Řidič tramvaje Petr Hroch

Řidič tramvaje Petr Hroch | foto: Jaroslav Ožana, MF DNES

Obhájce ostravského tramvajáka chce vybojovat podmínku

  • 78
Vyšetřování srážky ostravských tramvají, při níž zemřeli tři lidé, pokročilo a soud s obviněným řidičem se blíží. Obhájce se pro něj bude snažit vybojovat podmíněný trest. Státní zástupce už sdělil, že neuvažuje o tom, že by za nehodu byl obviněn ještě někdo jiný.

Obhájce Petra Hrocha, řidiče, který je obviněn ze zavinění tragické srážky tramvají u Vřesiny, bude u soudu bojovat o podmínečný trest pro svého mandanta.

"To by bylo samozřejmě ideální, podle mého názoru není vyloučeno, že se nám to může podařit," řekl Tibor Rovňák, právník čtyřiadvacetiletého řidiče tramvaje Petra Hrocha.

Obhájce hodlá postavit obhajobu především na tom, že kdyby dopravní podnik lépe zabezpečil trať, nemusela se tragická nehoda stát.

. Tramvaje: vyšetřování pokročilo

Policejní vyšetřovatelé mají šest týdnů po nehodě uzavřeny výslechy téměř všech svědků a dalších lidí, kteří k havárii tramvaje mohou sdělit něco důležitého pro vyšetřování.

"Policisté už vyslechli všechny potřebné osoby až na dva poškozené, dosud to neumožnil jejich zdravotní stav," uvedla policejní mluvčí Soňa Štětínská.

Vyšetřovatel vyslechl nejenom bezmála šedesát cestujících, ale i některé členy bývalého i současného vedení Dopravního podniku Ostrava i vedení ostravského magistrátu, například náměstka primátora.

"Ale policisté stále čekají na výsledky znaleckých posudků. Je proto předčasné sdělovat, respektive odhadnout, jak dlouho vyšetřování potrvá," upozornila policejní mluvčí.

Drážní inspekce ještě také neuzavřela své vlastní vyšetřování, zjišťuje některé technické podrobnosti nehody, například fakt, jak dlouhá by byla brzdná dráha obou tramvají, kdyby se nesrazily.

"Zjišťujeme to proto, abychom měli zcela jasno o podmínkách na trati a okolnostech nehody," řekl Petr Maikranz z ostravské Drážní inspekce.

"Sbíráme pečlivě podklady pro zadokumentování všech případů, kdy na tramvajovou trať vyjely tramvaje proti sobě. Kromě známých dvou nehod zjišťujeme další případy," řekl Tibor Rovňák. Dopravní podnik podle jeho názoru selhal, když trať, na které se už dříve tramvaje srazily a kde už vícekrát vyjely proti sobě, lépe nezabezpečil.

Dokáže si tedy představit, že by si k Petru Hrochovi "přisedl" na lavici obžalovaných ještě někdo z dopravního podniku?

"Kdepak, to je nesmysl, možnost nějakého potrestání dopravního podniku je maximálně v rovině nějakého kárného či správního řízení."

Právník však přesto bude upozorňovat na to, že jde o nedbalostní delikt dopravního podniku, který měl na havárii velký vliv. "Budeme argumentovat tím, že se na zmíněné trati tolik let porušovaly předpisy a nikdo s tím nic nedělal."

Obhájce Petra Hrocha připouští, že podmínečný trest by byl u procesu velkou výhrou. "Další, méně ideální, ale pořád ještě dobrou možností, by byl trest na dolní hranici celkové sazby." Petru Hrochovi hrozí za trestný čin obecného ohrožení vězení na dobu od tří do deseti let.

Dopravní podnik Ostrava odmítá, že by něco na trati u Vřesiny zanedbal. "Platil tam jasný jízdní řád a pokyny, kterými se zaměstnanci měli řídit," uvedl František Kořínek, ekonomický náměstek pověřený řízením Dopravního podniku Ostrava.

Vedení podniku také odmítlo, že by dva loňské případy, kdy na trať skutečně vyjely tramvaje na několik metrů proti sobě, ale po chvíli se vrátily, byly mimořádnými událostmi, které by bylo nutné hlásit.

Drážní inspekce má ale jiný názor. "V nejbližší době zahájíme s dopravním podnikem správní řízení, ty události nám měl hlásit a kdyby to udělal, možná se tragická nehoda nemusela stát," řekl mluvčí inspekce Zdeněk Neusar.

Dopravnímu podniku hrozí v případě zahájení správního řízení až milionová pokuta. Pokud mu ji inspekce udělí, může se podnik odvolat a pak by o potrestání rozhodovalo ministerstvo dopravy.

. Státní zástupce: Viníkem srážky je řidič

Až začne soud řešit tragickou srážku tramvají ve Vřesině, na lavici obžalovaných usedne s největší pravděpodobností jediný obviněný.

"Bude to řidič jedné z tramvají Petr Hroch. Podle toho, co zatím prokázalo vyšetřování, selhal lidský faktor, tedy on," říká novojičínský státní zástupce Aleš Kopal, který se dlouhodobě věnuje dopravní problematice a má na starost i zmíněný případ srážky tramvají.

Nepochybil také dopravní podnik, když ani přes dřívější nehody ani další případy vyjetí tramvají do protisměru nenainstaloval na trasu lepší zabezpečení?
V tomto stadiu vyšetřování je pro mě zatím jediným viníkem nehody řidič Petr Hroch. Měl jasné pokyny, kdy vyjet a kdy nevyjet na trať, a on je porušil.

Lepší zabezpečení by ale možná mohlo nehodě zabránit.
Dopravní podnik argumentuje, a má k tomu i doklady, že loni začal jednat o kvalitním elektronickém zabezpečení trati, ale to trvá dost dlouho a je to také dost nákladné. Dopravní podnik chtěl bezpečnost na oné trase začít řešit a zlepšit ji.


Ale nestihl to, na nepříliš dobře zabezpečené trati se stala tragédie.
Každý tím argumentuje, ale na kom je odpovědnost, když třeba řidič auta vjede na červenou do křižovatky a způsobí nehodu? No přece na něm, to je jasné. Na tramvajové trati u Vřesiny byly přece jasně dané předpisy a řidič je bohužel porušil. Kdyby dělal, co měl, nemohla se ta nehoda stát.

Dobře, ale existují zařízení, která mohou v případě selhání toho lidského faktoru zabránit nejhoršímu...
Já v tuto chvíli případné spoluzavinění lidí z vedení dopravního podniku nevidím.

Policie už vyslechla všechny svědky nehody až na dva, kdy by podle vás mohl začít soud?
Vyšetřování jde dopředu, možná jej zdrží zpráva, kterou vypracovává Drážní inspekce. Oni na to mají docela dost dlouhou lhůtu, ale přislíbili, že budou pracovat rychle.


Jak to bude s náhradou škody, bude se muset nějak podílet i řidič?
Ne, náhradu škody bude hradit jeho zaměstnavatel, tedy dopravní podnik. Ten může potrestat řidiče, co se týče financí, maximálně čtyřměsíčním snížením platu.

Je podle vás možné, že by soud skončil pro řidiče Hrocha podmínečným trestem, přestože mu podle obžaloby hrozí tři až deset let vězení?
Teoreticky ano, ale vzhledem k následkům to nepovažuji za příliš pravděpodobné. Ale je zatím předčasné mluvit o trestu, to bude aktuální až po dokazování u hlavního líčení. I když jde podle všeho o slušného člověka, je fakt, že změnil strašným způsobem život mnoha jiným i sobě.


Video