÁZKA: Dobrý den, účastní se Vašich akcí také pedagogové?
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Dobrý den, ano. Protestů se učástnili zástupci celé akademické obce, a také široké veřejnosti. 2.3.2012 13:27
OTÁZKA: Dobrý den, nemyslíte, že se zavedením školného by se mohla úroveň školství zvýšit ? Vycházím z prostého faktu, že všeho za co si lidé platí, si totiž potom začnou vážit a začínají vyžadovat vyšší kvalitu. Za druhé, by se lidé konečně začali rozmýšlet, jakou školu studovat a zda se jim to v budoucnu vyplatí a tak bychom na úřadech práce neměli sice titulované, ale fakticky nezaměstnatelné osoby ? Dnešní stav, titul za každou cenu a je jedno z jaké školy je totiž do budoucna veliec nebezpečný. Děkuji za odpověď. Tomáš Jindra Tomáš Jindra
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Dobrý den, neexistují odborné podklady, které by dostatečně potvrzovaly motivační funkci školného. Podívejte se konec konců na soukromé vysoké školy, o jejichž kvalitě se velice často pochybuje. Kvalita vysokých škol se zavedením školného nezvyší, protože školné má především suplovat státní dotace, které jsou dlouhodbě a systematicky omezovány. 2.3.2012 13:30
OTÁZKA: Dobrý den, mám spíš dojem, že nemáte právo takto křičet. Studujete zadarmo a tak prostě přijměte pravidla toho, kdo to platí. Sorry, takhle to prostě chodí. Clip99 Clip99
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Dobrý den, rozhodně nestudujeme zadarmo. Naše náklady na živobytí a zajištení studijních materiálů (šlo by zde poukázat i na nesmyslně vysoké zdanění knih a tisku) jsou velice vysoké (v průměru 9 tisíc měsíčně pro jednoho studenta). Navíc i my platíme daně (prostřednictvím DPH i daně z příjmu, neb většina studentů si při studiu přivydělává). 2.3.2012 13:35
OTÁZKA: Dobrý den, jen mě zajímá. Vy si představujete školy zadarmo, ale aby stát na ně neměl žádný vliv, aby jenom platil. To je Vaše představa? A proč mají lidé, kteří nikdy nestudovali platit z daní prodloužené prázdniny pro studenty, kteří si jen prodlužují mládí. Student s jasným cílem si dokáže na školu vydělat a zaplatit si jí sám. děkuji za odpověd P. Petr Zbirovský
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Dobrý den, jak jsem již psala v odpovědi na jiný dotaz, nestudujeme zcela zadarmo. Studium neobnáší, jak píšete, "prodloužené prazdniny", ale představuje výraznou pracovní zátěž. Navíc i lidé, kteří nevystudovali vysokou školu využívají služeb, které zajištují absolventi vysokých škol (právnici, lékáři, překladatele apod.). Většina vysokých škol jsou veřejné, nikoli státní instituce. Samotný název akademická obec poukazuje na povahu vysokých škol. Stejně jako obec si volí své politické zástupce, tak i my si volíme svou reprezentaci. Veřejná vysoká skola nemůže pracovat na objednávku politických garnitur. 2.3.2012 13:41
OTÁZKA: Jsem dělník, ale mám děti, které půjdou za pár let studova proto studentům držím palce, hlavně v boji proti placení za studium, ať se mu bude říkat školné, zápisné nebo jakkoli. Je to postavené na hlavu: bez vzdělání dostanou mladí shitty job, se vzděláním ale jen o trochu méně shitty job… a ještě za to mají platit? Je fajn, že se studenti ozvali, ddoufám, že pracující budou následovat. &61514; Studenti by neměli zapomínat, že nakonec jsou klíčoví právě pracující – a neměli by proto myslet jen na své požadavky, ale všímat si utahování opaskl obecně.
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Děkuji za podporu. Plně souhlasím s Vašim názorem. 2.3.2012 13:42
OTÁZKA: V čem je ohrožena svoboda vysokých škol? Lze poskytnout kvalitní vzdělání všem bez výrazných rozdílů? Nelze poskytnout vzdělání všem (tolik inteligentních lidí v populaci není - šéf SCIO se vyjádřil, že rok od roku dělají lehčí testy), aby bylo kvalitní, a nelze vzdělávat masy lidí lidí v oborech, které mají uplatnění na trhu práce v řádu jednotek ročně. Proč při odmítání dodatečných finančních zdrojů vysokého školství se zároveň nedemonstruje pro snížení počtu studentů řady pochybných oborů a pro snížení počtu pochybných fakult a vysokých škol? Proč se nebojuje o změnu systému financování škol podle počtu studentů? Jan Koráb
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Problém financování vysokých škol je skutečně klíčová otázka. Současná masifikace studia je následkem podfinacování vysokých škol. Vysoká škola ve svém rozpočtu vychází z normativu na studenta (30 000 Kč, což je méně než normativ na žáka ZŠ), což ji nutí přijímat více a více studentů, aby se dorovnal deficit. Masifikace ovšem vychází i z boloňského procesu, který předpokládá zvyšení počtu absolventů vysokých škol, a to prostřednictvím rozdělení studia na bakalářské a magisterské programy (přičemž bakalářské studium má být zaměřeno na praxi a magisterské na odborné badání). VŠ za to nenesou zodpovědnost, je to důsledek vládních politik (i těch minulých). 2.3.2012 13:53
OTÁZKA: Studenti se u nás vždy hlásili k tomu, že oni jsou zodpovědní a proto v drtivé většině volí pravici. Pravicové strany měly ve svém programu zavedení školného, tak nevím proč ted studentům školné vadí, když jsou tak uvědomělí, že se každý musí postarat sám o sebe, tak proč by jim na jejich studia měl někdo přispívat. Ať o peníze požádají svoji bábu a dědka, které přemlouvali. Anna Němčíková
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Nepaušalizovala bych. Mnozí studenti také pravicové strany nevolili a z jejich programem nesouhlasí. Osobně považuju klip Přemluv bábu za nevkusný pokus o rozeštvání dvou generačních skupin. 2.3.2012 13:55
OTÁZKA: Budou třeba budoucí protesty propojeny s ostatními znevýhodněnými skupinami? Budete se zaměřovat na širší kritiku neoliberálních dogmat, jejíž realizace mají negativní vliv v mnoha dalších oblastech, než je jen školství? Případně, máte alespoň rámcovou představu o alternativě k nynějšímu neoliberálnímu dominantnímu paradigmatu?
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Je to komplikovaná otázka. Myslím, že nejde jen o to, zda se studenti propojí s ostatními skupinami, na které dopadá tlak neoliberální politiky, ale i o to, zda se tyto skupiny samy zaktivizují. 2.3.2012 13:58

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz