iDNES.cz

Odpovědi odborníka na cestovní kanceláře

velikost textu:
vydáno 15.7.2003 12:55
OTÁZKA: Dobrý den, věřte, že je mi nesmírnou poctou účastnit se diskuse (i když jen internetové) se samotným Papežem. Celá naše rodina je hluboce věřící a modlíme se několikráte dnem i nocí za nás za všechny. Hluboce se stydím, že jsem si navšimla Vašeho zavítání do naší země. Potrestám se za to modlitbou 100x otčenáš a 10x Bůh buď milostiv. Hodně zdraví Vám i Polsku. Děkuji Františka Šoustalová

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Kde lze, prosím, ověřit, zda, kde a jak je daná cestovka pojištěna? Díky. IP P.S. PRO VAŠI PROSPERITU připravujeme terapeutickou stranu INTELIGENTNÍ PRACUJÍCÍ, která sníží daně a ZVÝŠÍ VAŠE PŘÍJMY! Více na http://inteligentni-pracujici.aktualne.cz a http://inteligentni-pracujici.aktualne.cz/STINOVA_VLADA.htm aneb "Mohlo by tu být i lépe!!!" PROGRAM "LEVNĚJI & LÉPE!" Z námi právě propracovávaného programu, tj. rozhodnutí a vzájemně související akce, které pro Vás a spolu s Vámi chystáme, jakmile společně obsadíme odpovídající politické pozice, a které by nám všem měly pomoci k lepšímu životu: * radikální reforma veřejných financí <=> zefektivnění stádní správy: - reforma daňové soustavy: urychlené sjednocení daní z příjmů a sazeb DPH (nejvýše 20%), zrušení dvojího zdanění (<=> úroky z vkladů), společné zdanění manželů, atd. <=> přidání takto ušetřených peněz pedagogům, zdravotníkům, atd. - okamžité snížení platů ústavních činitelů (nejméně na polovinu) a jejich ostatních výhod - zavedení výkazů práce všech ústavních činitelů => občané budou moci přes Internet kontrolovat, co který jejich zastupitel celý den dělal - privatizace posranecké ubytovny v Nerudově ulici v Praze <=> zastupitelé si budou hledat ubytování na trhu bydlení - mj. zrušení (privatizace) senátních ubythoven (tj. drahého a zbytečného Senátu) * snížení imunity členů Parlamentu ČR * přímá volba prezidenta * deregulace nájemného * zavedení školného * podpora podnikavosti, spořivosti a investic * podpora rozvoje "občanské společnosti vzdělání" * zavedení e-governmentu všude, kde to bude možné atd. Do tvorby tohoto programu, který je a bude i Váš, se můžete zapojit zasláním emailové zprávy! Jiřina Povolná v. r. za přípravný výbor strany "Inteligentní pracující" P.S. Doporučujeme Vám založit MÍSTNÍ ORGANIZACI SPOLKU "Inteligentní pracující". ------------------------------------------------------------ -------- Jste nezaměstnaná či nezaměstnaný? Chcete s námi pracovat pro lepší společnou budoucnost? Chcete se stát naším (spoluzakládajícím) ČLENem, popř. i kandidátem na POSLANKYNI, POSLANCE, SENÁTORKU, SENÁTORA, apod.? Napadá Vás, co by nemělo chybět v našich stanovách, Vašem/našem programu a přihlášce za člen(ku)? Chcete se stát naším SPONZORem? POTÉ NEVÁHEJTE, A NAPIŠTĚ NÁM NA EMAILOVOU ADRESU inteligentni-pracujici@post.cz! ------------------------------------------------------------ --------------- SOUTĚŽ PRO TVŮRCE NAŠEHO LOGA Máte nápad (či přímo návrh), jak by mělo vypadat naše logo (a náš jednotný grafický styl)? Pošlete nám jej, prosím, na výše uvedenou adresu. Děkujeme. P.S. Právě pro Vás vymýšlíme odměnu! Náš inspirativní motiv naleznete na http://inteligentni-pracujici.aktualne.cz INTELIGENTNÍ PRACUJÍCÍ

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Netrpíte náhodou plísní chodidel? Já jo a je to velice nepříjemné. Stanislav Sejra

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Zdravím, z důvodu nepřesných informací týkajících se pojištění CK Harmonie a nepříliš důslednou prací Asociace CK ČR, která by asi měla podobným situacím zabránit a lidi varovat, zůstala v Chorvatsku moje tchýně. Proto mi prosím dovolte, abych Vám co možná nejsrdečněji a věřte, že naprosto upřímně poděkoval. Děkuji, udělali jste mi velkou radost. Václav Huml
ODPOVĚĎ: Asociace nemá možnost varovat zákazníky - o odebrání koncece totiž nedostává informace. Hlavní viník je v tomto případě příslušný živnostenský úřad, který byl informován Ministerstvem, ale neučinil to, co mu předepisuje zákon - neodebral koncesní listinu. Doporučuji, žalovat nejen majitelku kanceláře, která věděla, že není pojištěna a porušovala tak zákon vědomě, ale i příslušný živnostenský úřad. Stát musí odpovídat za práci svých úředníků a mi se musíme naučit vyžadovat po úřednícíh to, zač jsou placeni. 15.7.2003 17:46
OTÁZKA: Dobrý den. Já osobně mám velice dobré zkušenosti s malými cestovkami, jsou mnohem více orientované na zákazníka než ty velké typu Fischer. Malé cestovky se specializují i na lokality, kam by se velké nevyplatilo jet, jelikož tam není veliký hotelový komplex, jen vilky s několika apartmány. Sleduji se smutkem krachy malých cestovek a snad se jednou nedočkám toho, že budu mít na výběr jen z obřích hotelových komplexů jaké jsou v katalogách velkých cestovek. Jaká je podle vás budouctnost malých cestovek, specializujících se třeba jen na několik řeckých ostrovů? Elanius
ODPOVĚĎ: Budoucnost malých cestovek vidím velmi dobře. Ale správně se ptáte na cestovky - např. Harmonie nebyla cestovní kanceláří - neměla koncesní listinu a za cestovní kancelář se jen vydávala (s významnou pomocí živnostenského úřadu). Malé cestovky slouží především stálé klintele, znají své klienty, znají jejich potřeby. Znají také velmi dobře prostředí kam své klienty vozí. Problém u nich ovšem nastene tehdy, kdy "zblbnou" a začnou mít chuť být vidět jako ty velké CK a přeženou své výdaje a neufinancují svůj "úlet mezi obry". Ty malé CK, které pochopí své výhody a budou se jich držet přejí v klidu a budou klienty vyhledávány. 15.7.2003 17:48
OTÁZKA: Prosím o informaci ohledně pojištění CK Garagano. Pojišťovna mi to nechce sdělit a na POOL nejsou. Díky. Háček
ODPOVĚĎ: Pokud nenajdete informaci o některé CK na www.mmr.cz a máte podezření, že se jedná o podobný případ jako u Harmonie - máte jen jednu jedinou možnost: navštívit místně příslušný živnostenský úřad a zeptat se na tomto úřadě na to, zda Vámi prověřovaná CK má platnou koncesní listinu (a tím pádem také platné pojištění !!!). Vyžadujte tuto informaci a v případě, že Vám ji nebudou chtít sdělit, stěžujte si na ně. Oni totiž mají v rukou ty nejčerstvější informace a povinnost dbát na dodržování živnostenského zákona! 15.7.2003 17:49
OTÁZKA: Zajímá mě CK BECK spol. s.r.o. Je v ACK a je pojištěná ? Děkuji Suchopár
ODPOVĚĎ: www.mmr.cz a příslušný živnostenský úřad 15.7.2003 17:49
OTÁZKA: Kam jezdíte na dovolenou? Máte nějaké oblíbené místo? Venca
ODPOVĚĎ: Já osobně v jihočeský lesích a pokud se ptáte na zahraničí - Srí Lanka, Jihoafrická republika a Thajsko. 15.7.2003 17:49
OTÁZKA: Kde mám zjistit, jestli je cestovní kancelář před krachem? Není lepší cestovat na poslední chvíli? cestovatel
ODPOVĚĎ: Na to, zda je nebo není lepší cestovka na poslední chvíli není jednoznačná odpověď. Pokud je Vám v podstatě jedno, kde budete bydlet a jde Vám jen o tu kterou destinace, máte možnost "vyhrát v ruletě" a být uspokojen. Ale pokud máte rádi jistotu a rádi víte, kde budete svou dovolenou trávit, jak bude vypadat hotel atd., nemohu poslední chvíli doporučit. Ani před ztrátou peněz Vás poslední chvíle neochrání - všechny společnosti, které zkrachovaly prodávaly až do zavření poboček, protože doufaly, že to nějak dopadne. Pár rad jak se rozhlížet jsem již uvedl. 15.7.2003 17:50
OTÁZKA: Rád bych se pozeptal na agenturu Exim Tours. Považujete tuto cestovku za stabilní a silnou společnost? Děkuji Filip
ODPOVĚĎ: Myslím, že by nebylo fér, kdybych se vyjadřoval k tomu, zda je nebo není některá z CK stabilní či silná. To co jsem napsal výše platí za nás všechny. Sledujte, jak se na trhu chováme, jak přesně popisujeme místa, kam vozíme své klienty, jak naši zaměstnanci rozumí tomu, co prodávají atd. Pokud narazíte na rozpory, ptejte se a zjistěte, zda jde jen o nedoruzumění (i mi jsme jen lidičky) nebo o záměr Vám lhát a rozhodujte se podle svého citu. Někdy je lépe dát o 1.000,-- Kč víc a mít jistotu. Vyžadujte odpovědi na vše, co vás zajímá. 15.7.2003 17:52
OTÁZKA: Zajímá mě CK BECK spol. s.r.o. Je v ACK a je pojištěná ? Děkuji Suchopár
ODPOVĚĎ: Jsou dvě velké asociace - já zde zastupuju tu největší ACK. Pokud si chcete prověřit, zda je některá CK členem této asociace, najdte všechny informace na www.ackcr.cz 15.7.2003 17:52
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se prosím zeptat, proč se pojištění proti úpadku nevztahuje na zájezd, u kterého si koupím pouze ubytování, bez stravy a dopravy. Například ubytování v apartmánu s vlastní dopravou. Martin Říha
ODPOVĚĎ: Pojištění proti úpadku se vztahuje pouze na zájezdy. Zájezdem se v rámci zákona 159 rozumí předem sestavená kombinace alespoň dvou z následujících služeb : a) doprava b) ubytování c) jiné služby cestovního ruchu, jež nejsou doplňkem dopravy nebo ubytování a tvoří významnou část zájezdu, nebo jejichž cena tvoří alespoň 20% souhrnné ceny zájezdu. Z toho plyne, že vámi zakoupené služby nejsou pojištěny. 15.7.2003 17:53
OTÁZKA: Cestujete raděj s cestovní kanceláří nebo na vlastní pěst? Zvědavec
ODPOVĚĎ: Jako majitel cestovní kanceláře cestuji vlastně vždy s CK. Ale neznamená to, že nerespektuji individuální cestovatele. Cestovní kanceláře dnes již nejsou jednobarevné, tedy takové, které vytvoří zájezd a ten se pak snaží prodat. Jsou i takové, které tvoří zajištění cesty pro individuální cestovatele a jsou zárověň konzultantem. Vychází ze znalostí zemí a prostředí a jsou často schopny individuálním cestovatelům ušetřit významné peníze a předejít problémům. 15.7.2003 17:54
OTÁZKA: Dobrý den,CK Harmonie Medical neuzavřela sice zákonné pojištění proti následkům úpadku, což mohlo být pro zákazníkem sice signálem, ale co taková CK Havelka, ta už zákonné pojištění uzavřela a přesto krachla. Jak a podle čeho máme nyní prověřit, zda cestovka neukončí svoji činnost ještě před nebo během čerpání řádně zaplacené dovolené. Chystáme se na dovolenou s CK Snail Travel do Portugalska a nevíme, zda se dá někde proveřit, zda právě této CK můžeme věřit. Poradíte mi, prosím? jana
ODPOVĚĎ: Žádný zákon na světě nezabrání tomu, že svobodně podnikající subjekt může zkrachovat. Jsou krachy řízené, ke kterým podnikatelé přímo směřují a s tímto cílem podnikat začínají a jsou krachy společností, které po celou dobu své existence pracovaly poctivě a s dobrou vírou ve výsledek. Nepřísluší mi posuzovat do které kategorie patřily Vámi zmiňované společnosti, i když si osobně myslím, že CK Harmonie se provinila velmi, když podnikala i po té, co skončila její pojistka, to pokládám za trestuhodné a doufám, že pokud se tato skutečnost opravdu prokáže, budou konkrétní odpovědní lidé velmi důrazně potrestáni. Zákon má zabezpečit, aby klient CK nebyl poškozen. Již současný zákon je tak koncipován a v podstatě je shopen klienta ochránit. Problém není v samotném zákoně (i když není dokonalý a jistě zaslouží novelizaci) - problém je v tom, že pracovníci živnostenských úřadů nevykonávají svou činnost, tak jak by měli - je to plněn v jejich pravomoci! 15.7.2003 17:56
OTÁZKA: V článku se píše, že se snažíte očistit trh od takových cestovek jako je Harmonia Medical, jak se vám to daří? Děkuji, krásný den zákazník
ODPOVĚĎ: Daří se to velmi zvolna. Ale musím se přiznat, že jsem jeden z mála kolegů, který je v tom důsledný. Pokud zjistím, že někdo porušuje zákon 159 - tedy např. že nabízí zájezdy, aniž by byl CK - velmi důrazně žádám příslušný živnostenský úřad o nápravu. Ne anonymně! Nejprve oslovím příslušnou společnost a vyzvu ji, aby od porušování zákona upustila a pokud tak neučiní, tak žádám o nápravu ŽÚ a otravuji tak dlouho, až se úředník zvedne ze židle a jde konat. Asi bude nezbytné, aby se podobně chovalo víc lidí... 15.7.2003 17:57
OTÁZKA: V minulosti jsem cestoval s CK Travela a spokojenost byla maximální. Když jsem chtěl jet o rok později Travela krachla. Letos chcem s přítelkyní zkusit Last minute. Moje ot. zní: Jsou tyto zájezdy na poslední chvíli bezpečné? Je mi povinen prodávající na mou žásdost předložit certifikát na pojištění proti úpadku a jak poznám, že se toto pojištění vztahuje i na mnou vybraný zájezd? Děkuji Richard Holeček
ODPOVĚĎ: Travela byl případ, který není dodnes úplně objasněn. Zájezd na poslední chvíli není o nic bezpečnější nebo nebezpečnější než jiné zájezdy. Zájezdy na poslední chvíli prodávají i velmi kvalitní a stabilní CK. Jde spíše o to, jaký je poměr těchto zájezdů na poslední chvíli k celkové nabídce CK. Pokud zájezdy na poslední chvíli převažují, byl bych na pozoru. Pokud obržíte ke svému zájezdu na poslední chvíli certifikát pojišťovny, pokud jste na něj sepsal s CK řádnou cestovní smlouvu a pokud je v této smlouvě výslovně uvedeno, že se jedná o zájez a že tento zájezd je pojištěn v rámci zákona 159, pak jste pojištěn. 15.7.2003 17:59
OTÁZKA: Dobrý den, jak mám poznat cestovní kancelář, která mě zajistí klidnou dovolenou? Děkuju Plíca
ODPOVĚĎ: Jenoznačný "návod k použití" neexistuje - proto také vznikl zákon o ochraně zákazníků CK, který má zákazníkům dát jistotu (pokud je státem kontrolováno a vymáháno jeho dodržování). Ale přesto existují některé rady : * cestovat s tím, s kým jste již v minulosti udělali dobrou zkušenost * sledovat způsob nabídky zájezdů - kdo prodává s velikými slevami a v podstatě již nic jiného než prodeje na poslední chvíli a až podezřele levně, má nějaké potíže - buď nemá obsazené kapacity (a dlouhodobě neobsazené kapacity jsou velký problém) nebo nemá dostatek hotovosti a potřebuje rychle hotovost získat atd. * vyžadujte Cestovní smlouvu a prověřte zda je vypsána na společnost, se kterou jednáte a o které si myslíte, že je pořadatelem zájezdu (agentura musí jednat vždy jménem cestovní kanceláře) * dbejte na to, aby vám sděleno jméno hotelu * vyžadujte certifikát pojišťovny * vnímejte rozpory - a ptejte se, ptejte se, ptejte se 15.7.2003 18:00
OTÁZKA: Nemyslíte, že nesolidní přístup některých cestovek způsobí to, že klienti budou rezervovat svoje pobyty přímo v hotelu ? V tuzemsku to dělám běžně a využívám jednoho velkého řetězce ale v zahraničí nemám zkušenost. Je to možné i v zahraničí ? Marta
ODPOVĚĎ: Rezervovat si ubytování přímo v hotelu je možné. Podle mého názoru ovšem kvalitní cestovní kancelář není jen rezervační kanceláří pro ubytování. Kvalitní CK je Vaším partnerem při přípravě Vaší cesty a během cesty. Navíc je Vaším zázemím pro případ nouze. Navíc jsem přesvědčený, že existuje spousta lidí, kteří si své pobyty rezervovali v hotelech napřímo a když byli napáleni, tak se vrátili ke své CK. Ale souhlasím s tím, že nesolidní jednání je vždy prvním krokem k tomu, abychom klienta ztratili a aby si klient hledal náhradní cestu. 15.7.2003 18:01
OTÁZKA: Vážený pane Papeži, proč pan Srb mate zákazníky svým výrokem, že členství v Asociaci cestovek je jedním z nejdůležitějších aspektů o serióznosti cestovní kanceláře/agentury (na druhém místě), když Vy sám nyní přiznáváte (cituji: Asociace nemá možnost varovat zákazníky...). Jediné co asociace po krachu udělá, že postiženou CK/CA vyloučí z asociace. Přitom sami uvnitř asociace víte o dluzích mezi cestovkami, ale nic s tím neděláte. Např. o pozdních platbách - provizích Fischera agenturám (neříkejte, že nevíte). Jsem z oboru, takže vím o zázemí. A ještě jedna poznámka: Proč necháváte pracovat v oboru lidi, kteří evidentně zpronevěřili peníze zákazníků - Breznen (Travela) napojen na velké CK ... - odkaz www.justice.cz. Novotný
ODPOVĚĎ: Jste-li z oboru, znáte odpovědi na své otázky, ale protože se jedná o otevřenou diskusi a odpovědi by mohly zajímat i jiné lidi, odpovím. ACK je oborové sdružení - sdružeje společnosti a profesionály z cestovního ruchu s cílem pomáhat profilovat obor, vyměňovat si zkušenosti, hájit zájmy oboru navenek apod. Asociace nemá právo vydávat a odebírat koncesní listiny (jsou země, kde toto právo asociace mají a obor funguje velmi dobře, např. Thajsko). Asociace musí dodržovat zákony této země a nemá tedy žádnou právní možnost zveřejnit informace, které jsou jen "z druhé ruky". Mohlo by se totiž stát, že by byla zneužita v rámci konkurenčího boje. Po pádu Travely prošla ACK významným obdobím konsolidace a jsem přesvědčený, že v posledních letech ACK sehrála velmi významnou a důležitou roli ve stabilizaci našeho trhu. Existující zákon by neměl tolik ochranných prvků, kdyby nebylo práce lidí z asociace v přípravné komisi atd. Žádná ze zkrachovalých CK v posledních dvou letech nebyla členm ACK. Vztah CK Fischer s prodejci je jejich obchodním vztahem, tedy vztahem dvou firem. CK Fischer není členem ACK a nepřísluší mi hodnotit její činnost. Jen mohu doporučit neprodávat zájezdy CK, která nevyplácí provize, ale na to stačí selský rozum. Pan Breznen působí v cestovním ruchu v takovém rozsahu v jakém mu to dovolí místní státní správa. 15.7.2003 18:04
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se zaptal na to, že často slýchám jako jednu z rad jak se vyhnout špatné anesolidní cestovní kanceláři, že by c.k. měla být v asociaci. Vím ale z minulosti, že například pan Breznen, majitel Travely, byl v dobe krachu předsedou ACK. Co je tedy pravda ? Děkuji Milan P
ODPOVĚĎ: V předchozí odpovědi jsem z části odpověděl i na Váš dotaz. Pokud je mi známo pan Breznen nepůsobí v oblasti výjezdového cestovního ruchu a žádná společnost, ve které byl zainteresován není členem ACK. Věřte, že zbavit se stínu roku 1997 bylo pro naší asociaci velmi složité a stálo nás to velké úsilí. 15.7.2003 18:05
OTÁZKA: CK mi sdělila že je pojištená proti úpadku u pojišťovny Generali, když jsem volal na jejich infolinku tak mi bylo sděleno že informace o tom kdo je u nich pojišten mi nesdělí? proč? opravdu toto nelze zapracovat do nějaké novely zákona vždyť pojištení proti úpadku má chránit klienty CK josé
ODPOVĚĎ: Pojišťovny mohou sdělit pouze to zda je u nich CK pojištěna, a i to jen se souhlasm CK. Pokud některá CK nedala své pojišťovně k takové informaci souhlas, je sama proti sobě a nikdo se na Vás nemůže zlobit, že s takovou CK nebudete cestovat. Všechny CK, které mají platnou koncesní listinu a jsou pojišťeny (a dali souhlas ke zveřejnění) najdete na www.mmr.cz 15.7.2003 18:06
zpět na osobnost