"Konečně. Bydlím v Palackého ulici a ta byla každý den od jedné hodiny v poledne do patnácti odpoledne ucpaná projíždějícími auty. Teď máme konečně klid," sdělil své dojmy Karel Bobek.
"Ať jdou někam. Jsou to hlupáci. Kudy mám teď jezdit na Václavák? Přes Modřany?" rozčiloval se taxikář Pavel Kmec, když zjistil, že nemůže projet Spálenou ulicí. Mnoho jeho kolegů i dalších řidičů si se zákazem vjezdu ale hlavu nelámala a ulicemi, které se změnily na pěší zóny, projížděla jako kdyby tam žádné omezení nebylo.
U začátku nově zavedené pěší ve Spálené ulici od sobotního rána hlídkovala dvojice strážníků a motoristy nerespektující zákaz vjezdu vracela zpátky na Národní třídu nebo jim dala pokutu. "Jak tady budeme dlouho, to nevíme. Dokud si na změnu řidiči nezvyknou. Jestli to budou dva dny nebo čtrnáct dnů, to nikdo neví," řekl jeden z dvojice strážníků.
Jen v neděli strážníci vrátili zpátky několik stovek automobilů, jejichž řidiči si dopravních značek nevšimli. Byli mezi nimi i lidé, kteří ve Spálené ulici bydlí. "Je to šílené. Nic se tím nevyřeší, automobilové zácpy se jen vytvoří na jiném místě," předpokládají strážníci. Ti chvílemi nestačili řidičům udělovat pokuty. Aut bylo tolik najednou, že vypsání několika blokových pokut by znamenalo Spálenou ulici zacpat stojícími automobily.
První městská část si od opatření slibuje zklidnění automobilového provozu v centru města, kudy denně projíždí kolem devíti tisíc automobilů. Pro centrum byly příznačné dopravní zácpy a chaos a křižovatku mezi Václavským náměstím a Vodičkovou ulicí považovali řidiči za jednu z nejhorších ve městě.
Gastronomická zařízení, která v těchto místech fungují, se však nyní obávají chudšího sortimentu zboží. Vozidla zásobování mohou jezdit do Vodičkovy ulice pouze od desáté hodiny večerní do devíti hodin ráno. "Rozhodně to nevítáme. Prodáváme čerstvé zeleninové saláty a řidič pro zeleninu jezdí až za Prahu, takže do devíti ráno to nestihne. Asi je přestaneme prodávat," sdělil Kamil Šerif z pizzerie Gyrossino ve Vodičkově ulici.
Někteří Pražané přitom kritizovali skutečnost, že navzdory zákazu vjezdu auta Vodičkovou ulicí stejně projíždějí. "Žádná pěší zóna to není. Řidiči sice u značky zákaz vjezdu zpomalí, ale protože tam nestojí žádný policista, stejně jedou dál do Vodičkovy ulice. Dokonce jezdí i po tramvajových kolejích, protože mezi chodníkem a silnicí je nyní oddělovací pás," konstatoval David Spurný, který si v soboru večer najal taxík přímo ve Vodičkově ulici. Zda má dopravní změna efekt, či nikoliv, ukážou až všední dny. Víkendy s poklesem automobilového ruchu jsou svým způsobem atypické.
Vodičkova ulice, jejíž část se od druhého červencového víkendu stala pěší zónou. (9. července 2000) |