Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nova vás baví. A někdy také suší

  23:21aktualizováno  23:21
Jsou si téměř k nerozeznání podobná - loga televize Nova a kanadské firmy stejného jména vyrábějící horkovzdušné vysoušeče rukou a vlasů. Na modrou značku s červeným, spirálovitě vykrouženým písmenem "O" se v České republice večer co večer dívají až čtyři miliony lidí. S důvěrně známým obrázkem, který vídají v rohu obrazovky, se přitom možná už ten den setkali. Třeba v restauraci, když si šli na toaletu opláchnout ruce.

Nadnárodní společnost Nova Hand Dryers vznikla už v roce 1983 v kanadském Quebeku. Má svá sídla také ve Spojených státech a Velké Británii a s více než třiceti regionálními pobočkami po světě patří v oboru mezi největší firmy.

"Stejné logo jako kanadský výrobce vysoušečů? O tom vůbec nevíme. V životě jsem to neslyšel," reagoval Martin Chalupský, mluvčí společnosti CET 21, která drží licenci na vysílání televize Nova.

I kdyby lidé v televizi o podobě log věděli, podle expertů se nemusí znepokojovat. "Značek, které se takto podobají, stále přibývá," upozorňuje patentový zástupce Roman Vithous.

"Častější je to u firem, které se zabývají podobnou činností. Tam to pak může být i problém a záleží, jak je která známka zaregistrována. V případě tohoto loga však o žádné porušení zákonů nejde. Nelze přece předpokládat, že by si zákazník zaměnil vysoušeč s televizním programem."

Výrazná podoba loga tuzemské firmy s ochrannou známkou zahraniční společnosti  není v České republice nijak výjimečná. "Překvapení" tohoto druhu zažila například Investiční a Poštovní banka, když vyšlo najevo, že její lev má dvojníka v Mexiku, kde ho coby označení už dvacet let užívá stavební firma Corev.

Před rokem se na stejné téma mluvilo o "usmívající" se značce nového mobilního operátora Oskar, která se nápadně blíží ztvárnění loga německého vydavatelství BLV.

Ani v jednom případě se české firmy nemusely své značky vzdát - právě proto, že nehrozilo, že by zahraničním společnostem mohly jakkoli konkurovat. Šéfredaktor časopisu Marketing a Media Daniel Köppl v této souvislosti nicméně poznamenal, že u velkých firem - jakými Nova i Oskar jsou - podobná věc přece jen překvapí.

"Společnosti, která chce být opravdu významná, by se taková věc stát neměla. Nepůvodní logo se hůř prosazuje třeba v zahraničí." Roman Vithous, který se ochrannými známkami dlouhodobě zabývá, si myslí, že identické logo je ze všeho nejvíc důkazem neprofesionality jeho tvůrce.

"Nemusí to být úmysl. Pravdou ale je, že se designéři čas od času inspirují tím, co někde viděli," říká. Hodnoty nejslavnějších ochranných známek se počítají v desítkách či stovkách miliard dolarů.

Učebnice marketingu zmiňuje klasické logo firmy Coca-Cola jeho cena podle expertů převyšuje vlastní jmění této společnosti. Firmy, kterým na jejich značce záleží, si ji "pro jistotu" nechávají registrovat v každé zemi, kde nabízejí své služby.

Logo kanadské firmy na výrobu fénů (nahoře) a logo televize Nova (dole)

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Dvanáctiletý chlapec se nebál říct pravdu. Zachránil tím kamarádovi život

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl (vpravo) zachránil život o rok mladšího kamaráda...

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl pomohl zachránit život svého o rok mladšího kamaráda Jiřího Kadlece, který si při pádu těžce...

Na Manhattanu explodovala trubková nálož, útočil Bangladéšan

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde je hlášena exploze (11. prosince...

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde vybuchla nálož. Lékaři ošetřili čtyři zraněné. Výbuch zranil i muže,...



USA nad Koreu poslaly raptory. Evakuujte Američany, zní z Washingtonu

Jižní Korea a USA zahájily masivní společné letecké cvičení.  Na snímku stroj...

Jižní Korea a USA zahájily masivní společné letecké cvičení. Manévry odsoudila jako provokaci Severní Korea, která...

Severokorejské lodě duchů připlouvají k Japonsku, jsou symbolem bídy KLDR

Jeden ze člunů, které v uplynulých týdnech připluly k pobřeží Japonska.

Kritický nedostatek potravin a zahraniční měny přispívá k tomu, že je na pobřeží Japonska vyplavováno stále více silně...

VIDEO: Skladníci obklíčili ujíždějící zloděje vysokozdvižnými vozíky

Skladníci v akci. Zloděje obklíčili vozíky

Zaměstnanci ostravské prodejny stavebnin společnými silami zadrželi trojici zlodějů, která se pokusila vykrást...



Další z rubriky

Privatizací OKD se bude zabývat sněmovní vyšetřovací komise

Na těžní věži Dolu Darkov zavlál černý prapor. Tři horníci po vznícení metanu...

Okolnostmi privatizace těžební společnosti OKD se bude zabývat sněmovní vyšetřovací komise. Poslanci ji z iniciativy...

V tunelech na D8 se měří, ale pokuty za rychlost nikdo nevybírá

Tunel Panenská na dálnici D8, kde je rychlost omezená na 80 kilometrů v hodině.

Řidiči překračující osmdesátku v tunelu Panenská na D8 před hranicemi s Německem se zatím stále nemusejí bát pokut....

Piráti chtějí kvůli bezpečnostním opatřením snížit Hradu rozpočet

Pražský zastupitel Mikuláš Ferjenčík

Pirátská strana navrhne, aby se omezil rozpočtová kapitola Správy pražského hradu. Chtějí tak vytvořit tlak a hrad, aby...



Najdete na iDNES.cz