1. Kde se registrovat?
Zájemci z řad dosud nezaregistrovaných seniorů nad 65 let se mohou od středy ráno k očkování přihlásit na webových stránkách Centrálního rezervační systému ministerstva zdravotnictví. Lidé na úvod registrace zadají své telefonní číslo, na které jim posléze přijde SMS zpráva se vstupním šestimístným kódem (PIN1). Po jeho zadání systém vpustí seniory do registračního formuláře.
Tam lidé vyplní své osobní údaje včetně čísla pojištěnce, pojišťovny a vyberou si také preferované očkovací místo, kde by se chtěli nechat naočkovat. Povinné je také zadání informací o zdravotním stavu, ve formuláři jsou například následující možnost: cukrovka, obezita, závažné dlouhodobé onemocnění plic, ledvin nebo jater, nádorové onemocnění krevního nebo lymfatického systému či vysoký krevní tlak.
Po vyplnění a odeslání všech údajů provede systém „prioritizaci“ – vypočte bodové skóre, které spolu s plánem dodávek vakcín určuje, kdy bude daný zájemce vyzván k rezervaci konkrétního termínu očkování.
Mít k dispozici počítač či mobil s internetem však není jedinou možností, jak se k registraci na očkování dostat. Lidé se také mohou objednat přes svého praktického lékaře. Nebo mohou zavolat na informační linku 1221. K dispozici by měla být i krajská call centra.
2. Jak rezervovat termín očkování?
O zahájení očkování skupiny, do které daný zájemce podle své priority patří, budou lidé informováni prostřednictvím SMS. Ta bude obsahovat další kód (PIN 2), který budou lidé k dokončení rezervace potřebovat. Na rozdíl od registrace probíhá rezervace konkrétního termínu na stránkách reservatic.com/ockovani. Pro přihlášení budou lidé potřebovat číslo pojištěnce a PIN kód z druhé SMS.
Následně si budou moci z katalogu očkovacích míst vybrat to nejbližší. Poté zakliknou volný termín, který jim bude nejvíce vyhovovat. Jakmile si svůj termín vyberou a potvrdí, proces registrace a rezervace termínu pro ně končí. Pokud zájemci vyplnili e-mail, obdrží potvrzení o platné rezervaci i skrz něj. Potvrzení o platné rezervaci si mohou uložit nebo vytisknout kliknutím na tisk do PDF.
Registrace a následná rezervace ovšem nemusí nutně proběhnout hned po sobě. „PIN2 vám nemusí přijít ihned, záleží na dostupnosti vakcín,“ upozorňuje ministerstvo zdravotnictví. Lidé tak mohou na termín očkování čekat i týdny.
3. Co mít s sebou?
Pokud se zájemci podařilo úspěšně projít celým rezervačním procesem, k samotnému očkování již žádný kód potřebovat nebude. Lidem postačí občanský průkaz, kartička pojišťovny a také seznam užívaných léků.
Lidé by měli v den očkování dodržovat klidový režim. Před samotným vpichem budou vyšetřeni zdravotníkem, který jim položí několik otázek týkajících se jejich zdravotního stavu a případných alergií. Očkování se následně aplikuje do svalu v oblasti ramene.
Očkování u seniorů se začíná projevovat. Klesá počet úmrtí i nakažených |
Po samotném očkování musí lidé počkat 15 minut v čekárně pro případ, že by se jim udělalo nevolno. V případě zdravotních potíží mají okamžitě kontaktovat zdravotníka.
4. Jak na druhý termín očkování?
Termín druhé dávky vakcíny si již lidé sami nerezervují. Po prvním očkování jim ho systém sám přiřadí a informace pošle SMS zprávou, na e-mail a senioři by jej také měli dostávat od zdravotníků v očkovacím centru na informační kartičce.
Ministerstvo zdravotnictví na konci března schválilo, aby se interval mezi první a druhou dávkou vakcíny Pfizeru a Moderny prodloužil ze 21 až 28 dnů na 42 dnů. Tehdejší ministr zdravotnictví Jan Blatný ujistil, že lidé nemusejí mít obavy. „Z odborného pohledu je to zcela v pořádku, není třeba mít žádné obavy. Nám všem ale tato změna umožní ochránit více lidí v kratší době,“ vysvětlil bývalý šéf resortu.
Po druhé dávce lidé obdrží certifikát o naočkování. Zdravotníci jim ho nemusejí vydat přímo na místě, protože lidé certifikát obdrží automaticky e-mailem, který použili při registraci. Certifikát samotný je chráněn heslem, který lidem přijde zvlášť v SMS. Ministerstvo zdravotnictví také upozorňuje, že člověk je považován za naočkovaného až sedm dní po podání druhé dávky vakcíny.