„Kontroloři zjistili případy jak neúplného, tak nesprávného účtování. Ministerstvo obrany nevedlo úplné účetnictví především v oblasti dlouhodobého hmotného majetku. Nevedlo ani správné účetnictví, protože některé účetní případy vykazovalo na nesprávných položkách,“ popsala mluvčí Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) Olga Málková.
Nesprávnosti podle ní byly sice jak jednotlivě, tak v souhrnu významné, nebyly ale natolik zásadní, aby ovlivnily ekonomická rozhodnutí uživatelů účetní závěrky ministerstva.
„NKÚ proto při vyhodnocení spolehlivosti účetní závěrky dospěl k názoru, že účetní závěrka Ministerstva obrany podává – s výjimkou vlivu těchto nesprávností – věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví a finanční situace Ministerstva obrany,“ doplnila Málková. „Odchylka se vejde do přirozené chybovosti účetnictví v rámci mezinárodních standardů finančních kontrol,“ podotkla.
Kontroloři také přišli na to, že ministerstvo porušilo zákon o katastru nemovitostí. „Některé nemovitosti byly sice vykázány v účetní závěrce, ale nebyly zapsány v katastru nemovitostí, u jiných to bylo přesně naopak,“ dodala mluvčí.
Kontrola odhalila ve výkazu pro hodnocení plnění rozpočtu, který byl sestaven k 31. prosinci 2012, celkovou nesprávnost ve výši 98,15 milionů Kč. Ta vznikla chybným používáním paragrafů položek rozpočtové skladby.
„Ministerstvo obrany trvá na tom, že účetní legislativa platná pro účetní období roku 2012 v řadě případů umožňovala dvojí výklad, a proto nemůže být dáno k tíži Ministerstva obrany, že zvolilo jiný způsob řešení. Sjednání nápravy je proto v některých případech podmíněno závazným stanoviskem Ministerstva financí jakožto gestora účetní legislativy, které si také Ministerstvo obrany vyžádalo,“ poznamenal k závěrům kontroly mluvčí resortu obrany Petr Medek.
Doplnil, že Ministerstvo obrany v některých případech přijalo nápravná opatření už v rámci účetní závěrky sestavené za rok 2013 i v aktuálním účetním období.
„Je potřeba zdůraznit, že zjištění NKÚ nemají vliv na výsledek hospodaření Ministerstva obrany a zásadním způsobem, i podle názoru NKÚ, nemohou ovlivnit ekonomická rozhodnutí uživatelů účetní závěrky,“ připomněl Medek.
Pracovníci NKÚ od konce srpna 2013 do počátku března roku 2014 zjišťovali, jak Ministerstvo obrany vedlo své účetnictví a sestavovalo závěrečný účet a účetní závěrku za rok 2012 a zda přitom postupovalo v souladu s příslušnými právními předpisy.