V Kanadě našli nový druh dinosaura rodu rodu Ceratopsidae. Na snímku je rekonstuovaná kostra příbuzného triceratopse

Rodina rohatých dinosaurů má nového člena. Xenoceratopse našli v Kanadě

Do rodiny takzvaných rohatých dinosaurů přibyl nově objevený druh pojmenovaný Xenoceratops foremostensis. Patří do rodu Ceratopsidae, skupiny velkých býložravých dinosaurů, které charakterizují rohy na hlavě a také mohutný týlní štít. Jeden z nejznámějších mezi nimi je triceratops.

O objevu kanadských vědců informoval časopis Canadian Journal of Earth Sciences (článek autorů objevu v angličtině si můžete přečíst zde).

Xenoceratops měřil 20 metrů na délku a vážil přes dvě tuny. Jde o největšího dinosaura s rohy, jaký byl kdy v Kanadě objeven.

Nález dokazuje, že před "80 miliony let rohatí dinosauři prošli na severu amerického kontinentu evoluční explozí", poznamenal šéf výzkumu Michael Ryan. Xenoceratops je dokladem, že "dokonce i geologicky nejstarší ceratopsové měli mohutné rohy na svých hlavových štítech, přičemž jejich lebeční ozdoba byla v rámci evoluce u každého nového druhu propracovanější".

Fosílie zahrnuje lebeční ostatky nejméně tří jedinců, které byly vykopány v útvaru Foremost v provincii Alberta už v roce 1958 a uchovávány v muzeu přírodních věd v Ottawě. Ryan v této souvislosti poukázal na to, že nestačí jen pátrat v terénu, nýbrž je důležitý i přístup k vědeckým sbírkám, které rovněž skrývají dosud neznámé druhy.

Například letos v dubnu našli paleontologové v Laosu dosud neznámý druh masožravého dinosaura. Byl to první popsaný spinosaurus v Asii. Tento dinosaurus se vyznačuje jakousi hřbetní plachtou vysokou až přes 50 centimetrů (více o objevení spinosaura čtěte zde).

,