"Let s tímto letadlem opravdu není pro pilota všedním zážitkem. U příležitosti takového výročí je to o to významnější," podotkl pilot Petr Mára.
Stroj vystoupal asi do 60 metrů a několikrát přelétl nad přistávací dráhou, podobně jako to udělal před 100 lety první český aviatik. Výročnímu letu přihlížela i Kašparova praneteř Eva Perrová.
"V rodině to byl vždycky obdivovaný člověk. My jsme žili celý život ve vzpomínkách na strýčka Kašpara," podotkla praneteř a připomněla, že aviatik nejen létal, ale také závodil v autech.
Nadšenec do letectví Kašpar si přivezl stroj z Francie a létat se na něm naučil velmi záhy. "On létat neuměl. Učil se tady na vojenském cvičišti, vycházel jen z knížek a příruček," řekl Martin Kindernay, jehož společnost Kindernay´s Flying Cirkus repliku letounu za tři čtvrtě milionu korun postavila.
Křehká konstrukce, robustní motor
Stroje ještě tenkrát nebyly moc pohodlné na řízení. Piloti neměli k dispozici téměř žádné přístroje nebo posilovač řízení. Zvládnout letoun vyžadovalo velkou fyzickou sílu. A také v otevřené kabině byla nahoře pořádná zima.
Letoun vyhlíží velmi křehce, složený je hlavně z dřevěných latěk, plátna a lanek, robustní je jen motor. První Kašparův blériot měl tříválcový motor o síle 33 koňských sil s 1 400 otáčkami, k tomu však byla potřeba dvoumetrová vrtule.
Replika už využívá motor nový a výkonnější a je kombinací typu IX. a XI. S novějším strojem letěl Kašpar o rok později z Pardubic do pražské Chuchle.
"Tohle letadlo je technicky schopné absolvovat let do Prahy, který inženýr Kašpar absolvoval v roce 1911. Věřím tomu, že se podaří příští rok zorganizovat po 100 letech podobnou akci," řekl Mára.