Ekologové proto stejně jako loni podél cesty rozmístili speciální záchytné fólie, které svedou žáby do sběrných pastí zakopaných v zemi. V nich je potom přenesou na druhou stranu silnice, nebo přímo k lesním tůním.
"Tato každoroční migrační vlna začíná vždy s prvními teplými dešti. Letos ale začaly žáby vylézat o něco dříve než obvykle. K páření vždy míří ke stojatým vodám, většinou tam, kde se samy vylíhly," uvedl valašskomeziříčský ochránce přírody Miroslav Dvorský.
V oblasti Jarcové musí ale překonat sedm metrů širokou cestu. "Například ropuše trvá taková vzdálenost až dvacet minut, takže šanci na přežití má poměrně malou," poznamenal Dvorský.
Od soboty, kdy ochránci přírody začali žáby sbírat, jich přenesli přes čtyři stovky. K jezírkům zatím míří k páření pouze skokani hnědí, vzácnější ropuchy se vydávají na pouť později. "Přechod žab trvá dva až tři týdny. Loni jsme jich za tu dobu přenesli asi osmnáct set," dodal Miroslav Dvorský.
Na skutečnost, že přes silnici v Jarcové za železničním přejezdem přecházejí žáby, upozorňují i samotné řidiče speciální dopravní značky se siluetou žáby.
O vybudování záchranného podchodu přímo pod silnicí jaký slouží obojživelníkům například v Brně ochránci neuvažují. Je totiž finančně velmi nákladný, stál by několik milionů korun.
Žáby jsou sice různé, ale díky své velikosti jim za dopravní prostředky mohou sloužit třeba i takové přepravky na banány. |
Zelená tropická žába. |