INFOGRAFIKA:
Co se změnilo na dálnici D1
Řidič kamionu s maďarskou poznávací značkou se už zřejmě "vidí doma". Kus za Koberovicemi, na 85. kilometru dálnice mezi Prahou a Brnem směrem k moravské metropoli, a tedy do Maďarska, proto náhle přejede plnou čáru pravého - nejpomalejšího pruhu.
Vše jen proto, aby se dostal před jiný kamion. Vůbec zřejmě nevnímá, že v prostředním pruhu jede malá dodávka. Její řidič musí prudce šlápnout na brzdu. Jen se štěstím to stačí ubrzdit.
"Ještě hůř jezdí řidiči kamionů v noci. Někteří si prostě myslí, že mají velké auto, a tak si můžou dovolit na dálnici všechno," krčí rameny jeden z dálničních policistů.
Policisté: Jsme víc v terénu
Ale tak dramatické to na dálnici mezi Prahou a Brnem není pořád. Uvedená situace se odehrála v závěru minulého týdne, kdy MF DNES sledovala, co všechno se za poslední měsíce na nejfrekventovanější komunikaci v zemi změnilo.
Řidiči kamionů sice dál často předjíždějí, jak chtějí, a "závodní" jezdci v osobních autech stejně tak překračují povolenou rychlost, ale oproti loňskému září, kdy MF DNES provedla test poprvé, se zde situace postupně zklidnila. Dosvědčují to i policejní statistiky, podle nichž loni na této dálnici zemřelo 25 lidí. O rok dřív jich bylo o jedenáct víc.
Především pomohlo, že policisté jsou u dálnice víc vidět. Zatímco loni redaktor MF DNES při cestě mezi Prahou a Brnem viděl jen jednu hlídku, minulý týden jich bylo hned šest. Sedmou tvořili celníci, kteří zastavovali a kontrolovali nákladní auta. "Snažíme se být v terénu co nejčastěji," říká Vladimír Doležal, šéf dálničního oddělení v Bernarticích.
"Hodně to ale ovlivňuje, když se v daný den stane víc nehod. V takovém případě moji lidé sedí spíš v kancelářích a vypisují všechny možné formuláře," připustil. Policisté nově hodlají kontrolovat dálnici i ze vzduchu. Hlídky ve vrtulníku nasadí v pondělí a v pátek.
Informační tabule
Více uniforem u dálnice není jediná změna za poslední měsíce. Silničáři během prosince nainstalovali mezi Prahou a Brnem na deseti místech pohyblivé středové retardéry, které kdykoliv mohou odstranit. V případě kolony mohou auta odvést do protisměru.
"Je to v místech, kde nejsou výjezdy z dálnice. Nehodám to pochopitelně nezabrání. Řidiči tak ale místo čekání objedou nehodu v druhé části dálnice, kde policisté zřídí dočasně obousměrný provoz," konstatuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření.
Před měsícem se u dálnice objevily i čtyři nové kamery. Sledují provoz na rizikových úsecích, kde dochází k nehodám nebo se zde mění počasí. Přes satelit jsou kamery spojené s informačním centrem, které informace o situaci na dálnici "pouští" do rádií a na internet.
Už za dva týdny by se měly stejné informace objevovat i na čtyřech tabulích umístěných přímo nad vozovkou. Řidiči se dozvědí, zda se nestala na cestě před nimi nehoda, případně zda není namrzlá vozovka.
Klidněji i kvůli zimě
Cestu mezi Prahou a Brnem zvládl řidič najatý pro redakční test za hodinu a čtyřicet minut. Jel přesně podle předpisů a nepřekračoval povolenou rychlost. Zhruba stejnou dobu mu zabrala i zpáteční cesta, kdy byl o něco větší provoz.
Vliv na to měl také fakt, že díky zimě se dálnice neopravuje, a tak na ní neplatí žádná omezení. Ale už za několik týdnů se to může změnit. "Pochopitelně jsme zastavili všechny rekonstrukce. V současném počasí můžeme maximálně opravovat svodidla, případně řešit drobnější záležitosti," říká silničář Hoření.
Řada řidičů v zimě také znatelně zpomalila. "Proškolila" je hlavně kalamita, která se přes Českou republiku přehnala na začátku ledna.
"Je to tak vždycky. Pro řadu řidičů začne platit zima až ve chvíli, kdy se sami dostanou do problémů," dodává policista Doležal.
"Jenže pro někoho neplatí ani to. Zpracováváme průzkum, jak řidiči jezdí při kalamitách. Někteří klidně i stopadesátkou a nevadí jim, že je silnice namrzlá," podotýká k tomu Hoření. "Na dálnici mohou být desítky kamer nebo informačních tabulí. Pokud se ale řidiči nenaučí jezdit podle pravidel, tak to situaci na dálnici moc nezlepší," dodal.