"Problémy ale máme velmi podobné. Řešíme izolaci, odsolení a stejně tak hledáme lom, ve kterém budeme těžit kvalitní kámen pro most," vysvětluje vrchní stavební rada Alois Swaczyna. Most totiž musí vydržet třicet až padesát let.
Řezenské trápí stejně jako Pražské zábradlí mostu. Zatímco opravu zábradlí v Praze kritizuje památková inspekce ministerstva kultury, v Řezně teprve spekulují, jak se betonu ze zábradlí zbaví.
"Neznám detailně spor, ale přijde mi, že práce probíhá profesionálně a lidé na mostě odvádějí skvělou práci," soudí Swaczyna. Němečtí odborníci strávili na mostě zhruba dvě hodiny, nahlédli jak pod dlažbu mostu, tak z paluby lodi pod mostní oblouky, ale studovali i stavebně-historický průzkum mostu.
Kamenný most přes Dunaj v Řezně je nejstarší dochovaný most na sever od Alp. Na rozdíl od Karlova mostu po něm až do letošního srpna jezdila pravidelná autobusová linka. "Po mostě jezdilo zhruba sto autobusů denně," říká Swaczyna.
Podobná inspirační cesta už jednou proběhla, ale obráceně – před 850 lety. Řezenský most byl inspirací knížeti Vladislavovi pro stavbu nejstaršího pražského mostu, pojmenovaného po kněžně Juditě.