Křižovatka řízená semaforem

Křižovatka řízená semaforem | foto: Petr Štěpka

Noční provoz semaforů v Praze brzy skončí

  • 16
Stává se vám, že se vracíte v noci domů autem, a i když jste široko daleko jediní na silnici, musíte přibrzdit na červenou? Klepete si na čelo a nechápete, proč není semafor vypnutý?

Tak vězte, že semafory, které v noci takto blikají, budou z ulic postupně mizet.

V Praze totiž rychlým tempem přibývá takzvaných "inteligentních křižovatek". Fungují tak, že ve všech směrech svítí na semaforech červená do doby, než přes jedno z čidel zabudovaných ve vozovce pár desítek metrů před křižovatkou přejede vozidlo.

"Tomu směru pak naskočí zelená, ostatní auta, která přijedou později, musí počkat a zastavit na červené," vysvětlil Jan Rafaj, mluvčí společnosti Eltodo, která o světelnou signalizaci pečuje.

Semafor koriguje kolony
Z celkových 508 světelných křižovatek je tímto zařízením, odborně nazývaným "dynamické řízení", vybaveno už na tři sta křižovatek a v následujících letech k nim mají přibýt i ty zbývající.

"Navíc bude semafory osazeno dalších dvě stě křižovatek, kde dnes signalizace není," doplnil Rafaj.

Vedení města si nové zařízení pochvaluje. "Díky němu lze maximálně využít kapacitu křižovatky," řekl pražský radní zodpovědný za dopravu Radovan Šteiner.

V denním provozu totiž systém reaguje na hustotu dopravy a automaticky propouští auta ze směrů, kde se tvoří kolony. Semafor je také napojen na hlavní dopravní ústřednu, z níž mohou policisté provoz na křižovatce řídit, aniž vytáhnou paty z kanceláře.

Dynamickým řízením jsou vybaveny prakticky všechny světelné křižovatky v Holešovicích a Dejvicích. V následujících letech by modernizaci semaforů mohly výrazně urychlit peníze z Bruselu. Evropská unie by totiž měla podpořit hlavní město 300 miliony eur, z nichž až 90 procent spolkne výstavba nových stanic metra.

"Zbytek by měl jít právě na semafory a také na elektronické informační tabule, díky nimž se řidiči seznamují s dopravní situací ve městě," řekl Šteiner.

Zbytečné zdržení
Moderní zařízení má však i své odpůrce. "Ani sebedokonalejší dynamické řízení nemůže dosáhnout v plynulosti provozu lepších výsledků než blikající žlutá, kdy dopravní situaci vyhodnocuje mnohem flexibilnější lidský mozek," je přesvědčen Miroslav Grossmann, odborník, který se fungování semaforů dlouhodobě věnuje.

Podle něj nemusí příliš zpomalovat ani vozidla, která v jednu chvíli přijíždějí do křižovatky každé z jiného směru.

"Většinou nemusí ani zastavit, stačí, že pouze zpomalí. To při zapnutém semaforu nelze, a tak dochází ke zbytečnému zdržování účastníků provozu," stojí si za svým Grossmann.

Řidiči si stěžují, že je červené zdržují
Zatímco před 15 lety fungovalo v noci na křižovatkách jen 10 procent semaforů, dnes jich funguje v nepřetržitém provozu už 70 procent. A to přesto, že ulice jsou často úplně prázdné.

Podle řidičů i mnohých odborníků jsou semafory zapnuty zbytečně. "Zdržují provoz a kvůli červeným narůstá hlučnost i exhalace v ovzduší," míní Miroslav Grossmann. Podle něj je problém hlavně v tom, že zapnuté semafory zdržují městské autobusy.

"Zdržení mohou jít do minut, zvyšuje se spotřeba pohonných hmot a snižuje se efektivita hromadné dopravy. Na jednu stranu Dopravní podnik zavádí zastávky na znamení, aby ušetřil čas i peníze, na druhé straně o to stejné přichází nesmyslným čekáním na křižovatkách," kroutí hlavou Grossmann.

"Na tento problém řidiči autobusů upozorňují. Ptají se, proč se musí zdržovat, když jsou na křižovatce sami," připustil námitky Jiří Obitko, předseda rady odborů Dopravního podniku.

Podle Grossmanna zdržuje červená na semaforech noční autobusy například v ulicích Na Pankráci a Budějovická v Krči.

Mezi náměstím Hrdinů a Budějovickým náměstím je šest semaforů, z toho pět je prý řízeno pevnými programy. Na přelomu let 2005 a 2006 byly všechny signalizace převedeny do režimu nepřetržitého provozu.

"Po trase zde jezdí čtyři noční autobusové linky. Zastávky jsou mezi jednotlivými semafory a autobusy se tak nemohou vézt na zelené vlně a stojí skoro na každém semaforu na červenou," upozorňuje Grossmann.

Magistrát: Hlavní je bezpečnost
Podle magistrátu je však na prvním místě bezpečnost provozu a až po ní plynulost dopravy.

"Blikající semafory totiž řidiče vybízejí k rychlejší jízdě," je přesvědčen pražský radní Radovan Šteiner, podle něhož na křižovatkách s nepřetržitým provozem světelné signalizace výrazně poklesla nehodovost a i následky dopravních nehod jsou méně vážné.

Podle policejních statistik mívají také noční nehody zpravidla nejtragičtější následky.

Semafory prý chrání i chodce. Ti mají totiž při blikajícím oranžovém světle před auty přednost, ale mnoho řidičů to nerespektuje. Může to být dáno i tím, že přechody na světelných křižovatkách nejsou označeny dopravní značkou.

"Chodci ale na prázdných křižovatkách červenou stejně většinou ignorují," tvrdí Grossmann.

Semafor fungující jen na tlačítko
V metropoli jsou také neobvyklé semafory, nad jejichž logikou mnoho řidičů jen nechápavě kroutí hlavou. Na jeden takový upozorňují lidé z Modřan. Při výjezdu ze slepé ulice na křižovatku ulic Generála Šišky a Komořanské musí řidič stisknout tlačítko, pokud chce, aby mu naskočila zelená.

"Tlačítko je ale na druhé straně vozovky, takže musíte vystoupit z auta, přejít na druhou stranu a pak se vrátit do auta," usmívá se řidič Pavel Javůrek.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video