Například šéf jihočeské dopravní policie Lubomír Veselý novou vyhlášku, která umožní policistům za vážné závady odebírat takzvané malé technické průkazy na místě (psali jsme zde), vítá. „Jednak vymýtí ‚popelnice‘, nebo případy, kdy lidé jezdí s auty po dopravní nehodě. Také přinejmenším ztíží činnost překupníků, kteří se snaží legalizovat auta různého původu,“ řekl iDNES.cz.
To, že by nová pravidla pomohla omladit český vozový park, se však Veselý nedomnívá. „Komplikovanější možná bude návrat vozů, které o technický průkaz přijdou,“ myslí si. Zapravdu mu dává i Václav Špička z Autoklubu České republiky, který připomíná, že seznam třinácti závad necílí přímo jen na věkově stará auta. „Jsou namířené proti vrakům, nikoli starým autům,“ říká.
Špička doplnil, že lidi, kteří nemají na nový vůz, vyhláška určitě nemusí nějak zvlášť trápit. „Není to namířeno na řidiče, kteří nemají na nová auta. Stáří nerozhoduje, jen technický stav. Je to jako při koupi ojetin: i mladší vůz může být v mnohem horším stavu než starší,“ říká Špička.
Veselý upozornil, že se nic moc nezmění ani pro řidiče. Policisté odhalí jen to, co uvidí. Závada musí být zjevná. Největší šanci pak policie má při takzvaných silničních technických kontrolách, které dělala i před platností zákona. Zjevným vrakům ale nemohla osvědčení o registraci odebrat přímo na místě, ale posílala je na STK. Při běžných kontrolách podle Veselého řidiči rozdíl v postupu hlídky vůbec nepoznají.
Stáří českých aut je rekordní
Vedle zjevných vraků, které má novela pomoci z českých silnic vymýtit, je problémem českého vozového parku právě i jeho stále se zvyšující průměrný věk. K letošnímu březnu dosáhl v Česku podle Svazu dovozců automobilů na 15,1 roku, což je absolutně nejvyšší hodnota od vzniku samostatné ČR v roce 1993. Celkový počet osobních aut v registru vozidel se letos v 1. čtvrtletí přitom zvýšil o 47 tisíc na 5,2 milionu.
Trend je v posledních letech stále narůstající. Ještě k 31. prosinci 2015 bylo průměrné stáří auta 14,3 roku. Vozidel starších 15 let bylo 40,6 procenta, mezi deseti a patnácti lety to bylo 23,6 procenta osobních aut. „Auta stále stárnou a obměňují se málo,“ řekl iDNES.cz Pavel Tunkl ze Svazu dovozců automobilů.
„Je zřejmé, že ke snižování průměrného věku automobilů přispívají zejména ekonomické nástroje. Počty vyřazovaných vozidel v tuzemsku však naopak dlouhodobě klesají, neboť v ČR v podstatě neexistuje žádný nástroj pro motivaci občanů k vyřazování starých, ekologicky a bezpečnostně nevyhovujících vozidel,“ řekl analytik Antonín Šípek, který dříve dlouhodobě působil jako ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
Negativní vliv na vývoj průměrného věku osobních aut má také dovoz ojetých vozidel v nevyhovující věkové struktuře. Téměř polovinu dovozů osobních ojetin tvoří automobily ve věku nad 10 let. Nejstarší kategorií vozidel zůstávají motocykly, jejichž průměrný věk se v prvním čtvrtletí zvýšil na 33,4 roku. Počet strojů v registru stoupl o 5 600 na 1,07 milionu.
Vyhlášku, která policistům umožňuje odebrat malý technický průkaz přímo na místě nehody, vydalo ministerstvo dopravy na konci dubna. Stanovila třináct vážných závad, odebrání techničáku tak hrozí například autům bez podstatné části výfuku, s rezavou karoserií či těm vozům, ze kterých vytékají provozní kapaliny (více o seznamu závad z vyhlášky zde).