Ekologičtí aktivisté upozorňují už několik let na nebezpečí, které rtuť pro životní prostředí znamená. Vrak vyzvedne specializovaná nizozemská společnost. Podle odhadů by mohly náklady dosáhnout více než jedné miliardy norských korun (přes 3,14 miliardy Kč).
Původně v roce 2007 vláda rozhodla o zabetonování vraku právě kvůli vysoké ceně vyproštění plavidla. Změnu v názoru kabinetu vysvětlila norská ministryně rybolovu Helga Pedersenová tím, že se záměr setkal s nesouhlasem obyvatel pobřeží a konzervace trosek by znamenala riziko pro rybolov.
Záběry ze zkoumání vraku ponorky
Ponorka dlouhá 87,5 metru a těžká 1 400 tun vyrazila z norského Bergenu 7. února 1945. Mířila s vojenskými vývojovými plány a konstrukčním materiálem do Japonska. Na palubě bylo 70 členů posádky a další tři spolucestující.
Když stroj objevila britská ponorka HMS Venturer, vydal německý kapitán rozkaz k ústupu zpět do bergenského přístaviště. Britům se ale nakonec podařilo německý stroj potopit. Nikdo zkázu U-864 nepřežil. Plavidlo se podařilo najít na mořském dně až v roce 2003.