náhledy
Velkou pozornost v Nizozemsku vzbudila superjachta Project 817 společnosti Feadship, která proplula tamními kanály k Severnímu moři. Z ostrova Kagereiland, kde byla vyrobena, odtáhly remorkéry 94 metrů dlouhou loď minulý týden do Rotterdamu. Cestu plavidla mezi domy i kostely zachytil fotograf Tom van Oossanen. Obyvatelům přilehlých měst se naskytla nevšední podívaná.
Autor: Tom van Oossanen
Podle fotografa Toma van Oossanena je na této trase každoročně přepravováno přibližně čtyři až šest jachet, než se vydají na námořní zkoušky, které se obvykle konají v Amsterdamu. Jen málo z nich je však tak velkých jako loď Project 817. Při oficiálním zařazení do provozu bude známá jako Viva.
Autor: Tom van Oossanen
„Je to vždy docela velká operace. Každý to rád vidí,“ řekl pro CNN Travel Oossanen.
Autor: Tom van Oossanen
V obci Kaag je jedna ze dvou vnitrozemských loděnic společnosti Feadship. Každá jachta, kterou zde vyrobí, musí absolvovat stejnou cestu.
Autor: Tom van Oossanen
Loděnice je od Severního moře poměrně hodně vzdálená. Aby se jachty dostaly na moře, musí projet malými kanály do Rotterdamu. „Existuje jen jedna cesta,“ popsal fotograf.
Autor: Tom van Oossanen
Manévry spojené s cestou lodi jsou podle fotografa komplikované a působí mnohé uzavírky na vodě i na souši. „Máte návštěvu zubního lékaře? Tak to nestihnete,“ řekl Oossanen.
Autor: Tom van Oossanen
Některé úseky nizozemských kanálů na trase k Severnímu moři jsou jen o pár desítek centimetrů širší než jachta Project 817, která měří na šířku zhruba 13 a půl metru. Přeprava tedy vyžaduje velkou pozornost.
Autor: Tom van Oossanen
„Tato loď byla plně navržena tak, aby se do kanálů vešla,“ řekl Oossanen a zdůraznil, že na stejné cestě viděl jen čtyři superjachty této velikosti.
Autor: Tom van Oossanen
„Návrháři pravděpodobně nemohli přidat další centimetr, a to ani k délce, ani k šířce lodi,“ dodal fotograf.
Autor: Tom van Oossanen
Přeprava této superjachty trvala podle společnosti Feadship přibližně čtyři dny. Délka transportu ale závisí na několika různých faktorech, jako je počasí nebo plány mostů, které po cestě loď potká.
Autor: Tom van Oossanen
Dostat se přes most někdy trvá lodi i hodinu. Přizpůsobit se musí veškerá další doprava.
Autor: Tom van Oossanen
Během první fáze operace byla Viva přepravena z loděnice k jezeru Braassemermeer, kde byla vybavena pontony. Ty zajistily její nadzvednutí, aby nebyla loď příliš hluboká na manévrování kanály.
Autor: Tom van Oossanen
K pontonům se na obou stranách superjachty připevnily remorkéry, které byly zabaleny ochrannou fólií. Díky nim bylo možné plavidlo přesně vést vodou.
Autor: Tom van Oossanen
Cesta lodi k moři trvá dlouho. „Nikdo není ve spěchu, nikdo nechce poškrábat barvu,“ řekl Oossanen.
Autor: Tom van Oossanen
Společnost Feadship volí stejný způsob přepravy u všech větších jachet. Kapitáni jsou už velmi zkušení v tom, co dělají.
Autor: Tom van Oossanen
Není žádným překvapením, že převoz Projektu 817 způsobil na zemi značný rozruch, zejména při průjezdu menšími vesnicemi. Někteří přihlížející byli naprosto zmateni pohledem na tak obrovskou jachtu přepravovanou po kanálu.
Autor: Tom van Oossanen
Fotograf měl zvláštní zájem na zdokumentování této cesty, mohla by být totiž poslední. Společnost Feadship otevřela v Amsterdamu nové místo k výrobě takových lodí, které má kapacitu pro stavbu superjachet o délce až 160 metrů.
Autor: Tom van Oossanen
Také loděnice Makkum je připravena pro výrobu širších jachet. Nizozemská vláda rovněž potvrdila plány na rozšíření plavebních komor v nedaleké Kornwerderzand, což v konečném důsledku znamená, že větší plavidla budou v budoucnu schopna plout přímo z Makkumu do Severního moře.
Autor: Tom van Oossanen
Viva byla navržená společností Azure Yacht Design & Naval Architecture a De Voogt a je vybavena hybridním pohonným systémem. Díky své perleťově bílé barvě je obzvláště pozoruhodná.
Autor: Tom van Oossanen
Společnost Feadship potvrdila CNN Travel, že loď úspěšně dorazila do Rotterdamu a brzy bude připravena k námořním zkouškám.
Autor: Tom van Oossanen
Na Project 817 bude těsně navazovat řada významných superjachet, které jsou v současné době ve výstavbě.
Autor: Tom van Oossanen
V příštích měsících se očekává výstavba lodí Project Falcon, který bude s 60 metry největší ocelovou jachtou loděnice. Očekává se také Project Y719 o délce 117 metrů od společnosti Oceanco. Mezitím stále probíhají práce na 95 metrů dlouhém Projectu 1009 společnosti Feadship, který je v současné době v závěrečné fázi výstavby.
Autor: Tom van Oossanen