FOTKY ZVĚTŠÍTE KLIKNUTÍM
autor: Jiří Bervida
Krátce po deváté hodině dopoledne pyrotechnik zapálil uprostřed tunelu, kterým budou jezdit auta od Rozvadova směrem na Prahu, zásobník se 170 litry benzinu.
"Právě takové množství odpovídá tomu, jako kdyby v tunelu hořelo osobní auto," vysvětlil Petr Kopáček z Generálního ředitelství hasičského záchranného sboru.
Po několika vteřinách šlehaly ze zásobníku mnohametrové plameny. I když ještě před začátkem pokusu technici spustili už zabudované silné ventilátory, hustý černý kouř se začal hromadit pod stropem. Po minutě od zapálení začal pomalu klesat k vozovce.
Po čtyřech minutách hoření se v místě požáru vytvořila neproniknutelná stěna kouře. Silné ventilátory tlačily dým ven z tunelu směrem k pražskému portálu, na opačnou stranu, tedy směrem k Rozvadovu, se kouř nedostal. Po necelé čtvrt hodině od zapálení ohně začaly plameny v zásobníku slábnout, za další tři minuty zmizel z tunelu dým.
Zatímco hasiči, záchranáři a policisté zjišťovali, jak se chovají plameny a kouř v tunelu, specialisté měřili, jaký vliv má sálavý žár na betonovou konstrukci i jak se mění teplota a proudění vzduchu na různých místech uvnitř tunelu.
Šéf plzeňských hasičů Michal Novák dodal, že pro ně má cvičný požár v tunelu obrovský význam. "Už několikrát jsme zasahovali u požárů aut v garážích nebo uzavřených prostorech, ale tady nás překvapilo, jak hustý dým v tunelu rychle postupuje. Mysleli jsme, že viditelnost při požáru v krátkém tunelu bude lepší," připustil.
Odpoledne hasiči zvládli v tunelu ještě jeden požár. Jen při něm vypnuli vzduchotechniku. Minutu po zapálení benzinu se začal valit hustý černý dým z výjezdu tunelu na Prahu, po čtvrt hodině bylo po požáru a kouř se začal rozplývat.
"Data, která odborníci získali, použijeme i pro další tunely budované v České republice. V nich se už takové zkoušky s ohněm dělat nebudou," vysvětlil Petr Otásek ze Ředitelství silnic a dálnic, který je zodpovědný za dostavbu dálničního obchvatu Plzně.
Co by měl dělat řidič, kterému v tunelu začne hořet auto? "Zachovat chladnou hlavu, a když zjistí, že auto neuhasí, únikovými východy co nejrychleji opustit tunel," radí hasič Michal Novák. Protože tunel je neustále monitorovaný, hasiči ze tři kilometry vzdálených Slovan se o problému dozvědí od policistů téměř okamžitě a vyjedou k zásahu.