Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nové tramvajové tratě jsou tišší a levnější, brzdí ale sanitky a hasiče

  11:55aktualizováno  11:55
Nové tramvajové tratě v Praze, které obrůstá tráva nebo jsou zasypány štěrkem, komplikují práci pražským záchranářům. Takové tratě jsou sice tišší a levnější, jenže sanitky ani hasiči po nich nemohou jezdit. A to prodlužuje dobu jejich dojezdu k pacientovi nebo požáru.

Po kolejích v Poděbradské ulici, které nejsou zakryty asfaltem, záchranka a hasiči nemohou jet. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Letná, Černokostelecká, Podolí, brzy Zenklova a mnohá další místa, kde sanitkám a hasičům brání železniční kolejnice v cestě. "Sanita ani nenajede na vysoké obrubníky lemující tyto tramvajové pásy, a i kdyby najela, tak si zničí nápravu," upozornila mluvčí záchranky Jiřina Ernestová.

Podobně hovoří i hasiči. Jejich těžká auta ve štěrku uváznou. "Při dopravní zácpě může dojít k jedno- až dvouminutovému zpoždění," uvedla mluvčí hasičů Pavlína Adamcová.

Dopravce ale na železničních kolejnicích trvá a zmiňuje několik důvodů. Jsou levnější, jízda po nich je tišší a snáz se udržují. "Když otevíráme obálky z tendrů, jsme příjemně překvapeni. Chodí nám o padesát procent levněji, než jsme předpokládali," připomněl generální ředitel Dopravního podniku Vladimír Lich.

Nové koleje

Rekonstruovaná tramvajová trať z Vítězného nám. do Podbaby - úsek mezi

PRO
Železniční kolejnice jsou podle Dopravního podniku mnohem levnější, a opraví se tak víc tratí než dříve. Hluk při jízdě tramvají po těchto kolejnicích je nižší a prý také snižují prašnost. Opravy i údržba železničních kolejnic, které nejsou zakryté, jsou prý snazší.

PROTI
Vozy záchranky nenajedou na vysoké obrubníky, a i kdyby, tak by jim vysoké koleje zničily nápravy. Řidiči nemají sanitám kam uhýbat, také nepřejedou obrubník. Podle šéfa záchranky Schwarze není stavba zvýšených kolejí levnější. Hluk je prý jen zástupný důvod.

Vysvětlení je podle něj jednoduché. "Lze tu použít drážní technologii a tam je větší konkurence, což se odráží na cenách," řekl.

Zástupci hasičů, zdravotníků, policie i Dopravního podniku začali hledat možná řešení. "Zmínili jsme místa, kde máme s kolejnicemi problém. To je například na Černokostelecké. Třeba na Plzeňské je alespoň vyhrazen pruh pro autobusy, kterým můžeme projet. Očekávám, že řešení navrhne Dopravní podnik," popsal náměstek šéfa pražské záchranky Jaroslav Valášek.

Řešením je jedině dohoda

Východiskem by mohla být dohoda, kde je potřeba mít kolejnice zakryté betonem a kde ne. Záchranka a dopravce by vytipovali kritické úseky, kde sanitky nemají jinou možnost, kudy objet kolonu aut.

"V tomto duchu se jednat dá, už dříve jsme některé výtky záchranářů řešili," řekl technický ředitel podniku Jan Šurovský.

Padl také nečekaný návrh, že by si záchranáři mohli pořídit jakési záchranářské "tramvaje". "Jednalo by se o dvoucestný automobil, který třeba Dopravní podnik používá. Má kromě svého podvozku s pneumatikami i takzvaný kolejový adaptér," uvedl Šurovský.

"To jsme brali spíše jako vtip na odlehčení situace," komentoval návrh Valášek.

"Máme vozový park v řádu sto vozů, nedovedu si představit, že bychom je technicky upravovali a zda to vůbec lze," uvedla Ernestová. Podle ní by to bylo jistě drahé a tam, kde by ušetřil Dopravní podnik, by záchranná služba připlácela.



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Po těžké nemoci zemřela ve věku 49 let wimbledonská vítězka Jana Novotná

Wimbledonská vítězka Jana Novotná (1998)

Český tenis přišel o jednu ze svých nejvýraznějších osobností, v neděli zemřela wimbledonská šampionka Jana Novotná....

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...



Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

Úsekové měření na D1 zahltilo úřad, na osmdesátce se řidiči řítí i 150

Úsekové měření rychlosti u Velkého Meziříčí bude trvat nejdéle do 19. prosince....

Radnice ve Velkém Meziříčí je zahlcená vyřizováním přestupků řidičů, kteří na dálnici D1 překračují na opravovaném...

Praha uloží do věže Staroměstské radnice hmatatelné vzkazy, digitální ne

Vrchní část věže je třeba opravit, protože do jejího krovu kvůli poryvům větru...

V pamětních schránkách, které dělníci uloží do makovic opravované věže pražské Staroměstské radnice, budou věci ze...

Gazdík, nebo komunista Grospič? Strany se utkají o šéfa imunitního výboru

Petr Gazdík je poslancem, krajským radním a volebním lídrem hnutí Starostové a...

O post předsedy mandátového a imunitního výboru, který bude jednat o tom, zda by měli být Andrej Babiš a Jaroslav...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.