Lodě mají povinnost do ochranného přístavu zaplout pokaždé, když Státní plavební správa vyhlásí v případě vzestupu hladiny Vltavy zákaz plavby. V Praze tuto funkci kromě smíchovského přístavu plní také přístav v Holešovicích a lodě se vydávají do toho, k němuž to mají blíž.
"Pravidla jsou určena plavebním řádem. Když je v Chuchli průtok Vltavy 800 kubíků za sekundu, je to signál pro všechny lodě, aby se uchýlily do ochranného přístavu," řekl Harry Löwit z Jacht klubu Císařská louka.
"Začala se sem sjíždět minulou sobotu a neděli. Nejprve velké parníky, v neděli pak přišla na řadu malá plavidla a také plovoucí mola," dodal Löwit.
Pravidla pro kotvení i řazení lodí v přístavišti nejsou složitá. Nejprve je třeba upevnit silná plavidla, k nim potom připojit ta menší.
"Je to hodně o spolupráci. Vždyť lodě provozují lidé, kteří se kolem vody pohybují a mají zkušenosti. Proto ukotvení lodí proběhlo bez problémů," uvedl Löwit.
"Každému je jasné, jak se lodě uvazují. Že nemůžete ukotvit nejprve malou plachetnici a teprve za ni velký parník," dodal.
Čluny a menší plavidla pak zpravidla v přístavišti zaplňují plochy, kam se parník nevejde.
Po zkušenostech s povodní v roce 2002, kdy se hladina Vltavy zvedla opravdu vysoko, byly v přístavu instalovány tzv. dalby, vysoké ocelové sloupy. Ty trčí z vody a umožňují přivázat lodě i v případě opravdu vysoké vody.
Problémy podle Löwita nenastanou ani v případě, že majitel lodi není k sehnání. "Pak přijede velká loď, tu malou zapřáhne a jednoduše odtáhne. Majitele potom informujeme, že jeho plavidlo je v ochranném přístavu."
Na řeku se lodě vracejí, až hladina Vltavy klesne opět na bezpečnou výšku.