Z šesti doposud vyrobených nových vlaků má dopravce k dispozici čtyři soupravy. Pátá najíždí zkušební kilometry na tratích metra a šestá jezdí na zkušební trati na Kačerově.
"Od začátku února budeme mít na trase C k dispozici minimálně čtyři nové soupravy a dvě až tři soupravy rekonstruované. Tak, jak budou docházet další soupravy, bude na této trase klesat podíl starých ruských vozů," uvedl generální ředitel Dopravního podniku Milan Houfek.
Upřesnil, že do konce tohoto roku by dopravce měl z Plzně získat šest zrekonstruovaných souprav, na ty ovšem ještě musí podnik namontovat mobilní zabezpečovací zařízení.
"Do konce ledna by měly jezdit dvě až tři soupravy a poté bychom měli uvádět do provozu přibližně každý měsíc jednu soupravu. Na podzim jsme uzavřeli rámcový kontrakt na rekonstrukci až sedmnácti souprav do roku 2003. To znamená, že poté by na trase C poté jezdily jenom nové nebo rekonstruované vozy," dodal Houfek.
Pro nutné obnovení vozového parku pražského metra je klíčový osud výrobce metra ČKD Dopravní systémy. Tato firma je v konkursu a dosavadní jednání - na základě předložených nabídek - směřují k tomu, že firmu získá počátkem příštího roku patrně německá společnost Siemens. Tedy další člen konsorcia, které vyrábí pro Prahu nové metro.
Představitelé výrobce nových vlaků i Dopravního podniku shodně tvrdí, že výroba souprav metra ohrožena není. Naopak poukazují na to, že Siemens, jako jeden ze členů původního konsorcia bude mít zájem kontrakt na výrobu souprav metra dodržet.
Vedoucí projektu výroby metra v ČKD Dopravní systémy Petr Gregořica potvrdil, že situace v této společnosti nemá na výrobu vlaků pro pražské metro vliv. "Vlaky vyrábíme podle naplánovaného harmonogramu," uvedl Gregořica s tím, že další informace není oprávněn poskytovat.
Dopravní podnik, který má nedostatek souprav na trasách metra a musel kvůli malému počtu vozů dokonce prodloužit intervaly mezi vlaky v době dopravní špičky, si nové soupravy objednal už v roce 1995. Původně dopravce počítal s tím, že první nové soupravy nasadí do provozu už koncem roku 1998, ale vinou krize v ČKD Dopravní systémy se dodávka vozů stále zpožďovala.
Nová souprava metra M1 má moderní konstrukci z odlehčených materiálů. Používaný materiál je odolný proti ohni. Elektroinstalace a zabezpečovací zařízení řídí počítače. |