Prvorepublikovou houfnici K1 s ráží patnáct centimetrů získal Vojenský historický ústav po dvouapůlletém jednání s tureckou stranou. Její darování musel posvětit parlament v Ankaře.
Kvůli rozměrům pětitunového děla musel Vojenský historický ústav objednat speciální jeřáb, vstupní branou by totiž exponát neprošel. Jeřáb vyzvedl dělo do třicetimetrové výšky.
Na přepravu houfnice na nádvoří Vojenského historického ústavu dohlížel ředitel VHÚ Aleš Knížek. Foto Vojenský historický ústav
Takticko-technická data- bojová hmotnost 5 200 kg |
"Pro jeřáb s maximální nosností 120 tun nebylo vyzdvižení děla příliš složitou operací. Celý 'let' trval zhruba patnáct minut. Více času zabrala příprava na vyzvednutí, především odstranění bočních stěn transportu a také upevnění děla do nosných popruhů," sdělil Andrej Halada z VHÚ.
Vedle návštěvnického vchodu bude houfnice k prohlédnutí celou letní sezonu. Pak se by se měla přesunout do Vojenského technického muzea Lešany, kde se zařadí do sbírky škodováckých děl. Dosud měl VHÚ pět různých typů 15 cm houfnic Škoda z let 1908 až 1925.
Získanou houfnici K1 koupilo před druhou světovou válkou Turecko - pořídilo si celkem 339 československých děl, z toho 160 kusů typu K1. Houfnice patřily k nejlepším tureckým meziválečným zbraním.