Rok tvrdšího výcviku motorkářů: ubylo autoškol i zájemců o řidičák

  0:25aktualizováno  0:25
Už rok se budoucí motorkáři cvičí podle přísnějších pravidel. Podle odborníků díky tomu vyjíždějí na silnice připravenější. Těžší autoškola mnohé zájemce o řidičák odrazuje. „Průkaz si dělají jen ti, kteří o něj skutečně stojí, ne jenom jako módní doplněk,“ říká šéf Besip Martin Farář.

Ilustrační snímek | foto: František Chobotpro iDNES.cz

Nová vyhláška platí od loňského listopadu. Zpřísněním výcviku a zkoušek ministerstvo dopravy reagovalo na velký počet mrtvých motorkářů na silnicích.

„Už to není, jako když má někdo při zkoušce z plavání zvládnout padesát metrů v plovací vestě, když ji později mít nebude,“ naráží předseda Asociace autoškol ČR Ondřej Horázný na původní systém, kdy uchazeči při zkouškách spoléhali na to, že jim v případě nouze komisař, kterého měli za zády na místě spolujezdce, pomůže udržet balanc.

Nehody při výcviku

„V říjnu jsme řešili případ, kdy mladý motorkář - žák, za nímž jel na jiné motorce při výcviku instruktor, vlétl v Mladé Boleslavi přes chodník do betonového ohradníku. Byl velmi vážně zraněn,“ popsala policejní mluvčí Lucie Nováková.

Mladík si podle oficiálně nepotvrzených informací spletl brzdu s plynem.

Několik týdnů předtím si jiný uchazeč o papíry na motorku natloukl v Kněžmostě. Oba případy už policie uzavřela a předala úřadům, aby je dořešily jako přestupek.

„Řízení ještě není uzavřené. Podle našich odborníků z dopravního odboru bude těchto případů přibývat, vědí i o dalších kolizích, které se staly během výcviku, naštěstí nebyly tak závažné a neřešila je policie,“ upozornila mluvčí mladoboleslavské radnice Hana Kopalová.

Zaváhat mohou i ti, jejichž dovednosti už částečně prověřil komisař. V Plzni před časem havaroval motorkář na začátku zkoušky - projel rovně kruhový objezd. Za sebou už přitom měl test ze znalosti předpisů i prověrku dovedností na cvičišti složenou z deseti náročných úkonů, například prudkého brzdění.

Nový režim je podle něj nastavený dobře, umožňuje instruktorům s žáky více pracovat, lépe jim vštípit ovládání stroje, do provozu tak vyjedou připravenější. Kolizím se ovšem vyhnout nelze. „I dřív se občas stalo, že někdo spadl. Když dotyčný i přes varování zabrzdí na ledu či mokru, instruktor nemohl udělat nic, ani když seděl na motorce s ním,“ upozornil Horázný.

Diskriminace žen? Ministerstvu chodí stížnosti

Zdena Kobesová z ministerstva dopravy připouští, že i přezkoušený uchazeč může u praktické části zkoušky selhat. „Určitě to ale není tak, že by nic neuměl a komisař ho přesto pustil do provozu. Autoškoly si majetek chrání a zapíšou žáka ke zkoušce, až když si je instruktor jistý, že dotyčný má na to, aby ji složil. Co se stane potom, nemůže nikdo předvídat,“ říká odbornice, která dohlíží na zkušební komisaře a školí je.

Někteří se s nynějším fungováním výcviku stále odmítají smířit. „Dostávám hodně stížností od provozovatelů, že je laťka pro některé zájemce o řidičský průkaz nepřekonatelná - hlavně pro menší a drobnější ženy. Zaznívají dokonce i názory, že je to diskriminace,“ říká Kobesová.

Zájemců o papíry na motorku celkově ubylo. „Hlavně z řad žen, lidí menšího vzrůstu, fyzicky méně zdatných,“ potvrzuje majitel brněnské autoškoly Ladislav Nádeníček. „Je to však dobře nastavené, žáci se naučí zvládat krizové situace, prudké brzdění, úhyb překážce. Na cvičišti jsme měli nepatrné pády, v provozu jsme však žádnou kolizi ani úraz řešit nemuseli,“ doplnil.

VIDEO: Nové jízdní testy potrápily i profíky

Zkoušky jsou podle Kobesové o trochu náročnější, než požadovala evropská směrnice. „Na cvičišti je laťka hodně vysoko, vyhýbací manévr dělá spoustu problémů,“ ví z praxe. „Na základě zkušeností bude nutné navrhnout drobné změny k zapracování. V zákoně zatím asi není vše vyřešené úplně tak, jak by mělo, jsou tam hluchá místa,“ doplnila.

Úpravy se nebudou týkat zkoušek, ale třeba odpovědnosti za škodu v situaci, kdy autoškola musí půjčit motorku žákovi, kterého ke zkouškám pustit nechce, on ale podepíše revers.

Jízda v provozu? Profík pozná, co si může dovolit

Uchazeč nevyjíždí do provozu bez opory za svými zády až u zkoušky. Samostatnou jízdu, kdy ho instruktor doprovází na jiném stroji a pokyny mu dává prostřednictvím interkomu, trénuje už při výcviku. Právě to spoustu instruktorů vyděsilo a řada z nich raději přesedlala na jinou práci.

„Někteří učitelé, kteří u mě dřív pracovali, raději skončili. Roky byli zvyklí dělat to nějak a riziko nechtěli podstoupit. Ale když je učitel profík, pozná, jestli si dotyčného může dovolit do provozu vzít,“ říká majitel autoškoly na pražském Smíchově Václav Neumann.

Část autoškol přestala jízdu na motorce vyučovat úplně. „Je to odhadem asi deset procent,“ uvedl předseda Asociace autoškol ČR. „Ti méně schopní říkají, že to nejde a jsou s tím obrovské problémy, nejsou ale schopní je identifikovat, nebo je pojmenují nesmyslně. Instruktorovi nelze klást za vinu, když žák neuposlechne. Musel by dát špatný pokyn, aby nesl odpovědnost,“ dodal.

Zkoušky motorkářů podle nových pravidel

  • Nejprve musí uchazeč absolvovat teoretický test z pravidel silničního provozu. Následně na cvičišti zkoušku o deseti náročných dovednostních úkonech. Pokud prospěje, je připuštěn ke zkoušce v provozu.
  • Instruktor se zkušebním komisařem jedou za ním v autě a dávají mu pokyny prostřednictví interkomu.
  • Ze zákona je povinných třináct hodin jízd. I během výcviku by se měl žák dostat samostatně i do provozu, avšak jedině v případě, že učitel posoudí, že na to má.
  • Pokud nestačí hodiny výcviku stanovené zákonem, aby byl žák na zkoušku dostatečně připraven, měl by žáka vyzvat, aby si hodiny dokoupil.
  • Uchazeče hlásí ke zkouškám provozovatel autoškoly. Pokud nedostatečně připravený žák trvá na tom, že ke zkoušce půjde, může podepsat „revers“, že jde ke zkoušce na vlastní odpovědnost.
  • Jenže autoškola mu musí propůjčit techniku, která je v takovém případě v ohrožení, což není v zákoně ošetřené.

Že je někdo neosočí z pochybení, si ale instruktoři jistí být nemohou. „Mají komunikační zařízení, ale ne záznamové,“ vysvětlila mladoboleslavská policejní mluvčí Nováková.

Práci jim ztrpčují také neohleduplní řidiči, kteří se někdy s autem „vecpou“ mezi motorku s žákem a instruktora.

Motocyklistů letos umíralo méně

Šéf Besip Martin Farář upozorňuje, že je ještě příliš brzy na to soudit, zda se systém osvědčil, či ne.

„Teprve se na něj najíždí. Můžeme ale říct, že uchazeči daleko více prospívají, méně se dostavují nepřipravení. Průkaz si dělají jen ti, kteří o něj skutečně stojí, ne jenom jako módní doplněk, což souvisí i s tím, že většina autoškol dost zvýšila cenu výcviku,“ sdělil.

To, že letos od ledna do září zemřelo na silnicích o třetinu méně motocyklistů než za stejné období loňského roku, nelze podle něj přisuzovat pouze novému výcviku. „Podíl mohou mít i dílčí cíle národní strategie. Bylo ale záměrem změny zákona, aby zájemci odcházeli z autoškol mnohem lépe připraveni. První dva roky držení řidičského průkazu jsou nejkritičtější,“ doplnil Farář.

Zákon nařizuje třináct hodin jízd, uchazečům to však většinou nestačí. „Razím heslo: ‚Pojďte se naučit jezdit‘, druhá otázka však je, jestli je dotyčný opravdu schopen papíry získat. Někdy holt řekneme, výcvik ti stačit nebude, budeš si muset připlatit hodiny, nebo budeš šikovnější na něco jiného a není dobrý nápad zkoušet složit zkoušku,“ dodal majitel autoškoly Neumann.

Sám má část rodiny v Německu, kde si tamní podobně náročný systém chválí. „Problém u nás máme hlavně u začátečnických kategorií AM a A1 (mopedy a lehké motocykly s rychlostí do 45 km/h, resp. lehké motocykly o objemu válců do 125 cm³ a výkonu nejvýše 11 kW, pozn. red.), tam většinou praktický výcvik absolutně nestačí. Ve školách není žádná dopravní výchova, nejezdí na kole, nemají základ, na kterém by mohli stavět,“ uzavřel.


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Chladnokrevně zastřelil čerpadlářku, aby mohl uloupit deset tisíc korun

Policie zveřejnila záznam z kamery v čerpací stanici na Mělnicku, na kterém...

Čerpadlářka Jana umyla dva stojany na pumpě Radius v Podhořanech na Mělnicku a vešla zpátky do benzinky za pult. Na...

Demonstrace žlutých vest v Paříži i Bruselu. Policie zatkla stovky lidí

Demonstranti ve žlutých vestách se navzdory zákazu sešli na hlavní pařížské...

Ve Francii vypukly v sobotu další násilné protesty. Policie v centru Paříže nedaleko bulváru Champs-Élysées proti...

Nemocnici obsadila policie. Taxikář oznámil, že tam vezl vrahy čerpadlářky

Heliport ve Fakultní nemocnici v Hradci Králové.

Zásahová jednotka, policisté v civilu i běžné hlídky ve čtvrtek dopoledne prohledávali Fakultní nemocnici v Hradci...

Druhá světová válka a holokaust neexistují. Norsko reformuje školství

Vězni z pobočného tábora Ebensee (byl součástí Mauthausenu) po osvobození...

Norská konzervativní vláda chce v plánované školní reformě vynechat z osnov velkou část sociálních věd a historie,...

Ďuričko žaluje nevděčnou dceru. Dal jí domy za miliony, ona ho zavrhla

Bohumír Ďuričko v Justičním areálu Na Míčánkách

Bývalý pražský hoteliér Bohumír Ďuričko, který dostal 12,5 roku za vraždu Václava Kočky mladšího a z věznice byl...

Další z rubriky

Červenohorské sedlo je kvůli sněhu dočasně zavřené pro kamiony

V Jeseníkách leží vrstva sněhu (pohled z webkamery na Šeráku).

Jedna z klíčových silnic na severu Olomouckého kraje musela být v úseku přes Červenohorské sedlo dočasně uzavřena pro...

„Ajťák“ s roztroušenou sklerózou ovládá počítač brčkem, učí i ostatní

Ústní myš slouží k ovládání počítače i virtuální klávesnice.

Nemohou hýbat rukama, přesto dokážou psát emaily, surfovat po internetu, zapnout si televizi nebo rozsvítit lampičku....

Foldynu střídá ve vedení kraje starosta, jenž zázračně vydělal na pozemcích

Starosta Krupky Zdeněk Matouš

Sociální demokraté, kteří spolu s KSČM a SPD vedou Ústecký kraj, přepřahají. Jedním z pěti náměstků hejtmana se stane...

Najdete na iDNES.cz