Návrh je teprve v rané fázi, zvané věcný záměr. Pokud ale zákon vznikne, hodně se změní hlavně pro čerstvé absolventy autoškol. Jejich řidičský průkaz bude na zadní straně mít zvláštní značku, ukazující, že oprávnění je platné jen na jeden rok.
Současně by noví řidiči měli nižší hranici trestných bodů, oprávnění by ztratili po dosažení osmi. Pak by následovalo to samé, jako když o řidičák přijde řidič zkušený - rok bez sednutí za volant.
"Po splnění podmínek pro vrácení řidičského oprávnění bude tento řidič opětovně zařazen do režimu řidičského průkazu na zkoušku, a to na jeden rok. Zkušební dobu bude možné prodloužit dvakrát," uvádí se v dokumentu, který má iDNES.cz k dispozici.
Pokud by se řidič nevyvaroval prohřešků ani ve dvakrát prodloužené lhůtě, musel by k psychologovi. Toto vyšetření by čekalo i všechny, kdo by třikrát po sobě neprošli u zkoušek (viz. předchozí článek).
Umírá čím dál víc motorkářůNa českých silnicích přibývá mrtvých motocyklistů. Zatímco loni za první pololetí na motocyklu zemřelo dvacet osm lidí, letos jich za stejnou dobu bylo 44. Za nehodovostí motorkářů můžou podle lektora a bývalého závodníka Josefa Šilara i autoškoly, které se jezdcům dostatečně nevěnují (více zde). |
"Je to jeden z filtrů, aby za volant nesedali osobnostně rizikoví řidiči," vysvětlil vedoucí BESIPu Roman Budský. Bude tak jednodušší zbavit oprávnění člověka, který se v běžném provozu chová nevhodně, ale během výcviku se dokázal ovládnout. "Mohou se vyskytnout případy, kdy žák projde zdravotní prohlídkou, je inteligentní, takže se naučí předpisy, a slouží zkoušku. Může být ale osobnostně narušený, jen to dokázal potlačit. Řidičák na zkoušku umožní ho průkazu zbavit," doplnil s tím, že tato možnost odebrání průkazu funguje v šestnácti zemích EU, kde se osvědčila.
Na motorce bez instruktora
Proměnou by měl projít i výcvik motorkářů. Ti by totiž jezdili i bez učitele za zády. Stejně tak při závěrečné zkoušce by do provozu vyrazili sami. "Po získání řidičáků motorkáři taky jezdí na motorce sami. Je to navíc běžný standard v zemích Evropské unie," řekl iDNES.cz Budský.
Učitel, a během zkoušky i komisař, by se s žákem dorozumíval na dálku. "Jel by za ním třeba autem a pomocí vysílačky, kterou by žák měl v helmě, by mu dával pokyny," popsal.
Zkouška by nově byla dvoufázová. První část se má konat na cvičišti. "Bude se prokazovat znalost předpisů a také schopnost ovládat motorku, tedy že ji žák sundá ze stojanu, rozjede se, umí řadit, projet slalom, zastavit, vést za řídítka, a tak dále," přiblížil Budský. Teprve po složení této zkoušky dojde na jízdu po silnici.
Autoškoly v plánu nevidí problém. "První část zkoušky, tedy manévrování, by měla probíhat již dnes sólo. Některé z úkonů ani ve dvou nejde udělat. Bude-li žák mít za sebou jízdy s druhými řídítky a zkoušku z předpisů, potom v tom není žádný problém. Diskutoval jsem o tom nedávno s prezidentem Evropské federace autoškol a podle jeho informace s tím nejsou žádné problémy ani nehody. Je to o zodpovědnosti," sdělil iDNES.cz předseda Asociace autoškol Ondřej Horázný.
Organizace pro komisaře za 700 milionů
V zákoně rovněž stojí, že nynějších 500 zkušebních komisařů automaticky přejde pod novou organizaci. Ta bude fungovat buď přímo pod ministerstvem, nebo samostatně. Bude ale podléhat kontrole ze strany ministerstva. "Budou muset procházet každoročním školením a budou podrobováni i praktickým testům, aby se neukázalo, že někdo dělá třeba zkušebního komisaře na motorku a přitom na ni nesedne," dodává mluvčí ministerstva Martin Novák.
Autoři zákona už také vyčíslili náklady na vznik nového úřadu na 700 milionů korun. Co se týče žáků autoškol, těch by se dotklo zdražení samotné zkoušky ze současných 700 korun na 900 až tisíc. "Uvedená částka ovšem bude účtována za poskytnutí nesrovnatelně vyššího standardu služeb," slibuje ministerstvo.