Po poutnících zůstaly tuny odpadků, lidské vlasy, použité holicí strojky a nesnesitelný zápach. Saúdská Arábie nyní připravuje obří čisticí akci. Stanovým městečkem v údolí Míná se nedá projít bez masky na tváři, chce-li člověk uniknout před odporným zápachem odpadu pokrývajícího zem.
Úzké uličky mezi stany jsou pokryty chuchvalci vlasů a odhozenými holicími strojky. Mužští účastníci pouti si v souladu s rituály nechali oholit vlasy. Letošní pouť vykonalo údajně 2,8 milionu lidí. To je o 800 tisíc víc než počet vydaných povolení, kterými se Rijád snaží regulovat počet účastníků.
Pro ty, kdo povolení nezískali, není místo ve stanech v Míná ani v hotelích v Mekce. Noci tráví na dekách na chodnících, pod mosty nebo po pahorcích obklopujících kolébku islámu. Většina z nich jsou cizinci najatí na práci v Saúdské Arábii.
"Pracuji v Mekce, tak jsem se rozhodl, že vykonám také pouť," svěřuje se Egypťan Adnan Nadží ubytovaný na koberečku pod mostem nové linky metra v Mekce. Nadží a jeho dva krajané se omlouvají tím, že nemají dost prostředků na to, aby pouť absolvovali i s ubytováním.
Jeden z nich, Nada Kásim, přiznává, že ho to nijak netrápí, protože se to příliš neliší od podmínek u něj doma. "Nežiju v bohatství, mne to nijak nešokuje," řekl. Do uliček v Míně už nastoupili metaři ve žlutých kombinézách a začali uklízet spoušť. O nic lepší to není na pahorku Arafát, na němž se poutníci modlili celé pondělí, ani v ulicích Mekky, kde se narodil prorok Mohammed a do níž vykonal pouť před koncem života.
Jak Ibráhím zahnal Satana a obětoval ovci
Pouť do Mekky ukončil třídenní svátek oběti íd al-adhá. Porážka zvířat připomíná oběť, již byl připraven učinit prorok Ibráhím. Až v poslední chvíli mu archanděl Gabriel řekl, aby na místo syna obětoval Bohu ovci. Poutníci oběť vykonají koupí zvířete, které je pak rituálně poraženo.
Maso je často zmrazeno a postupně rozesíláno potřebným do muslimských zemí. Po porážce se poutníci vraceli z údolí Míná ke svatyni Kaaba v Mekce, chodili kolem ní v kruzích a modlili se.
Další dva dny pak strávili mezi pahorky u Mekky, po nichž podle jejich víry chodila matka Ibráhímova syna Hagar, která putovala vypuzená po poušti a snažila se najít vodu. Její žízeň utišila voda ze studny Zamzam. Každý z poutníků se chce z posvátné studny na místě napít.
Porážku obětního zvířete předcházelo kamenování Satana, během něhož věřící vrhali oblázky na tři vysoké stély u Mekky. Připomínali si tak příběh pokoušení Ibráhíma, který Satana třikrát zahnal kameny.
Rituál kamenování byl v minulosti několikrát dějištěm tragédií. Ke stélám vede poměrně úzká cesta, na níž vznikaly zácpy, a v nich umírali lidé. Saúdskoarabské úřady proto ke stélám nechaly vybudovat pětiúrovňový prostorný most, po kterém může každou hodinu projít až 300 tisíc lidí.