iDNES.cz

Odborník na bezpečnost Marian Brzybohatý

velikost textu:
vydáno 8.1.2015 15:50
Lze podniknout opatření, která sníží riziko útoku na „měkké“ cíle typu redakce francouzského listu Charlie Hebdo? Je možné předvídat, kde se další útok může chystat: Jak se taková bezpečnostní opatření provádějí a kolik to stojí? Na vaše otázky k středečnímu teroristickému útoku islamistů na francouzské karikaturisty odpovídá odborník na bezpečnost a terorismus Marian Brzybohatý z Policejní akademie.
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že se dají v EU najít a příjmout kvóty pro udělování víz, které by umožnili pobyt pouze "normálním" muslimům, kteří nepohrdají západní kulturou, a chránit se tak před těmito útoky? Jan Neubert
Marian Brzybohatý: Dobrý den, odpověď je celkem komplikovaná. Nejsem příliš velký optimista, ale odpověď na Vaši otázku může dát pouze politická reprezentace 8.1.2015 16:19
OTÁZKA: Pokládal by jste za přínos, kdyby se občané mohli snáze ozbrojit (zjednodušeníá záskání zbrojního průkazu, tad.)? Takhle to vypadá že zbraně mají jen teroristé. Mard
Marian Brzybohatý: Nepokládám takovou možnost za přínosnou. Nese sebou mnoho rizik, včetně usnadnění přístupu ke zbraním pro teroristické organizace. 8.1.2015 16:21
OTÁZKA: Dobrý den. Co si mylíte o tom, že v autě nechali doklady totožnosti? Co si myslíte o tom, že den po masakru šli vyloupit pumpu a navíc neumlčeli obsluhu? Jindřich Obšil
Marian Brzybohatý: Důvodem může být vysoká hladina stresu, která v průběhu události dosahuje vysokých hodnot. Dúsledkem jsou chyby, které jsou z hlediska vnějšího pozorovatele těžko pochopitelné. 8.1.2015 16:23
OTÁZKA: Teroristický útok proběhl podle mě podezřele snadno, zvláště v souvislosti se zvýšenou ochranou budovy po nedávných výhrůžkách redakci - nakolik považujete dle dostupných informací za pravděpodobné, že teroristé měli nějakého komplice uvnitř budovy? Ota Jelínek
Marian Brzybohatý: Je to jedna z možností, která je učitě předmětem vyšetřování. 8.1.2015 16:24
OTÁZKA: Zdravim Vas! Media uviedli, ze teroristi boli policii znami uz predtym a mala ich v hladaciku za aktivity okolo radikalneho Islamu a pripravy na ochod k ISIL... nebolo lepsie tych ludi okamzite obvinit z pripravy cohokolvek, co suvisi s potlacanim slobod a prav obyvatelstva? Dakujem Ján Hronský
Marian Brzybohatý: Pokud jim není prokázána spolupráce s teroristickou organizací a neporušují zákony, je těžké je obvinit. Možnost kterou navrhujete, by si vyžadovala podstatnou úpravu naší legislativy. 8.1.2015 16:28
OTÁZKA: Jaké jsou prosím v současnosti náklady na protiteroristickou činnost a jaká je prognóza těchto nákladů? Počet obětí muslimů od roku 2007 každoročně stoupá. Zikmund Kasik
Marian Brzybohatý: Bohužel, neznám přesnou výši těchto nákladů. 8.1.2015 16:29
OTÁZKA: Dobrý den, pane Brzybohatý. Když odhlédnu od tragických událostí a čistě se podívám na prvotní postupy OS v Paříži, nemohu se ubránit dojmu, že vše bylo zcela zpackané. Po oznámení na operační středisko Policie, že do budovy vchází ozbrojenci přijedou tři policisté na kolech, kteří jsou neozbrojeni a dále v době všudepřítomných kamerových systémů nebyla policie schopna po Paříži monitorovat pohyb teroristů. Nešlo o hrubé podcenění ze strany OS, resp.policie v Paříži? A dále nezdá se vám zmatečné, co se dozvídáme z Francie, kde jednou jsou teroristé obklíčeni, poté jsou viděni při útěku do lesů? Nedovedu si představit zásah jednotky GIGN, když jejich protivníci údajně disponují RPG, které má účinný dostřel přibližně 300 metrů... Michal V.
Marian Brzybohatý: Počáteční fáze každé mimořádné události je vždy chaotická. Je to dáno především momentem překvapení, který je základním taktickým prvkem všech teroristických operací. V Paříži existují stovky cílů, které mohou být teroristickým útoke ohroženy a jejich úplné zajištění není možné. V této situaci k chybám dochází. Rozporuplné informace jsou standardním fenoménem v podobných událostech. 8.1.2015 16:33
OTÁZKA: Vím, že je opak současného přístupu k muslimské obci takřka nemožný, přesto se nemohu ubránit kladení si následující otázky: Není přitakávání muslimům, kteří tvrdí, že ne všichni muslimové jsou takoví, jen uznáním neschopnosti vypořádat se s daným problémem? Mezi muslimy, kteří pokládali anti-muslimskou „hysterii“ ne-muslimských obyvatel Západního světa za přehnanou, se mimo jiné objevil např. i jeden z podezřelých z útoku v Paříži - Chérif Kouachi. Ač pro mě není příjemné přiznat si to, chápu vyjádření některých spoluobčanů vyžadující ostřejší přístup k muslimské obci. Jsou nějaká opatření v současném právním systému možná? Antonín Nechleba
Marian Brzybohatý: Bráním se hysterii a xenofobii, která útoky islámských radikálů doprovází. Zvýšení napětí mezi většinovou společností a islámskou komunitou je však doprovodným jevem. Je třeba si uvědomit , že teroristé přesně o takový stav usilují a chtějí ho vyvolat. Na druhou stranu mi vadí pasivita představitelů islámských obcí, kteří se omezují pouze na slovní odsouzení takových činů, bez jakýchkoliv aktivních opatření. Riziko útoků islámských radikálů roste a určitě si vyžádá řadu nepoulární opatření, zaměřených na jeho kontrolu. 8.1.2015 16:39
OTÁZKA: Jakym zpusobem se predvidaji teroristicke utoky a odhaluji teroristi driv, nez neco provedou? Mame mezi nimi sve spiony? Pokud ano, kdo jsou ti lidi, maji arabsky puvod? R-Man
Marian Brzybohatý: Základním nástrojem je sběr a analýza informací. Je to především doména zpravodajských služeb. 8.1.2015 16:41
OTÁZKA: Dělal se nějaký plně anonymní průzkum mezi členy muslimských obcí (u nás či ve světě) zjišťující, kolik procent z těchto členů souhlasí s teroristickými činy v nemuslimských zemí? A myslíte si, že by takový anonymní průzkum mohl být zajímavý? Díky! Břetislav Sobotka
Marian Brzybohatý: O takovém průzkumu nemám žádné informace. Je otázkou, do jaké míry by byly zjištěné výsledky validní. 8.1.2015 16:42
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat na Váš názor na profesionalitu útočníků. Spousta expertů tvrdí, že jsou velice dobře vycvičení. Na druhou stranu pokud opravdu zanechali na místě rukavici a ve vozidle osobní doklady, tak to moc profesionálně nevypadá. Také jejich manipulace a pohyb se střelnými zbraněmi zdaleka není na úrovni moderního přístupu k boji se střelnými zbraněmi. Není chybou povyšovat jejich výcvik zbytečně vysoko, když se zdaleka nemůže rovnat výcviku profesionálních vojáků? Děkuji za vaši odpověď Josef Novák
Marian Brzybohatý: Myslím, že na předcházející tři otázky jsem již odpověděl. 8.1.2015 16:44
OTÁZKA: Je reálné možné nasazení vojáků AČR do několika hodin od útoku v ČR (myslím tím udělením povolení vlády a vymezení pravomocí)? Jiří Lepšík
Marian Brzybohatý: Teoreticky to možné je. Doufám ale, doufám, že taková reálná situace nenastane. 8.1.2015 16:50
OTÁZKA: Dobrý den pane Brzybohatý, chci se zeptat jak obtížné a nákladné je (mimo bezpečnostní složky státu) vycvičit, vyzbrojit a informovat o cílech člověka na úroveň, která odpovídala pařížským útočníkům, aniž by byla skupina odhalena? To přeci musí vyžadovat nemalé prostředky a zázemí. Antonín
Marian Brzybohatý: Podle zkušeností je třeba k výcviku na základní úroveň přibližně období v rozsahu 3 - 6 měsíců. Utajení je otázkou dodržování konspiračních pravidela vhodné legendy. 8.1.2015 16:54
OTÁZKA: Dobrý den pane Brzybohatý, zajímal by mě prosím Váš pohled na míru schopnosti české policii a armády podobně promptně reagovat a mobilizovat se v případě charakterově obdobného incidentu tady v ČR. Můj dotaz samozřejmě vztahuji k aktuálnímu dění v Paříži. Jsou schopnosti francouzských složek srovnatelné s těmi našimi nebo jsou Francouzi, řekněme, více v pozoru? Děkuji a přeji mnoho dobrého. Michal Kluch
Marian Brzybohatý: Domnívám se, že naše složky jsou srovnatelné. 8.1.2015 16:56
OTÁZKA: Dobry den pane Brzybohaty, co je podle Vas nejlepsi reseni aby evropane nemeli strach v svych domech a zaroven a by se nevratilo to co se tu delo pred 70 lety. Myslim behem druhe svetove valky. Dekuji. Josef Addo
Marian Brzybohatý: Odpověď je jednoduchá - ekonomická, politická a sociální stabilita. Otázkou však je, jak takové stability dosáhnout. Odpověď Vám , bohužel, nemohu nabídnout. 8.1.2015 16:59
OTÁZKA: Dá se říci, že jsou teroristé ve své podstatě zbabělci, protože útočí skoro vždycky na neozbrojené civilisty? Proč si nevybírají cíle, které se dokáží bránit? Princezna Zelda
Marian Brzybohatý: Terororismus je asymetrická a nekonvenční metoda použití násilí. Teroristé nemohou prosadit své cíle prostřednictvím standardních politických nebo ekonomických prostředků. Proto se snaží prosadit prostřednictvím strachu a psychologického působení, které vede ke změně chování velkých sociálních skupin a k narušení společenských vztahů. Nezúčastněné osoby jsou z tohoto hlediska vhodným cílem. 8.1.2015 17:04
OTÁZKA: Dobrý den, situace není o islámu. Je to o mladé 2. a 3. generaci původních imigrantů, kteří jsou bezproblémoví. Jejich děti a vnuci však inklinují k extremismu. Jaké je podle Vás řešení když to nelze vyřešit paušálně? A co si myslíte o možnosti jít si takříkajíc zaválčit a pak se vrátit téměř beztrestně zpět do evropy. Viz například 3 roky v německu nedávno pro navrátivšího se teroristu. Lukáš Hába
Marian Brzybohatý: Tak trochu s Vámi nesouhlasím. Je to o islámu i o druhé a třetí generaci, která je deprivovaná a radikalizuje se. Islám je v rámci tohoto procesu zneužíván jako ideologie a může vést k politickému terorismu. Pokud jde o návrátilce, kteří bojovali v teroristických organizacích, bezesporu představují vysoké bezpečnostní riziko. Myslím si, že tyto aktivity je třeba ošetřit prostřednictvím kvalitní legislativy i bezpečnostními opatřeními. 8.1.2015 17:14
OTÁZKA: Usnadňuje provedení podobných útoků i neozbrojenost civilního obyvatelstva? Neměla by se v tomto Evropa poučit od Izraele? Tomáš Zeman
Marian Brzybohatý: Izrael má velmi specifické podmínky a je prakticky od doby svého vzniku ve válce. Tomuto stavu odpovídají i metody a prostředky, které pro zajištění bezpečnosti používá. Izrael je v oblasti zajišťování bezpečnosti na špičkové úrovni. Nemyslím si však, že aplikace bezpečnostního systému Izraele do našich podmínek je vhodná. Už jenom z ekonomických důvodů. 8.1.2015 17:21
OTÁZKA: Dobrý den, pane docente. Stručný dotaz - domníváte se, že lze omezit účinnost podobných útoků redukcí počtu ozbrojených civilistů, nebo naopak posílením jejich řad vhodnou podporou a dostupností získání licence? Samozřejmě mi jde o legálně držené zbraně - těch nelegálních, jak patrně dobře víte, se tyto věci téměř netýkají. Gabriel Horten
Marian Brzybohatý: Ne, to si nemyslím. 8.1.2015 17:22
OTÁZKA: Pane Brzybohatý, myslíte si, že má v rámci ČR a přípravy na možná ohrožení státu smysl ,,znovuobnovení Svazarmu, resp.rozvoj armádního POKOS (Příprava Občanů K Obraně Státu)? Michal V.
Marian Brzybohatý: Domnívám se, že existence organizace zaměřené na přípravu občanů k obraně státu by byla bezesporu přínosná. 8.1.2015 17:24
OTÁZKA: Dobrý den. Myslíte si, že skutečně existuje reálné a funkční opatření proti lidem takovéhoto typu? Když i samotný pan Muhamed Abbas(šéf Muslimské unie ČR) si vykládá citát z Bible: "Ty. když jsi bez viny, hoď kamenem", jako odůvodnění pro trest kamenováním... Nepoukazuje to na fakt, že naše kultury prostě nejsou schopné soužití? Zbyněk Valeš
Marian Brzybohatý: Domnívám se, že funkčí opatření je možné přijmout. Takový krok však sebou přináší omezení práv, svobod i demokratických principů. Pokud jde koexistenci monokulturní společnosti, současný vývoj spíš směřuje ke "střetu civilizací". Významnou roli v této oblasti má i demografická křivka. 8.1.2015 17:33
OTÁZKA: Chtěl bych vědět odpověď na otázku ohledně vlastní bezpečnosti a bezpečnosti kolegů. Co dělat v případě, že se ocitnete uprostřed takového nenadálého přepadení a máte několik vteřin na to, rozhodnout se co učinit. Co je v tuto chvíli nejvhodnější udělat? Utéct a nebo zaútočit třeba i holýma rukama? Děkuji. Rostislav Macek
Marian Brzybohatý: To je na Vás, jak posoudíte situaci. Nicméně, možnost útěku je tím nejlepším řešením. 8.1.2015 17:35
OTÁZKA: Dobrý den, velmi by mě zajímal váš názor na to, že jeden z pachatelů tohoto hrůzného činu byl již souzen za verbování do teroristických skupin, ale byl za toto potrestán jen 18 měsíci vězení. Přiznávám, že mně osobně to připadá úplně šílené (v pravém slova smyslu, tj. "nepříčetné") -- vždyť takové tresty se dávají, co já vím, za nepříliš velké krádeže nebo dopravní nehody s vážnými následky; přičemž vybízení k teroru je, aspoň podle mého v této věci neodborného, selského rozumu, nesrovnatelně nebezpečnější čin. Děkuji mockrát a přeju pokud možno přinejmenším snesitelný rok 2015. Helena Čížková
Marian Brzybohatý: Souhlasím s Vámi. 8.1.2015 17:37
OTÁZKA: Upozorňuje policie a BIS politiky na nebezpečí spojené s muslimy a Islámem? Jakým způsobem na tyto zprávy dle Vašich zkušeností politici reagují? Berou tato upozornění (zprávy) vážně, nebo se tyto zprávy snaží zlehčovat? Jaroslav Malý
Marian Brzybohatý: Nechci tuto oblast příliš komentovat. Myslím si však, že politická garnitura má jisté rezervy ve využívání zpravodajských informací. 8.1.2015 17:39
OTÁZKA: Nemyslíte si, že hlavním důvodem je přemnožení lidstva v tropických a subtropických částech Asie a v celé Africe? Lidé už se tam neuživí a přicházejí do Evropy, kde ješt je co jíst. Ale přinášejí si s sebou svou mentalitu a automaticky si myslí, že jsme povinni dát jim stejnou životní úroveň, jako máme my. A když ji nedostanou, protože jejich požadavky jsou nesplnitelné, tak páchají terorismus. Není podle Vás v samotném základu terorismu to přelidnění? Slavomír Beneš
Marian Brzybohatý: Souhlasím s Vámi, demografický vývoj a přistěhovalectví výrazně ovlivňuje ekonomickou a bezpečnostní situaci rozvinutých států. 8.1.2015 17:41
OTÁZKA: Domnívám se, že teroristický útok v Paříži, je jen výslednicí legislativy a liberalizace islámu v Evropě a dalších "západních" zemích různých kontinentů. Vzhledem k tom, jak se islám dnes v překroucené variantě prezentuje a učí v islámských společenstvích, navíc celosvětově prožívá obrovský populační nárůst, a to i v zemích, kam si je nejrůznější země pustily, začíná zřejmě doba, kdy podobné útoky a jiné praktiky radikálního islámu budou asi běžnou záležitostí. Bojovat s islámem opatřeními, které budou vyžadovat další nemalé výdaje na prevenci podobných situací je dle mého pouze cíl, který islamisté chtějí dosáhnout. Myslím si, že za takových 50 let, pokud se lidi do té doby nevyhubí samy, budeme mi Evropani menšinou ve vlastních zemích. Muslimský svět zřejmě nikterak nezastavíme, co si myslíte vy? Peter
Marian Brzybohatý: Bez komentáře. 8.1.2015 17:42
zpět na osobnost