Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rusko vypustilo propagandistický Sputnik, nově má i českou verzi

  16:02aktualizováno  16:02
K řadě „nezávislých“ webů, které v České republice šíří zprávy s proruskou propagandou, přibyl nový projekt nesoucí název Sputnik. Web pojmenovaný podle první umělé družice Země je v jednom podstatném ohledu jiný: zcela otevřeně přiznává, že je dílem ruského státního mediálního koncernu.

Jeden ze článků nového webu Sputnik | foto: repro Sputnik

Je laděný do oranžovočerna, stejně jako svatojiřská stuha, symbol ruské vojenské slávy, vítězství nad nacisty a donbaských povstalců. Vydává zprávy. A ty zprávy jsou psané solidní češtinou. Seznamte se, jmenuje se Sputnik. Po družici, jejíž pípání z kosmu způsobilo na Západě, přesvědčeném o své technické převaze, v roce 1957 „sputnikový šok“.

Sestra války

Propaganda: čím nás klame a přesvědčuje Rusko i Ukrajina

V první den svého oficiálního provozu například českým čtenářům nabídl titulky „Putin si sníží plat“, „Ruská armáda je nejsilnější v Evropě“, „Obama nenávidí Rusko“ či „Kyberberkut rozdrtil ukrajinská ‚informační vojska‘“.

Projekt je dílem ruského státního mediálního koncernu Rossija segodňa. Po řadě anonymních webů, prezentujících jednoznačně proruský obsah (například portál Aeronet označil protest proti prezidentovi Zemanovi jako Američany řízený pokus o puč), tak v Česku působí i propaganda „přiznaná“.

Svou českou stránku přitom měla i rozhlasová stanice Hlas Ruska, takže nejde o úplnou novinku. Texty na stránkách Sputniku jsou nicméně psané lepší češtinou a celý web je multimediálněji pojatý. „Hlas Ruska mění svůj název a změní se i jeho webová stránka. Ode dneška se budeme nazývat zpravodajská agentura a rozhlas Sputnik,“ stojí v záhlaví zřejmě končící stránky Hlasu Ruska.

A dá se tomu věřit?

Naučte se, jak neutonout v propagandě o Ukrajině

V rámci centralizace mediální moci v Rusku byly totiž Hlas Ruska a agentura RIA Novosti spojeny právě pod hlavičku zmíněného koncernu Rossija segodňa. Jeho šéfa Dmitrije Kiseljova, známého například větou „Ukrajina neexistuje“ či výzvami k pálení srdcí zemřelých homosexuálů, jmenoval přímo prezident Vladimir Putin.

Není bez zajímavosti, že Sputnik sám sebe v úvodu tiskové zprávy neoznačil za zpravodajský, nýbrž za názorový web. „Úkolem (...) je seznamovat čtenáře s různými názory na aktuální mezinárodní témata,“ stojí ve zprávě.

Agenturu Sputnik řídí Margarita Simoňanová, drobná tmavovláska, která se v pouhých pětadvaceti letech v roce 2005 stala šéfeditorkou nově založené televize RT. Z té se pod jejím vedením stala účinná a vlivná platforma pro šíření ruského pohledu na světové dění. Simoňanová se tímto cílem ostatně nikdy netajila a to, že o něm veřejně mluvila, označovala za přednost.

„Sputnik je moderním hromadným sdělovacím prostředkem, který se od jiných médií liší v první řadě výběrem témat, úhlem pohledu a chápáním světa,“ řekla.

Ruskou propagandu sledujeme, ubezpečují zpravodajci

Skutečnost, že Sputnik tímto způsobem vstoupil na českou mediální scénu, podle všeho neunikla české kontrarozvědce BIS. „Působením, vlivy a tvorbou ruské propagandy se zabýváme, je to téma, kterému věnujeme pozornost,“ řekl iDNES.cz její mluvčí Jan Šubert k dotazu, zda vznik webu zpravodajci zachytili.

„Zpravodajská služba nemůže být konkrétní, nicméně shodné rysy propagandy totalitních a autoritářských režimů obecně lze označit. Prvořadým úkolem propagandy režimů s mocenskými ambicemi je vrážet klín, rozdělovat a štěpit, pomlouvat instituce a vlády, vytvářet chaos a destabilizovat,“ vypočetl.

BIS se podle něj zmíní o ruském působení i ve výroční zprávě za rok 2014, stejně jako v předešlých letech. Ve zprávě za rok 2013 například stojí, že se Rusko snažilo využít otevřeného i utajeného politického, mediálního a společenského vlivu k podpoře svých ekonomických zájmů. Ruská vášeň pro vlivová či aktivní opatření podle zprávy přetrvává dodnes (veřejná verze zprávy BIS je zde).

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Okamura i Filip ve vedení Sněmovny, Fiala ne. Podle ODS „nepolíbil prsten“

Předseda Úsvitu Tomio Okamura a šéf komunistů Vojtěch Filip a Martin Pecina...

Jan Hamáček z ČSSD, lídr komunistů Vojtěch Filip, poslanec Pirátů Vojtěch Pikal a šéf SPD Tomio Okamura byli zvoleni...



Muž přesvědčil policistu k demonstrativnímu oběšení, pak ho nechal zemřít

Sebevražda (ilustrační foto)

Policista z olomoucké krajské policie, který zemřel na začátku roku 2015, nespáchal dobrovolnou sebevraždu, ale byl...

Vzdejme se slova Vánoce, vyzval kněz křesťany. Už podle něj nemá smysl

SANTABĚH. Několik stovek běžců v kostýmech Santa Clause bylo možné pozorovat v...

Severoirský katolický kněz Desmond O’Donnell míní, že by nejen katolíci, ale vůbec všichni křesťané měli opustit výrazy...

Nový chodník je šikmý a s boulemi. Ať ho zaplatí starosta, zní z obce

V Hornich Bojanovicich mají křivý chodník

Nakloněná plocha s boulemi, jak obvykle vypadají cesty po zemětřesení nebo po povodni. V Horních Bojanovicích na...



Další z rubriky

Část Pražského okruhu získala posudek EIA, stavbu blokují majitelé pozemků

Pražský okruh

Plánovaný úsek Pražského okruhu mezi Běchovicemi na východě a dálnicí D1 směřující k Brnu získal kladné posouzení vlivu...

Voliči na Trutnovsku vloží dva lístky do jediné obálky. Hrozí zmatky

Volební hlasování.

Doplňovací volby do Senátu na Trutnovsku se v případě konání druhého kola odehrají ve stejné době jako volba hlavy...

Jermanová složila mandát, při odchodu dala Kalouskovi svůj zelený svetřík

Petr Gazdík a Jaroslava Jermanová během zasedání Poslanecké sněmovny (12. února...

Středočeská hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová z hnutí ANO se v pátek vzdala poslaneckého mandátu, aby se mohla plně...



Najdete na iDNES.cz