Podle něj sponzorské dary na zlepšení životního prostředí umožňuje vládní vyhláška. "Společnosti s většinovou státní účastí mohou přispět až pěti procenty ze svého obratu. Navíc se dá tato suma odečíst z daní. Správa přitom ročně hospodaří s miliardami," tvrdí Rubner. Obce by si tak mohly přijít na zajímavé peníze, a to zhruba na desítky milionů korun ročně.
Správa letišť však další sumy do obecních pokladen dát nechce. "Ve vyhlášce se mluví o sponzorských darech, a ty my nedáváme," řekla mluvčí Vlasta Pallová. Správa podle ní financuje protihluková opatření, to znamená zdvojování oken a izolaci střech v hlukem postižených oblastech. To jí nařizuje zákon o zdraví lidu. Ročně za to platí 68 milionů korun. "Letos se pracuje v Dobrovízi a Hostouni," dodala Pallová.
Boj o miliony však jen tak neskončí. "To je jejich styl, dříve se vymlouvali, že nic dát nemohou. Teď zase pro změnu nechtějí," rozčiluje se Rubner. A druhé straně pohrozil mocnou protizbraní. "Prostě jim zablokujeme další výstavbu letiště," řekl. Plán sdružení je přitom jednoduchý. Jako občanská iniciativa se zúčastní územního a stavebního řízení a zahájí obstrukce. Je to stejný postup, kterým ekologové ochromili výstavbu nových dálnic. Rubner také kritizuje protihluková opatření. "Zdvojená okna nejsou řešením," dodal.
Poněkud smířlivější je radní Prahy 6 Jan Winkler. Tato městská část se stala členem sdružení teprve na jaře. "Myslím si, že pokud předložíme konkrétní projekty na zlepšení životního prostředí, tak se se správou letišť domluvíme," řekl Winkler. Před měsícem jednal s generálním ředitelem Milošem Šťastným a přístup druhé strany se mu zdál vstřícný.
Hluk z letiště v ochranném pásmu výrazně překračuje povolenou normu. Hygienik Petr Šišma připustil, že za to může i nekázeň některých pilotů. "Potíže byly především s leteckými společnostmi ze zemí bývalého Sovětského svazu," řekl.
Letiště Ruzyně je v provozu nepřetržitě, avšak s omezením v nočních hodinách. V době od 22 do 6 hodin jsou povoleny pouze tři vzlety a tři přílety za hodinu a pouze pro méně hlučné stroje.
Podle Pallové platí podobná pravidla i v ostatních evropských zemích.
Ruzyňské letiště čekají stavební úpravy. Česká správa letišť se rozhodla postavit nový terminál, velkokapacitní parkoviště a novou přistávací dráhu. (1. listopadu 2000) |
Na nesnesitelný rámus si stěžují obyvatelé obcí v okolí ruzyňského letiště. Podle hygieniků hluk v ochranném pásmu výrazně překračuje normu. (16. srpna 2001) |