Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

O hlasitou reklamu se vede tichý boj, televizím jde o miliony

  • 789
Provozovatelé televizí vytáhli do boje proti poslanecké novele zákona, která má ztišit reklamu. Ve čtvrtek ji ve svém prohlášení odmítla Asociace televizních organizací s tím, že je nevymahatelná, a proto zbytečná. Televize hrají o nezanedbatelné peníze. Jen náklady na technické vybavení pro změnu přijdou až na miliony korun.

"Členové Asociace televizních organizací přijetí takového návrhu zákona nedoporučují a upozorňují na negativní zkušenosti s obdobně pojatou právní úpravou na Slovensku a v Polsku, která se ukazuje jako neproveditelná,
nevymahatelná a ve výsledku zbytečná," stojí ve čtvrtečním prohlášení ATO, v níž se sdružují mimo jiné i provozovatelé licence ČT, Novy, Primy či TV Barrandov.

ATO upozorňuje, že reklamní spoty patří mezi autorská díla, do kterých se nedá libovolně zasahovat, protože jsou chráněna autorským zákonem. Poukazuje také na technické rozdíly mezi hlasitostí a intenzitou zvuku. "V případě reklamy mají režiséři k dispozici jen omezený časový prostor; zvuk je proto v reklamách často míchán tak, aby byl vnímán jako výrazný a hutný, technicky řečeno komprimovaný. Obdobně jako například u válečných scén ve filmech," stojí ve stanovisku ATO s tím, že reklama se proto divákovi může zdát "subjektivně" hlasitá.

Novela, jež má ztišit reklamu

Novela, která má nyní podobu sněmovního tisku číslo 592, obsahuje pouze několik souvětí. Její hlavní část zní takto:

"Provozovatel televizního vysílání je povinen zajistit, aby reklamy, teleshopping a označení sponzora nebyly vysílány takovým způsobem, že zvuková intenzita jejich vysílání je vyšší než zvuková intenzita pořadů a dalších částí vysílání vysílaných v době předcházející vysílání reklamy, teleshoppingu nebo označení sponzora, a také v době následující po jejich odvysílání. Takový způsob vysílání se použije i při vysílání zvukově-obrazových prostředků oddělujících reklamu a teleshopping od ostatních částí vysílání podle odstavce 1 písm. a). Podrobnosti stanoví Rada vyhláškou."

Novelu by poslanci měli projednávat na březnové schůzi. Její autoři žádají, aby byla schválena zrychleně, tedy už v prvním čtení. Platit by měla od 1. srpna 2012. Pokud ji provozovatelé televizních stanic poruší, hrozí jim pokuta 10 tisíc až 5 milionů korun.

Autor internetové petice Stop hlasité reklamě Petr Krajča iDNES.cz řekl, že právě modulace zvuku může být cestou, kterou se provozovatelé pokusí budoucí novelu zákona obcházet. "Znění předpisu proto musí být navrženo precizně, jinak se mine účinkem," míní Krajča.

Televize torpédují novelu standardy

Televizní organizace se dušují, že hlučné reklamy utnout chtějí. Zákon k tomu ale prý nepotřebují. Stačí standardy, kterými by se řídila výroba reklamních spotů nebo hlasitost programu. Například ČT ve středu uvedla, že bez ohledu na novelu zavede normy Evropské vysílací unie (EBU) a vyzvala, aby to učinili i další provozovatelé. Ve středu zveřejnila na webu překlad norem.

"Standardy nejsou závazné, situaci je možné plošně řešit jen novelou," domnívá se ale poslanec Václav Mencl z ODS.

"Jsme přesvědčeni o tom, že doporučení EBU je plně funkční a schůdné technické řešení problému hlasité televizní reklamy ověřené v zahraničí. Věříme, že k němu přihlédnou i čeští zákonodárci v rámci přípravy legislativní úpravy," uvedl ředitel České televize Petr Dvořák.

Technické mantinely přinese vyhláška. Ta zatím neexistuje

Vyhlášku, která uvede novelu zákona do praxe a řekne, do jaké míry se musí reklama ztišit, vůči čemu a jak to lze kontrolovat, má připravit Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Jenže zatímco novela o pár souvětích je hotová, vyhláška ještě nezačala ani vznikat. Podle ATO proto nelze odhadnout, kam regulace hlasitosti reklamy povede. "Je to velmi slabé místo novely," řekla iDNES.cz jednatelka ATO Vlasta Roškotová.

"RRTV upozorňovala na problém hlasité reklamy již před pěti lety. Provozovatelé sdružení v ATO tudíž měli prostor několika let s tím něco udělat," odmítá výhrady předsedkyně rady Kateřina Kalistová.

RRTV plánuje do několika týdnů sestavit odbornou pracovní skupinu, kde zasednou zástupci ministerstva kultury i Českého telekomunikačního úřadu. "Není problém do ní přizvat i zástupce ATO," míní Kalistová. Samotnou vyhlášku ale Rada může vydat nejdříve v srpnu. Musí totiž čekat, až začne platit novela o snížení hlasitosti zvuku reklamy. Teprve ta vydání vyhlášky legislativně umožní. Začarovaný kruh chce rada rozetnout tím, že televizím poskytne teze vyhlášky ještě dříve, než začne platit. "Rozhodně nebudeme nic držet pod pokličkou," plánuje Kalistová. Teze by podle ní mohly být jasné dva až tři měsíce před účinností novely. Ta má začít platit od 1. srpna letošního roku.

Česká televize, která vysílá reklamy a teleshopping na ČT2 a ČT4, se domnívá, že televize by měly mít k dispozici přechodné období, aby se mohly na manipulaci s úrovní zvuku připravit, protože to bude mít ekonomické a organizační dopady. "V první fázi budeme srovnávat hlasitost již vyrobených pořadů při jejich odbavení. Tento krok znamená investice do zvukových procesorů na vysílacích pracovištích v řádech statisíců korun. Dále pak budeme měřit a korigovat hlasitost již při samotné výrobě pořadů, což bude znamenat investice do nového technického vybavení v řádech milionů korun," komentovala zavádění norem EBU mluvčí ČT Michaela Fričová. "Cesta, kterou se vydává návrh zákona, by bohužel znamenala nutnost zásahu do zvukové složky pořadů a navazujících reklamních spotů v podobě práce zvukového mistra," upozorňuje ATO.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video