O tom, že by mohli řídit auto i sedmnáctiletí, se diskutuje mezi dopravními odborníky už delší dobu. Původně se ale experti stavěli k nápadu spíše odmítavě. Ministerstvo proto nyní svůj návrh upravilo.
Základní myšlenkou změny je, že by mladí šoféři mohli řídit pouze pod dohledem zkušeného řidiče. Odborníci nyní sestavují jakýsi profil takového řidiče-školitele. Mělo by mu být více než třicet let, řidičák by měl vlastnit nejméně pět let a také by musel mít čistou kartu řidiče - tedy žádný trestný bod na kontě.
Úplnou novinkou je také podmínka, že takový zkušený řidič musí být s mladým šoférem v příbuzenském vztahu.
"Výcvik by měl probíhat jako u jiných zletilých žadatelů. To znamená, že dotyčný bude muset úspěšně složit běžnou zkoušku. Jedinou výjimkou je, že by nemohl řídit sám, ale pod dozorem osoby blízké, tedy příbuzného," řekl Martin Novák z ministerstva dopravy.
"Padla tak varianta, že by mohl řídit pod dozorem jakékoliv zletilé osoby, která má řidičské oprávnění. Příbuzný bude takového řidiče i nadále vychovávat v provozu. Přece jen je rozdíl mezi kamarádem a příbuzným," dodal Novák.
V západní Evropě je to běžné
Návrh také vychází ze zkušeností ze zahraničí, kde je takzvaný řidičák na zkoušku běžný. V Evropské unii mají nezletilí tuto možnost v šestnácti státech. Každá země mladé šoféry nějak omezuje. Třeba v Estonsku nesmí jet nezletilý rychleji než sedmdesátkou, v Maďarsku zas nemůže vozit žádné spolujezdce.
"V Rakousku mají podmínku, že mladý adept musí ujet tři tisíce kilometrů pod dohledem zkušenějšího řidiče," připomíná Igor Sirota z Ústředního automotoklubu. A mladým také hrozí tvrdší postihy za přestupky.
U nás by nesměl mladý řidič na dálnici překročit rychlost 110 kilometrů. Navíc by mu mohl být odebrán řidičák nikoli po tradičních dvanácti trestných bodech, ale už po osmi.
Zastánci této novinky si od ní slibují zejména pokles počtu dopravních nehod. Každou desátou nehodu totiž u nás zaviní šofér, který vlastní průkaz maximálně rok. Další pětinu havárek způsobí řidiči s praxí do dvou let.
Například v Německu klesl po zavedení řidičáku na zkoušku a dohledu zkušenějšího spolujezdce počet nehod mladých o třetinu.
"Řidičské průkazy na zkoušku si skutečně umím představit, a to i v souvislosti se statistikou, která jasně hovoří o významném podílu začínajících řidičů nejen na nehodovosti, ale i na podílu následků nehod," říká stínový ministr dopravy Roman Onderka z ČSSD a dodává, že by se zároveň měla udělat i taková opatření, která zkvalitní služby a kontroly autoškol.
Souhlasí i dopravní expert ODS a ministr zemědělství Petr Bendl. "Já s tím rozhodně nemám problém," potvrdil.
Mladí nemají pud sebezáchovy, tvrdí odpůrci
I tak má návrh odpůrce. Mnozí instruktoři autoškol si o sedmnáctiletých lidech nemyslí, že by byli dostatečně zodpovědní a také zruční.
Podle instruktora autoškoly Ivana Bartoše nejsou dnešní mladí lidé vyzrálí motoricky. Se zvládáním řízení mají problémy, nedokážou odhadnout rozměry vozidla a zmatkují v krizových situacích. Více než jejich vrstevníci před deseti dvaceti lety.
"Dalším problémem je, že jsou vychováváni tak, že jsou nejlepší, vše zvládnou, nemají pud sebezáchovy, ničeho se nebojí," dodává.