Nařízení se týká hlavně míst s nadlimitně vysokým znečištěním ovzduší, zejména pak některých lázní či chráněných krajinných oblastí. Žádná přísně vymezená kritéria, na základě kterých obce budou moci nízkoemisní zónu vyhlásit, stanovena nebudou.
"Zavedení nízkoemisních zón bude plně v kompetenci obcí. Ony nejlépe vědí, jaké jsou místní podmínky. Ministerstvo dává pouze možnost nízkoemisní zónu vyhlásit," uvedl ministr životního prostředí Tomáš Chalupa.
Konkrétní místa budou ohraničená dopravní značkou zákaz vjezdu s doplněnými emisními plaketami. Cena plakety, která se bude prodávat ve trojím provedení, bude 80 korun. Distribuovat je budou obce s rozšířenou působností a Státní fond životního prostředí.
"Pro místa, kdy obcí denně projíždí kamiony místo toho, aby volily objízdnou trasu, je zavedení nízkoemisních zón optimální řešení," vysvětlil Chalupa. Ministr zároveň podotkl, že nařízení se bude týkat zejména obcí v Moravskoslezském kraji.
Ministerstvo si od nařízení, které v následujících týdnech projedná vláda, slibuje právě odvedení tranzitní dopravy spolu se zlepšením kvality ovzduší, nižší prašností a snížením hluku.
"Rok, který je daný mezi účinností obecní vyhlášky a reálným zavedením zóny, je doba na přípravu nízkoemisní zóny. Obce budou mít dostatek času na realizaci zóny a občané na obstarání emisní plakety," doplnil ředitel odboru ochrany ovzduší Ministerstva životního prostředí Jan Kužel.
Zákazy vjezdu se netýkají záchranářů, vozidel přepravujících zdravotně postižené či historických vozidel. Česko bude také jednat s Německem o vzájemné uznatelnosti emisních plaket, dlouhodobě se pak bude snažit o to, aby byly plakety akceptované ve všech zemích Evropské unie.