Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Staré antonovy jsou na prodej, obrana se zbavuje i leteckých pum

  18:40aktualizováno  18:40
Ministerstvo obrany připravuje prodej čtyř transportních letounů An-26, které sloužily armádnímu letectvu dlouhých 29 let. Za staré "anduly", které mají za sebou mise v Kosovu, ale třeba i v Africe, by mohly do napjatého rozpočtu obrany přitéct desítky milionů korun.

Letoun An-26 | foto: Armáda ČR

"Letouny se budou prodávat po kusech a mohou je koupit firmy, které mají platnou licenci ministerstva průmyslu na obchodování s vojenským materiálem," potvrdil mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.

Veřejnou soutěž na prodej celkem čtyř letounu Antonov An-26 (v kódovém označení NATO známe jako Curl) vypíše ministerstvo v prosinci. Na rozdíl od nedávno nabízených bitevníků L-159 nejsou transportní letouny považovány za speciální vojenský materiál, a nemusí být proto vyvezeny do zahraničí a kupec může stroje provozovat i v Česku.

Antonov An-26

Je určen pro přepravu osob a materiálu na krátké a střední vzdálenosti. Letoun, jehož vývoj byl dokončen v roce 1969, konstrukčně vychází z předchozího typu An-24.

Je opatřen velkou zadní nákladovou rampou, která usnadňuje nakládání materiálu. V porovnání s letounem An-24 má výkonnější motory. Přetlaková kabina umožňuje lety ve velkých výškách.

Avionické a přístrojové vybavení dovoluje lety v nepříznivých meteorologických podmínkách a bezpečné přistání.

  • Taktický dolet s max. paliva: 2 550 km
  • Dolet s max. nákladem: 1 100 km
  • Maximální rychlost: 540 km/h
  • Cestovní rychlost: 440 km/h
  • Praktický dostup: 7 500 m
  • Maximální stoupavost: 450 m/min
  • Maximální vzletová hmotnost: 25 t
  • Užitečné zatížení: 6 t
  • Maximální počet osob: 40
  • Rozpětí křídel: 29,20 m
  • Délka: 23,80 m
  • Výška: 8,575 m

Podle různých odhadů by ministerstvo mohlo za každý stroj utržit 5 až 10 milionů korun.

Armáda poslední "anduly" vyřadila loni v dubnu, nahradily je nové letouny C-295M CASA. Stroje sloužily v československé a poté české armádě dlouhých 29 let. Na poslední rozloučení s nimi přišly na kbelské letiště stovky lidí včetně bývalých letců i mechaniků, kteří u těchto strojů v minulosti sloužili.

Československá armáda zařazovala stroje An-26 do výzbroje v letech 1982 a 1983. Tehdy jich letci dostali celkem šest. Letouny byly určeny pro transport materiálu i osob na krátké a střední vzdálenosti. K výcviku je používali výsadkáři, sloužily jako létající nemocnice nebo pomáhaly při cvičeních stíhačů. Během dlouhé služby však plnily i náročné mise.

Například v roce 1995 jeden z letounů absolvoval dvouměsíční cestu po východní Africe. Čeští letci s ním také působili v rámci jednotek KFOR v Kosovu. Z letiště v chorvatském Splitu tehdy létali s materiálem i lidmi do kosovské Prištiny, makedonského Skopje, albánské Tirany, bosenského Sarajeva a italské Neapole.

Prodaná "tůčka" stojí ve Kbelích

Kromě transportních letounů se chce ministerstvo od prosince začít zbavovat také náhradních dílů na letouny a vrtulníky v řádech tisíců kusů a další staré munice. V nabídce bude přes 3 tisíce starých leteckých pum nebo 10 milionů malorážkových nábojů.

Podobně jako nyní antonovy prodávalo ministerstvo před časem i dva velké dopravní letouny Tu-154, když je nahradily nové moderní stroje Airbus A-319. Stará "tůčka", která například na řadě mezinárodních letišť už nesplňovala emisní limity, prodalo ministerstvo na jaře roku 2007 včetně náhradních motorů a dílů k nim za 233 milionů korun. Peníze obrana dostala zaplacené.

Kupcům se ale nepodařilo letouny prodat a doposud stále stojí na letišti v Praze-Kbelích a za pronájem odstavné plochy ministerstvu platí. Jde o dvě firmy, každá zhruba 500 tisíc korun ročně a peníze jdou do státního rozpočtu.

Autor: natoaktual.cz


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Tohle hřiště je jen pro bílý! Ženy s dětmi jsou víc než dřív terčem rasistů

Ilustrační snímek

Přibývá žen s dětmi, které vyhledají pomoc kvůli tomu, že se staly terčem rasistických útoku. Musí snášet opovržlivé...

Česko zasáhla vichřice. Nejezdily vlaky, výpadky jsou v dodávkách elektřiny

Kvůli vichřici vyjížděli hasiči v Karlovarském kraji hlavně k popadaným...

Česko v neděli večer a v noci na pondělí zasáhla bouře Fabienne. Na desítkách míst kvůli popadaným stromům nejezdily...



All you can eat. Triatlonista zhltal 100 porcí suši, restaurace ho vyhodila

Sushi na kulinářském festivalu Gastro Hradec.

Celebritou se v bavorském Landshutu stal třicetiletý triatlonista a bývalý kulturista Jaroslav Bobrowski. Zašel si...

Řidič cestou do práce přejel muže ležícího na silnici, byl to jeho syn

Ilustrační snímek

Rodinná tragédie se stala o víkendu u Štítova na Rokycansku. Řidič osobního vozidla v sobotu brzy ráno přejel muže...

Macron: Potížisty v otázce migrace bychom měli vyhodit z Schengenu

Francouzský prezident Emmanuel Macron představil v Paříži plán na pomoc chudým....

Země, které v migrační otázce neprojevují solidaritu, by měly být vyloučeny z schengenského prostoru. Na summitu v...



Další z rubriky

Století Československa připomene průlet historických i současných letounů

Schéma slavnostního průletu ke 100. výročí vzniku Československa na Dnech NATO...

Unikátní průřez stoletím Československa a především jeho letectva chystají organizátoři blížících Dnů NATO v Ostravě....

Vojáci z Bagrámu zkoušejí v rámci kurzu přežít v afghánské poušti

Čeští vojáci při kurzu přežití v afghánské poušti

Spolehnout se sami na sebe a přežít v nehostinné poušti zkoušejí čeští vojáci v afghánském Bagrámu. Kurz přežití je má...

Lansen, Draken, Viggen a Gripen. Čtyři generace se předvedou na nebi

Rodinka z dílen Saabu na Dnech NATO v Ostravě. Z pravého horního rohu - Tunnan,...

Bude to dokonalé srovnání technologického pokroku, který za více než šedesát let urazila švédská letecká konstruktérská...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz