Společnost UPC oznámila zákazníkům zprávu o vyřazení televize Óčko z analogové nabídky Mini a Klasik dopisem. Prý ji k tomu donutila novelizace diginovely, která 1. ledna vstoupila v platnost.
Zákon kabelovým operátorům nově ukládá, aby rozšířili takzvaný must carry program, tedy povinně šířené programy, i o nové digitální televize. Až do 31. prosince se tato povinnost vztahovala pouze na ČT, Novu a Primu. - více zde
Operátor zákazníkům sdělil, že pokud chtějí dál sledovat Óčko jeho prostřednictvím, je to možné jen v digitálním vysílání a na to potřebují zvláštní přijímač, který jim zapůjčí za devadesát korun měsíčně. UPC patří mezi nejhlasitější odpůrce diginovely. Dokonce zvažuje, že ji napadne u Evropské komise. Má pocit, že kabelové operátory rozšíření must carry poškozuje.
"Protože programová nabídka MINI nemá prostor pro dalších pět televizních programů, nezbývá nám, než prostor vytvořit tím, že jeden analogový program vyměníme za digitální multiplex," stojí v dopise UPC zákazníkům.
UPC jednalo předčasně, zlobí se Óčko
Podobně zástupci UPC o tomto kroku informovali i vedení stanice. Ovšem pouhých deset dní před činem. Televize na to reagovala téměř bezprostředně, i tak ale kvůli vánočním svátkům až o šest dní později. "Byly to zbytečně urychlené kroky, vnímáme to minimálně jako nefér jednání," řekl iDNES.cz k přeřazení Jiří Balvín.
"Čekali jsme, že s námi bude UPC ještě jednat, její kroky považujeme za nestandardní," řekl Balvín. Právníci televize Óčko nyní zkoumají, zda jednání UPC není nezákonné.
Podmínky, které by operátora k takovému jednání vedly, podle Óčka ještě nenastaly. Reálně se tím podle něj UPC mělo zabývat později, nové digitální televize totiž nebudou schopné spustit provoz dříve než v květnu letošního roku. Očekává se, že jako první z nových televizí se z "digitální" obrazovky přihlásí zpravodajská Z1 a TV Barrandov.
O jedinou českou hudební televizi ale zájemci, kteří ji sledovali přes UPC, nepřišli. Naladí si ji na každém set top boxu, na satelitu a samozřejmě na internetu (sledujte zde).
Televizi Óčko si podle Media Projektu týdně pustí téměř 650 tisíc diváků, denně pak téměř dvě stě tisíc.