Desítka států NATO včetně Česka si kvůli nedostatku transportních kapacit řadu let pronajímala velké transportní letouny v rámci takzvaného programu SALIS od ukrajinské společnosti Avialinii Antonova a právě od ruské firmy Volga-Dněpr, které úzce kooperovaly.
„Armáda nemá vlastní kapacity pro strategickou přepravu nadrozměrných nákladů. Hlavním důvodem účasti v programu SALIS je především garantované smluvní zajištění přístupu ke strategickým leteckým kapacitám za přesně daných podmínek, včetně ekonomických. Z tohoto důvodu je program výhodný,“ uvedl Petr Sýkora z tiskové služby ministerstva obrany.
Státy NATO mají problém. Ruští létající obři nebudou vozit jejich náklad |
Ukrajinská společnost ale v roce 2016 ukončila s ruskou firmou spolupráci kvůli ruské anexi Krymu a akcím na východě země. Ruská firma nyní přišla s oznámením, že od nového roku už nebude státům NATO vojenský náklad přepravovat.
Česká armáda v minulosti stroje mnohokrát využila například pro přepravu obrněnců. Společnost Volga-Dněpr při více jak 60 letech přepravila českým vojákům více než 4 200 tun materiálu. Především do Iráku, Afghánistánu nebo do afrického Mali.
„Ruská firma oznámila, že v programu končí a potvrdila, že závazky do konce letošního roku splní. Rozhodnutí ruské firmy v současné době automaticky neznamená, že program jako takový končí,“ konstatoval Sýkora s tím, že nově vzniklou situací se členské státy programu budou zabývat v nejbližší době na jednání řídící skupiny, kde má každý členský stát své zastoupení. „Důležitým faktorem pro další možné pokračování programu bude také přístup ukrajinské strany,“ dodal.
Fotografie |
Česká armáda ale není podle ministerstva obrany na programu zcela závislá. V případě jeho výrazného omezení nebo ukončení mohou výpadek kapacit nahradit alianční spojenci.
Ať už v rámci aliančního programu SAC (Strategic Airlift Capability), v němž státy NATO společně provozují z maďarské základny Pápa tři letouny C-17 Globemaster nebo využitím například rostoucí kapacity nových transportních strojů Airbus A400M, které pořizuje hned několik evropských spojenců.
„Případně cestou bilaterální spolupráce a využití kapacit USA, nebo vlastní komerční smlouvy na strategickou dopravu,“ uvedl Sýkora. Američané pro strategickou přepravu disponují velkou flotilou letounů C-17 Globemaster a ještě větších strojů C-5 Galaxy.
Otázkou bude také samozřejmě cena. Zatímco ukrajinská společnost si podle německých médií účtovala za letovou hodinu až 37 tisíc eur, ruská firma Volga-Dněpr chtěla 23 300 eur.