„Nejsme samozřejmě proti využívání živočichů pro reklamní účely, nicméně reklamy by neměly podávat informace nepravdivé, zavádějící a neetické. A to se bohužel děje,“ uvádí v dopisu Petr Stýblo z Českého svazu ochránců přírody.
Zejména, objevují-li se podle něho v reklamách chránění živočichové.
„Jejich prostá existence u nás téměř stoprocentně závisí na míře pozitivního vztahu či alespoň tolerance ze strany člověka. Považujeme za nemorální tento vztah (byť zřejmě nechtěně a z neznalosti tvůrců) vyostřovat. Kdyby šlo o ojedinělé případy, mlčeli bychom. Nejde o ojedinělé případy,“ poznamenal Stýblo.
Připomíná, že v současné době například běží hned tři reklamy ukazující bobra jako ničitele lidských staveb.
„Prakticky ve všech sdělovacích prostředcích probíhá reklamní kampaň ČSOB Pojišťovny, která ukazuje bobra jako ničitele lidských (dřevěných) domů,“ upozornil ochránce zvířat.
Dobře to skončí, i pro bobra
Pojišťovna sice námitky ochránců zvířat chápe, ale míní, že reklama pověst bobra nekazí. „Co se týče naší reklamy, já bych to brala s trochou nadsázky, protože každá reklama je trošku nadsázka a tak jsme to i mysleli,“ reagovala mluvčí ČSOB Pojišťovny Kateřina Hamerská.
Poznamenala, že ve spotu nevystupuje živý bobr, ale loutka. „Jak je na konci vidět, celý příběh dobře skončí, což jsme i chtěli. Samozřejmě to znamená, že končí dobře, jak pro ČSOB Pojišťovnu, ale hlavně pro toho bobra, který všechny přelstí. Právě tímhle jsme chtěli zdůraznit, že ten bobr vyhrává a v tom je i naše stanovisko, že proti bobrům nic nemáme,“ podotkla mluvčí.
Kampaň je podle ochránců na webu pojišťovny „vyšperkovaná hrou na téma zastřel bobra dřív, než ti sežere dům!“ Hamerská odmítla, že by u zmíněné hry byl slogan vybízející k zastřelení zvířete.
Navíc si ČSOB Pojišťovna nechala předem udělat právní rozbor, zda ta reklama je v pořádku nebo není. Advokátní kancelář pojišťovně potvrdila, že z reklamního, právního, tak etického pohledu se spotem souhlasí. „Nic jsme neporušili a jde o takovou tu povolenou nadsázku, která je pro reklamy typická,“ dodala Hamerská.
Bobr je sympaťák
Pojišťovna si podle ní rovněž nechala udělat průzkum, ze kterého vyplývá, že více než polovina dotázaných považuje bobra za sympaťáka.
„Podotýkáme, že bobr v žádném případě nežere mrtvé dřevo, že by tedy žral dřevostavby je naprostý nesmysl,“ zdůrazňují ochránci a poznamenávají, že otevřeným dopisem podávají stížnost na nepravdivé, neetické a ve svém důsledku pro zvláště chráněné živočichy velmi škodlivé reklamy.
„Případ, že reklama poškozuje zvíře jsem zatím neřešili,“ řekl iDNES výkonný ředitel Rady pro reklamu Pavel Kuryl.
Kromě reklamy ČSOB Pojišťovny ochráncům přírody vadí i rozhlasový spot firmy T-Mobile, který tvrdí, že bobr likviduje telefonní sloupy.
„Použití tohoto roztomilého zvířátka je samozřejmě v nadsázce, která má ukázat, že k našemu mobilnímu internetu nepotřebujete sloup s dráty,“ reagoval mluvčí T-Mobile Jiří Hájek.
Podle ochránců rovněž pověsti bobra nesvědčí i reklama firmy Stihl, která zkresleně připodobňuje bobří zuby k motorovým pilám. Pak ještě ochráncům zvířat vadí televizní reklama na vodku Amundsen, která ukazuje vlka útočícího na člověka.
„V celé Evropě nikdy nebyl popsán jediný případ, kdy by zdravý vlk zaútočil na člověka. Vlci se k nám opakovaně šíří ze Slovenska, opakovaně však hynou kulemi nelegálních lovců. Fámy o nebezpečnosti vlků člověku jsou toho hlavní příčinou,“ připomínají ochránci.