iDNES.cz

O tramvajích s mluvčím Drážní inspekce Zdeňkem Neusarem

Zdeněk Neusar
velikost textu:
vydáno 14.4.2008 8:30
Páteční střet tramvají na jednokolejné trati v Ostravě vyvolal řadu otázek. Jak je možné, že v době všudypřítomné bezpečnostní elektroniky se tady spoléhalo jen na lidskou svědomitost? Existují v ČR i další místa, kde je jízda tramvají o život?
OTÁZKA: Dobrý den Schválila drážní inspekce provoz na této trati bez výhrad? Děkuji Petr Vesely
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, provoz na této trati Drážní inspekce neschvaluje, to dělá Drážního úřadu. Tramvaje na této trati nicméně jezdí od roku 1947 - a nic vážnějšího se tam, pokud mám správné informace, nestalo. Drážní inspekce z toho důvodu ani neměla proč zasáhnout - trať je plně v souladu s právními předpisy. Určitě se ale shodneme na tom, že existence zabezpečovacího zařízení, které člověka hlídá, je lepší než provoz závislý pouze na člověku. A kdybychom dostali podnět, že je trať nebezpečná, určitě bychom se jím zabývali, a to i za těchto okolností... 14.4.2008 8:36
OTÁZKA: Není trochu úsměvné, že po nehodě se všichni vzpamatovali (hlavně ostravský primátor a lidé v okolí trati) a vyjadřují se, že trať byla špatně zabezpečená, že se s tím mělo něco dělat už dávno? Nepochybuju, že provoz na trati byl v souladu s předpisy. Teď každý říká, že byl nebezpečný. Obdrželi jste třeba před nehodou nějaký podnět veřejnosti či primátora, abyste prozkoumali, jak je trať zabezpečená? Přijde mi, že teď každý dělá chytrého a především primátor se zviditelňuje.... Chytrák
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Na tuto otázku jsem odpověděl už výše - žádný podnět Drážní inspekce bohužel neobdržela. A nedá se rozhodně říct, že trať je nebezpečná. Dovolil bych si využít srovnání s železničními přejezdy. Přejezdy s výstražnými kříži jsou určitě rizikovější než přejezdy se světly a závorami, ale na obou typech přejezdů dochází k nehodám. Kdyby všichni lidé respektovali zákon a předpisy, k nehodám na přejezdech by nedocházelo. 14.4.2008 8:39
OTÁZKA: ADobrý den , Mužete zdelit wweb drážní inspekce|? Kolik je podobných úseku v čr jako ten ostravský? Je dostatečné školení řidičů tramvají děkuji possdl Co může Drážní inspekce udělat pro bezpečnost cestujících Jiří
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, náš web je www.dicr.cz. Co se týká podobných jednokolejných úseků v ČR, existuje v současné době jen jediný, a to mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Tam je ovšem trať zabezpečená tak, že tramvaje, které vjedou do obsazeného úseku, jsem zastaveny vypnutím elektrického proudu. S trochou nadsázky je možné za jednokolejný úsek považovat kolejovou splítku v Praze na Malostranském náměstí, kde je provoz řízený semafory. 14.4.2008 8:41
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, který trvale pojížděný úsek tramvajového svršku ze všech měst v ČR je podle Vašeho názoru v nejhorším technickém stavu. Děkuji. Al-ik
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, na to se nedá jednoznačně odpovědět. Stav některých železničních svršků, resp. kolejí určitě není úplně ideální, na druhou stranu ale nijak neohrožuje provoz, pokud budou řidiči tramvají dodržovat rychlost. (Tam, kde jsou úseky v horším technickém stavu, mají řidiči nařízenou nižší rychlost.) 14.4.2008 8:43
OTÁZKA: Zdravím, v televizi bylo řečeno, že pro křžení tramvají se používal jakýsi sešit nebo hláška od dispečera, znamená to tedy, že né vždy se dvě tramjave vyhýbaly a čekaly na sebe a že v případě, že byla trať volná se jelo bez vyhýbání a zjistilo se to podle jakého si sešitu ? Děkuji. Moureček Jaroslav Moureček
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Doprava na této trati se řídí jízdním řádem, kterým je přesně určeno, kde se budou tramvaje křižovat. Pokud by mělo dojít ke změně křižování, musí řidič kontaktovat dirigujícího dispečera. Konkrétně u této nehody jela kloubová tramvaj směrem z výhybny Vřesina včas a protijedoucí tramvaj složená ze dvou vozů měla zpoždění. Řidič kloubové tramvaje měl na tuto tramvaj počkat - a v případě zpoždění větším než 3 minuty měl kontaktovat dirigujícího dispečera a vyžádat si případně změnu křižování. Dispečer by mu v tom případě nadiktoval rozkaz, řidič by jej zaznamenal a zopakoval... Vše by mělo být zaznamenáno v jízdním výkazu. Tato komunikace s největší pravděpodobností nenastala. Všechnu dokumentaci budeme nicméně prověřovat až během dneška. 14.4.2008 8:47
OTÁZKA: Jakým způsobem vyhodnocujete a omezujete tzv. přijatelná rizika, což je celosvětově používaná metodika? A jak to vypadá ve srovnání se železnicí či třeba jadernými elektrárnami? Dělala se taková analýza na trati v Ostravě? Michal
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Rizika se Drážní inspekce snaží vyhledávat pomocí státního dozoru a analýzou jednotlivých mimořádných událostí. Metodika, o které hovoříte, u nás, pokud vím, do praxe zavedena nebyla. V každém případě je úkolem Drážní inspekce zejména šetřit mimořádné události, prevenci děláme navíc (ta je úkolem především drážních správních úřadů). O prevenci se každopádně snažíme, a to i u tramvají (viz například opakované kontroly měření rychlosti v loňském roce), s cca 40 vrchními inspektory na celou ČR a asi 750 provozovatelů ale nemůžeme bohužel obsáhnout všechno. Budeme rádi za každý podnět na e-mailu prevence@dicr.cz, vším se budeme zabývat. 14.4.2008 8:51
OTÁZKA: Ostravský primátor se vyjádřil, že po instalaci nového zabezpečení nebude srážka možná. To je trochu úsměvné - jak chce zabránit tomu, když člověk poruší předpisy a vjede na trať, i když má stát? To tam bude betonová zábrana, o kterou se tramvaj rozprskne? Zabezpečení
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Ne, betonová zábrana tam určitě nebude, věc bude daleko jednodušší - při vjezdu tramvaje na obsazenou trať dojde k vypnutí elektrického proudu. I kdyby řidič selhal, tramvaj zastaví. 14.4.2008 8:52
OTÁZKA: Kolik stojí ta krabička co vypíná proud na trati ? Když jsem naposledy osobákem z Olomouce do Bruntálu,tak v Hrubé Vodě měnili 1,5 hodiny lokomotivu,ta původní nevyjela kopec :( Znáte železniční přejezd v Lomnici u R.od Bruntálu.Aby ste se přesvědčil jsetli nejede vlak musíte vjet na koleje.Zdá se vám to normální ? Dežo
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Cenu bohužel neznám - každopádně ale určitě napište, o jaký přejezd se přesně jedná, a my na ten přejezd vyrazíme a prověříme rozhledové poměry. Takových přejezdů řešíme v tuto dobu několik - například v Lukově u Moravských Budějovic, kde došlo k nehodě... a s největší pravděpodobností tam nebyly dodrženy právě rozhledové poměry. Brzy vydáme bezpečnostní doporučení. Problematických přejezdů je ale určitě víc - viz např. přejezd ve Veselí nad Lužnicí u závodu Grena, kde se už delší dobu snažíme o to, aby tam byly vybudovány závory, zatím bohužel neúspěšně. A to se tam stalo už několik nehod a zahynuli tam lidé... 14.4.2008 8:56
OTÁZKA: Dobry den.Jaka je brzdna draha tramvaje plne obsazene cestujicima?Kde vsude chybi elektronicky zabez. system?diky a hodne stesti. mirek
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, na to se přesně nedá odpovědět - záleží na tom, zda tramvaj brzdí rychločinně i kolejnicově a také na tom, zda řidiči použijí nebo nepoužijí pískovače. V neposlední řadě pak také záleží na adhezních podmínkách a jestli je trať do kopce nebo v klesání. V ostravském případě tramvaje z rychlosti cca 60 km/h snížily rychlost zhruba na 40 km/h. Nedá se tedy očekávat, že by tramvaje dokázaly z plné rychlosti zabrzdit na několika desítkách metrech. 14.4.2008 9:01
OTÁZKA: Dobry den, neni zvlastni, ze v dnesni dobe existuje takova trat pro MHD, kde neni zadne elektronicke zabezpeceni? Ty tramvaje tam urcite jezdily dost casto, aby se mohli spolehat jen na lidsky faktor. Nevim jak v Ostrave, ale v Brne ma MHD na vozidlech GPS a to posila dispecingu polohu, takze by se dalo pomoci SW (a) nebo dispecera zjistit, ze se nachazeji 2 tramvaje na takovem useku. Tohle nefunguje v Ostrave? Jen doufam, ze to neodnese jen ridic, je mi ho lito. Jirka H
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Tramvaje byla na trati bez větších potíží provozovány už 60 let. Samozřejmě - tento způsob řešení není ideální, a to už z toho důvodu, že z pětiny nehod, za které v tramvajovém provozu nesou odpovědnost provozovatelé, je cca 85 % na straně selhání lidského činitele. Na druhou stranu, jak jsem již řekl - vše je plně v souladu s našimi právními předpisy a Dopravní podnik Ostrava tedy nic neporušil. Kdyby řidič jel, jak měl, k nehodě by nedošlo. V každém případě ale: jsme jen lidé, kteří chybují, a chybu může udělat každý. Bohužel v tomto případě bylo zavinění fatální a dlouhodobé následky ponese nejen řidič, ale také všichni další postižení - všichni cestující (včetně těch nezraněných), pozůstalí, personál DP, záchranáři IZS, přičemž na jednoho člověka, který zažije nehodu, připadá až 10 sekundárně zasažených osob z jeho blízkého okolí. Ti všichni teď budou mít nejen materiální či zdravotní ztráty, ale především ztráty duševní, které mohou trvat dlouhou dobu. 14.4.2008 9:09
OTÁZKA: Dobrý den, jezdím tramvají v brně a v rovných úsecích, když je délka mezi zastávkami delší, se řidiči umějí rozjet velice rychle. Kde se mohu dozvědět, jakou povolenou rychlostí mohou řidiči jezdit? A platí v ostravě také ustanovení, že se cestujicí musí držet, i když sedí, aby nespadly ze sedadla? zjistila jsem tuto skutečnost nedávno z tisku v brně a překvapilo mne. proč bych se měla držet madla na sedadle před sebou, když sedím. děkuji za odpovědi. Milada
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, ve standardním případě je rychlost v přímém úseku 50 km/h, příp. na samostatném tělese (viz např. v Ostravě) i 60 km/h. Rychlosti se pak snižují např. podle toho, zda tramvaj jede po výhybce po hrotu nebo proti hrotu... může být 15, 10 nebo i 5 km/h. Pokud byste se chtěl pokusit o sledování rychlostí tramvají nebo máte podezření, že v některém úseku řidiči rychlost překračují, prosím napište nám, prověříme to. 14.4.2008 9:13
OTÁZKA: Krátce po nehodě se lišil v médiích uváděný počet obětí po nehodě. Ta se odvolávala na "prvotní informace". Kdo je podává? Jak vlastně vypadá vaše vyšetřování? Nastupujete až po záchranářích, nebo jste tam už s nimi? Bimbo
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Výměna informací po stránce následků není dokonalá, což se ale dá předpokládat. Na místě byl obrovský zmatek, 7 x zasahoval vrtulník, oběti do nemocnice odvážely sanitky i příbuzní. Sám jsem měl první informace, že jsou na místě dva mrtví, pak čtyři, dva... a poslední informace jsou tři mrtví (což neznamená, že se čísla v souvislosti se zdravotním vývojem postižených osob ještě nemohou změnit). Původně se např. myslelo, že je mrtvý jeden z řidičů, který měl zůstat zaklíněný v tramvaji. Řidič nicméně stihl vyskočit do prostoru pro cestující. Je důležité si uvědomit, že sčítání obětí rozhodně není prvořadý úkol záchranářů, kterým rozhodně patří velké ocenění a poděkování. Také určitě stojí za zmínku, že na místě nehody vedle hasičů, kteří vyprošťovali zraněné, ve velkém nasazení pracovali také psychologové policie a IZS i řada nestátních organizací jako psychosociální intervenční tým, ADRA a Krizové centrum Ostrava... i těm všem patří velký dík za obrovské nasazení, které navíc nehodou nekončí, ale začíná, neboť psychosociální pomoc budou všichni zasažení potřebovat dlouhou dobu. 14.4.2008 9:23
OTÁZKA: Před chvílí se v Bystřici u Benešova srazil rychlík s lokomotivou, zřejmě to zase bude pochybení nějakého člověka jako v případě Ostravy. Co se s tím dá dělat? Lidé budou přece chybovat stále.... Lidský faktor
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Zatím k tomu ještě nemám přesné informace. K nehodě došlo v 7.30 hodin v Bystřici u Benešova... kde lokomotiva, která měla jít na přípřež expresu Ex 101, před lokomotivou vlaku neubrzdila. Pokud se nejednalo o technickou závadu a selhání brzd, není vyloučeno, že šlo opravdu o selhání strojvedoucího. 14.4.2008 9:27
OTÁZKA: Dobry den pane Neusare, tragedie na lince 5 ostravskeho DP je velmi smutna. Dotaz: jaky je nazor inspekce na zpusob zapezpeceni teto trati? Neni mnohdy jednoduchost daleko ucinejsi nez dnes mnohdy komplikovane a slozite zapecpecovaci techniky a s tim ruku v ruce i slozitejsi predpisy, ktere stejne lidsky faktor z procesu zabezpeceni uplne nemuze vyloucit. Naopak, slozitost predpisu mnohdy zpusobi, ze i v nem samotnem vznikaji ustanoveni si navzajem odporujici. Viz predpisy D1, D atd. Kubicek
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, pane Kubíčku, mohu bohužel jen zopakovat, co jsem řekl už výš - zabezpečení je plně v souladu s právními normami. V každém případě je ale zvýšení zabezpečení (ideálně viz koridory na ČD nebo jako na tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem) lepší než závislost pouze na lidském faktoru. Pokud člověka kontroluje technika, rizika se snižují. Věřím nicméně, že je interpretace všech předpisů (viz i D1 a D2 na železnici) všem zaměstnancům jasná - i z toho důvodu koneckonců podstupují pravidelná školení. 14.4.2008 9:32
OTÁZKA: Dobrý den pane Neusare, slyšel jsem v rádiu názor, že trať v Ostravě fungovala bez větších technických změn od roku 1930. Přestože řidič zjevně závažně pochybil, je pro DP snadné shodit na něj veškerou odpovědnost. V dnešní době už ale mají podle mě dopravci přímo morální povinnost používat nějaké technické zabezpečení, protože je velice snadno k mání. Obzvláště na takto nebezpečném úseku. Co si o tom myslíte Vy? brnotip
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Trať byla postavena už v roce 1925, ale do roku 1947 (kdy byla elektrifikována) na ní ještě jezdily vlaky. A je skutečně pravdou, že k žádné závažné nehodě tam zřejmě nedošlo. Já z hlediska nás, Drážní inspekce, nemohu posuzovat morální odpovědnost, ani Dopravní podnik, resp. magistrát v tomto smyslu jakkoli napadat. Koneckonců ještě ani nemohu předjímat, jak dopadne vyšetřování. Nehoda je stále ještě v šetření a definitivní zavinění řidiče se potvrdí až po provedení všech analýz (což může trvat i několik týdnů). Mám-li mluvit za sebe, řidiče je mi rozhodně líto - a souhlasím i s tím, že zabezpečovací zařízení tam mělo být vybudováno - rizika by pak byla minimální. Nicméně, jak říkám: trať byla zabezpečena podle zákona a nikdo nic neporušil. Po 10leté praxi výpravčího vím, že stačí jen malá nepozornost a dojde k neštěstí... 14.4.2008 9:41
OTÁZKA: V pátek se stala velmi vážná nehoda a podle některých informací se zaznamenávali informace o dopravě na tomto úseku do jakéhosi sešitu a provoz byl řízen podle velmi starého systému. Necítíte spoluzodpovědnost případně nemá spoluzodpovědnost také DPO a není teď jednodušší vše hodit na 24 letého řidiče???? eMYL
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Každý zaměstnanec na drahách musí vykonat všechny potřebné zkoušky - a ví, jak se v každé situaci má chovat. Za své jednání je pak plně zodpovědný. Nic víc se k tomu nedá dodat. Práce v provozu je velmi zodpovědná a člověk musí být neustále ve střehu. 14.4.2008 9:44
OTÁZKA: Dobrý den, měl bych otázku k tématu, které nedávno proběhlo médii. A to o přednosti chodců před tramvajemi. Přijde mi nelogické, aby tramvaj, která váží několik tun musela brzdit před každým, kdo jí "skočí" do cesty. Argumentace, že se zvýší bezepečnost je podle mého zcela irelevantní. I tramvaje musí jezdit dle jř, jak by se pak dodržoval? Už vidím třeba v Praze, na Václavském náměstí, jak tramvaj brzdí, jako "o život" před davem turistů, kteří si fotí, co vidí. Co se týká nehody v Ostravě, je jasné, že šlo o chybu lidského faktoru. Řidič se měl přes vysílačku dotázat dispečera. Ale vcelku mě zaráží, že řidiče tramvaje může dělat prakticky "každý" se základním vzděláním. vv
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, Drážní inspekce souhlasí s Vaším názorem. Tramvaj skutečně brzdí dlouhou dobu. Paradoxně by se tímto krokem mohla bezpečnost spíše zhoršit, zejména pokud by se chodci chovali stejně jako u změny přednosti na přechodu před auty - kdy spousta lidí měla tendenci vstupovat do vozovky těsně před automobily. A to se ani nebavím o zpoždění, které by konkrétně třeba v Praze zákonitě muselo nastat. Názory na tuto problematiku se různí, názor Drážní inspekce je ale jednoznačně ponechat přednost tramvaji. 14.4.2008 9:47
OTÁZKA: Chtela jsem se zeptat, jestli za patecni tragedii neni taky to, ze dopravni podnik v Ostrave ma malo ridicu, tudiz vsude visi vyvesky s nabory a tedy je u podniku spoustu mladych nezkusenych ridicu (viz vek ridice, ktery nehodu pravdepodobne zpusobil)....a jestli na tomto useku, kde za pezpecnost uodpovida de facto jen ten ridic, jestli tedy na tomto useku nemaji jezdit spis ridici zkuseni...?Je mi toho mladika-ridice-opravdu moc lito, mam u DPO kamarada ve stejnem veku, nastoupil tam nedavno a myslim ze i on se ted za "volantem" trmavaje neciti moc jiste...Myslim si ze tady DPo selhal na vice frontach a opakuju, ze ten ridic je jen obeti spatneho systemu...Jak to vidite vy? Kristina
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Okolnosti v Dopravní podniku neznám, takže na ni nemohu odpovědět. Zákon nicméně stanoví, kolik hodin musí každý řidič zkušebně odjet a jaké zkoušky má vykonat, po této stránce je vše ošetřeno. Rozhodně by ale neměli provozovatelé tuto situaci podceňovat. Podobná situace existuje také na železnici, kde je na některých místek nedostatek výpravčích... a ti stávající jsou dlouhodobě přetěžováni. 14.4.2008 9:51
OTÁZKA: Dobrý den, v denících se objevilo, že řidič jel nepřiměřenou rychlostí. Je 61,4 km/hod skutečně překročení rychlosti? 1,4 km/hod je podle mého názoru chyba tachometru??? Co si o tom myslíte? Pe
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Poslední údaj je 61,9, tzn. překročení o necelé 2 km/h. Jde o mírné překročení rychlostí, které ale nemělo vliv na samotnou příčinu nehody, spíše na její následky, které mohly být při menší nárazové rychlosti nižší. K chybě tachografu zřejmě nedošlo, šetření ale ještě nicméně není uzavřeno. 14.4.2008 9:54
OTÁZKA: Všichni se ptají jen na tramvaje, byť je tento případ už jasný (co víc lze napsat?). Co ostatní dráhy? Když si vezmu třeba železnici, bylo toho v poslední době hodně - srážka vlaků na Šumavě, vykolejené Pendolino, srážka v Čerčanech. Taky mě "pobavila" nehoda, kdy ČD pustily vlak na trať, která se opravaovala a byly tam uvolněné koleje. Máte někdy na DI vůbec čas na něco jiného než řešení nehod vzniklých z blbosti či nepozornosti provozních zaměstnanců? Jen tramvaje?
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Šetření nehod Drážní inspekci zabere skutečně hodně času - a ty nejproblematičtější se staly právě na železnici. Případ v Čerčanech je velmi komplikovaný, obzvláště teď, kdy se hovoří o tom, že výpravčí v Čerčanech nebyl v okamžiku nehody psychicky v pořádku. Nabízí se pak spousta dalších otázek, jak podobnou věc řešit, aby se tato situace neopakovala. Nehoda proto ještě ani není uzavřena. Drážní inspekce navrhuje opakovaná psychologická vyšetření. A co se týká nehody vlaků na Šumavě u Bavorova - tam si strojvedoucí na trati se zjednodušenou dopravou spletl sobotu s nedělí, kdy nemá tzv. "ohlašovací povinnost", a vyrazil na trať proti vlaku bez souhlasu výpravčího (dirigujícího dispečera). Nyní mají povinnost se strojvedoucí ohlašovat výpravčímu vždy... a na trati se uvažuje o dobudování zabezpečovacího zařízení. 14.4.2008 10:02
OTÁZKA: Vážený pane inspektore, zdá se mi, že se kolem onoho tzv. zanedbaného zabezpečení trati dělá zbytečný humbuk. Jestliže měl příslušný řidič podle grafikonu POVINNOST počkat v dané zastávce na příjezd soupravy z protisměru a nepočkal, je to nesporné porušení pracovních povinností a ÚMYSLNÝ hazard, protože na rozdíl například od řidiče autobusu, který v nepřehledné zastávce riskuje a projíždí ji v protisměru, tak ten pouze riskuje, zda něco v protisměru pojede či nikoliv, kdežto onen inkriminovaný řidič tramvaje, pokud nebyl zcela mimo smysly, MUSEL VĚDĚT, ŽE V PROTISMĚRU POJEDE TRAMVAJ. Koneckonců se mohl dotázat, (jak by asi postupoval i v případě, kdyby mu v důsledku poruchy třeba zůstala tramvaj stát výše u Kyjovic v lese). Pokud se tam od založení trati nic nestalo, tak asi bylo doposud vše funkční. Zdraví Vás JH Josef Hykel
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Vážený pane Hykle, s Vaším názorem plně souhlasím. 14.4.2008 10:03
OTÁZKA: k ČEMU JE NÁM DRÁŽNÍ INSPEKCE DBRÁ. kDYŽ NESCHVALUJE PROVOZ TRATÍ: pROŠ Č SI JÍ TEDY PLATIT Z VEŘEJNÝCH PROSTŘEDKŮ honza
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, Honzo, Drážní inspekce je tady od toho, aby šetřila mimořádné události a dohlížela na to, aby šetření nehod ze strany provozovatelů bylo objektivní. Dále je naším úkolem provozovatele nutit, aby dodržovala bezpečnostní předpisy a upozorňovala na všechny nedostatky. Díky podnětům Drážní inspekce se už několikrát podařilo zabránit možným nehodám, například zlepšením situace na železničních přejezdech. Další věcí je, že v některých případech v ČR chybí patřičná právní opora, tzn. Drážní inspekci schází potřebné "páky" (viz stav, že Drážní inspekce může bezpečnostní doporučení vydat až po mimořádné události). Věříme, že většina problematických míst a nedostatků bude upravena legislativní změnou v rámci novelizace zákona o dráhách. Snažíme se dělat spoustu věcí navíc a ke své práci přistupujeme zodpovědně (viz například zmíněnou prevenci, která je hlavně záležitostí drážních správních úřadů), s cca 4 desítkami vrchních inspektorů na celou ČR a cca 750 provozovatelů ale bohužel nejsme všemocní. I proto budeme vděční za jakýkoli podnět na adresu prevence@dicr.cz - přičemž každým podnětem se budeme zabývat. 14.4.2008 10:10
OTÁZKA: Proč DI tají, jakou pokutu dostaly ČD za to, že dovolili Fittipaldimu, aby řídil Pendolino s lidmi? Nebo, můžete nám tu částku sdělit? Fittipaldi
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Drážní inspekce informaci o této pokutě, kterou ČD udělil Drážní uřad, netají - naopak by o ní ráda veřejnost informovala. Podle mých informací ale DI o této pokutě od Drážního úřadu (který ji udělil) ještě oficiálně neobdržela žádnou zprávu. 14.4.2008 10:16
OTÁZKA: Proč se DPO nepostavil za řidiče. Jejich systém řízení je katastrofální a řidič není jediný kdo se provinil. Jako zaměstnavatel dopravní podnik totálně selhal a sám má máslo na hlavě. Pepík
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, já si naopak myslím, že ostravský dopravní podnik k věci přistupuje s maximální citlivostí. Jak jsem už naznačil výše, každý zaměstnanec za své chování bohužel nese plnou zodpovědnost. Nastavené bezpečnostní podmínky provozu byly v pořádku, byť rizikovější než na trati s plným automatickým zabezpečením. 14.4.2008 10:19
OTÁZKA: Proč je najednou drážní inspekce tak chytrá, když doteď jsme o ni neslyšeli v souvislosti s tramvajemi???? Vít
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, Víte, je o nás samozřejmě víc slyšet v souvislosti s nehodami na železnici, což je vzhledem k její velikosti pochopitelné, na tramvaje se ale v nemalé míře zaměřujeme také. Aktivně jsme se zapojili např. při nehodě tramvají na Karlově náměstí v roce 2005 Praze, ale i mnoha dalších. Ostatně můžete si projít naši výroční zprávu na www.dicr.cz (zatím je tam VZ za rok 2006 a brzy tam bude i za rok 2007, kterou dokončujeme). Médií také výrazně proběhly naše preventivní akce zaměřené na měření rychlosti tramvají, které jsme v roce 2007 provedli opakovaně. A akce byla rozhodně úspěšná: zatímco na jaře loňského roku například v Praze chyboval každý šetý řidič, na podzim už ani jediný. A zlepšení jsme zaznamenali také v Brně, Ostravě, Plzni a dalších městech. Že jste o nás dříve tolik neslyšel je zřejmě důsledkem toho, že Drážní inspekce existuje teprve od roku 2003, tedy poměrně krátkou dobu. 14.4.2008 10:27
OTÁZKA: Už Křižík měl v tramvajích záchranou brzdu tzv systém padajícího prkna , dnes se nepoužívá ale používají se elektromeägnetické brzdy ? Jaká je brzdná dráha pří použítí těchto brzd třeba z rychlosti 60.km ? Měli na to stávající řidiči v Ostravě čas ? pavel
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Už výše jsem naznašoval, že záleží také na adhezních podmínkách. V Ostravě řidiči vzhledem k tomu, že se viděli na poměrně krátkou vzdálenost cca 100 metrů (tento údaj ještě nevím přesně a jeho prověření probíhá nyní v Ostravě při dokumentaci rozhledových poměrů), neměli. 14.4.2008 10:29
OTÁZKA: Loni jste měli v létě skvělé billboardy (dokonce si ČT dala práci a po té, co vaši kampaň pochválil časopis Marketing & media, ji v reportáži sepsula). Jakou preventivní kampaň chystáte letos? (Máte-li ovšem čas při tom všem) Kampaň
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, děkujeme za pochvalu. Tu reportáž si samozřejmě dobře pamatujeme a považujeme ji za velmi neobjektivní. Drážní inspekce dokonce napsala stížnost Radě pro RTV - uspokojivou odpověď zatím ale bohužel neobdržela. V současné době distribuujeme náš film Řidič - postrach přejezdů, který jsme loni natočili ve spolupráci s Železnicemi Slovenskej republiky, do několika stovek autoškol (jeho základní verze jsou ke stažení také na našem webu www.dicr.cz) a připravujeme se spuštění naší kampaně "Hurá na cesty", která bude určena do všech cca 4 tisíc základních škol v České republice. Bude mít formu velké nástěnné tabule A0, 12stránkové brožura pro žáky a metodických pokynů pro učitele. Žáci 2. tříd budou mít za úkol zábavnou formou pomocí obrázků, schémat... řešit všechny problematické oblasti na drahách. Věřím, že tím dále přispějeme ke zlepšení bezpečnosti - a kromě dětí, které o všech rizicích na drahách častokrát ani nevědí, vyvoláme diskuzi také mezi rodiči, učiteli ad. Kampaň se rozběhne v květnu a ke stažení bude také na našich internetových stránkách. 14.4.2008 10:36
OTÁZKA: pane inspektore, jak si myslíte, že se tomuto střetu dalo zabránit? anonym
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Kdyby řidič respektoval všechna bezpečnostní pravidla, k nehodě by určitě nedošlo. 14.4.2008 10:37
OTÁZKA: Učinit něco blbuvzdorným je obtížné, protože blbci jsou vynalézaví. Nemyslíte si, že prosté dodržování pravidel stačí k bezpečnosti provozu? Na ostravsku bylo více podobných jednokolejných tratí. Ke kolika podobným nehodám došlo zde v minulosti? Martin
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dodržování všech bezpečnostních pravidel je dostatečné. Co se jinak týká nehod na Ostravsku v minulých letech, nemám o nich bohužel žádné informace. Drážní inspekce existuje od roku 2003 a za tu dobu k Ostravě k žádné podobné závažné nehodě nedošlo. 14.4.2008 10:40
OTÁZKA: Došlo někdy v minulosti na trati v Ostravě ke sjetí tramvají v jednokolejném úseku po nedodrženém křižování? (mám na mysli situaci bez následků, tj. že to řidiči ubrzdili) Pokud ano, jak to bylo řešeno a jeké z toho byly vyvozeny důsledky pro zabzpečení provozu? PpPp
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Jak jsem už naznačil v minulé odpovědi, žádné informace o podobné srážce v Ostravě nemáme. 14.4.2008 10:41
OTÁZKA: Zdá se vám normální,že vlak z Olomouce do Bruntálu/55 km /jede hodinu a půl? I zavézt hnojem Bruntál bude problém . Dežo z Bruntálu
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Tato otázka je určena spíše Českých drahám, Drážní inspekce na daném stavu bohužel nemůže nic změnit. 14.4.2008 10:42
OTÁZKA: kolik zbyvalo do konce smeny tomu ridici co to spletl.Jezdil od rana ? Karel
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Zatím ještě nemáme k dispozici veškerou dokumentaci, proto nemohu odpovědět. Každopádně je ale smutnou skutečností, že uvedené křižování mělo být toho dne poslední, dále měly tramvaje jezdit už obratem. 14.4.2008 10:44
OTÁZKA: Přijde mi úsměvné, jak každý teď řeší zabezepčení ostravské tramvajové tratit, přitom u nás existuje spousta železničních tratí D3, kde je také jen a jen na strojvedoucím, zda počká na křižování, nebo prostě vyjede na trať (viz třeba 2 srážky vlaků v poslední době na trati Číčenice-Volary). Přitom vlak brzdí určitě déle než tramvaj. Nemělo by se prioritně dělat něco s tímto? Divné, divné
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Ano, máte pravdu, spousta železničních tratí, kde je provoz řízen podle předpisu D3, je závislá pouze na člověku. Do budoucna by se to mělo změnit - konkrétně na Vámi zmiňované trati už podnikají kroky ke zvýšení bezpečnosti a instalaci zabezpečovacího zařízení. Musím ale zopakovat, že ani zde provoz není možné považovat za nebezpečný, a Drážní inspekce s tímto stavem proto nemůže nic dělat (vše je plně v souladu s legislativou). Je ale nasnadě, že vybudování zabezpečovacího zařízení všechna rizika minimalizuje - a budeme jedině rádi, když ke zvýšení zabezpečení (také) pod tlakem veřejnosti postupně dojde na všech takových tratích. 14.4.2008 10:50
OTÁZKA: Jaký je rozdíl mezi tramvají a šalinou? chachris
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Protože pocházím z jižní Moravy, termín šalina užívám i v Praze. Ostatně pražský synovec Honzík mi tu tam přezdívá právě "strejda šalina". :) 14.4.2008 10:52
OTÁZKA: Dobry den, podle patecni nehody to vypada, ze nejbezpecnejsi misto v tramvaji neni ani vepredu za ridicem, ani na zadni plosine. Kde tedy je? chacha
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: To záleží na konkrétní situci. Když stojíte u řidiče, můžete situaci na trati pozorovat. Nejideálnější je zřejmě stát někde uprostřed vozu, držet se madel a dávat pozor. Čímž bych však nerad vzbudil dojem, že doprava v tramvaji je jakkoli nebezpečná. Stejně jako u cesty vlakem jde o jeden z nejbezpečnějších druhů dopravy, x násobně bezpečnější než autem. 14.4.2008 10:56
OTÁZKA: Dobry den, jakym zpusobem je kontrolovano dodrzovani rychlosti u ridicu tramvaji. Podle me zkusenost jezdi napr. v Praze casto na hranici samovolneho vykolejeni (jmenovite treba na trase tramvaji 22 a 23 kolem Prazskeho hradu smerem dolu k zastavce Malostranska). Kdy se zde nejaka tramvaj vykoleji, je jen otazka casu. Dekuji. Pavel Hajfler
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, pane Hajflere, rychlost měříme pomocí radaru. A děkujeme Vám za podnět - mj. na toto místo se při budoucí kontrole tramvají určitě zaměříme. 14.4.2008 10:57
OTÁZKA: Dobrý den, uváděl jste, že provoz na trati neschvaluje Dr. inspekce, ale Drážní úřad. Byť je to jiná organizace - domníváte se, že dráha byla způsobilá k provozu? Dále pak jste uváděl, že pokud byste dostali podnět, že dráha je nebezpečná, tak byste se jím zabývali. Přijde mi poněkud alibistickké, že Drážní inspekce očekává tipy od občanů, které úseky jsou nebezpečné a pak se jimi zabývá. Dostáváte mnoho oznámení o nebezpečnosti drah? Pavel
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, Pavle, dráha určitě k provozu způsobilá byla a je, koneckonců provoz je tam takto organizován už dlouho. Ta výzva byla všem lidem adresována především z toho důvodu, že je nás cca 40 inspektorů na celou ČR, všechny dráhy, 750 provozovatelů... a maximum času nám zabere už samo šetření mimořádných událostí. Není v našich možnostech obsáhnout okamžitě úplně všechno. Podnětů od veřejnosti dostáváme za rok desítky a všechny prověřujeme (jedním z takových podnětů byl například podnět iDNES v souvislosti s případem "Fittipaldi"). Zaručuji, že k věci přistupujeme a maximální pečlivostí a objektivitou. 14.4.2008 11:03
OTÁZKA: Proč se tramvaje při jízdě tak silně pohybují i na stranu a to nejen v zatáčkách? Je třeba se v tramvajích hodně pevně držet, ale co když starší člověk musí po nástupu do tramvaje dojít k volnému sedadlu? Několikrát jsem viděla, jak při škubnutí tramvaje do strany někdo spadnul. Např. jedna paní si narazila hlavu o sedačku. Nejde tomu nějak předejít? Děkuji za odpověď. Věra
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: K těmto výkyvům dochází u starších typů tramvají. Pokud se ale cestující dostatečně drží madel, nemělo by docházet k žádným potížím. Cestou je tedy zřejmě rekonstrukce podvozků - tramvaje s novými podvozky tyto pohyby minimalizují. Lépe by na otázku nicméně odpověděl technik. Otázka včasného zajištění místa pro starší lidi je pak spíše apelem na samotné cestující a jejich respektování základních pravidel slušnosti. 14.4.2008 11:14
OTÁZKA: Jaké brzdy používali tramvaje při kritickém brždění. Mám za to, že v Praze se mi několikrát, že řidič použil přisátí magnetu na kolej, který je umístěn vždy mezi koly na každé nápravě. Ukázalo se to jako vcelku účinné řešení, zvlášť, když mu do cesty vjelo nečekaně auto, či vstoupil na přechod nepozorný chodec. Zdálo se mi, že brždění za pomoci tohoto zařízení je velmi účinné, i když pro cestující v tramvaji možná až moc, ale v tomto ohledu jsem víceméně laik, takže bych rád znal váš názor? Pavel
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Podle našich informací oba řidiči použili rychločinného i kolejnicového brzdění a udělali vše proto, aby tramvaje zastavili. 14.4.2008 11:17
OTÁZKA: Dobrý den, cestující z Vřesiny a okolí špatné vyjetí tramvaje na trať zažili v minulosti několikrát. Řidiči i doparvní podnik o tom jistě věděli... Proč se nikdo nezabývá touto konkrétní odpovědností za podcenění technické vybavenosti trati? Dan K.
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, o tom bohužel nemáme žádné informace. V každém případě ale Drážní inspekce všechny okolnosti nehody prověří a při šetření nic neopomeneme. Závěrem bych chtěl poděkovat za všechny dotazy... a také ještě jednou poděkovat všem, kteří se na akci podíleli a ještě budou podílet, ať už se jedná o policii, záchranáře IZS, tak také nestátní organizace jako psychosociální intervenční tým, ADRA a Krizové centrum Ostrava. Všichni odvedli výtečnou práci. Všichni zasažení mohou kontaktovat ostravské krizové centrum na tel.: 596 110 882-5 nebo 732 957 193. Dotazy na Drážní inspekci prosím směřujte na adresu mluvci@dicr.cz, příp. prevence@dicr.cz. Na všechny otázky odpovíme. A na úplný závěr použiju slova, která užívám často, obzvláště co pracuji na Drážní inspekci: "Lepší je ztratit minutu v životě, než v minutě život." Věříme, že tato nehoda bude dostatečným mementem nejen pro zaměstnance na drahách, ale také pro všechny, kteří denně riskují. 14.4.2008 11:29
zpět na osobnost