"Neustoupili jsme vůbec v ničem, řekli jsme však, že chceme ambiciózní dohodu výhodnou pro rozšíření," líčí diplomat členské země výsledek pobytu svého premiéra v Chirakově zpovědnici.
Vypadá to, že i ostatní zopakovali dávno známá stanoviska. Francouzská špička z nich pak s předáky Evropské komise splétala návrh, který předložili ostatním po ránu.
Chirack káral Prodiho, Prodi se chytil se Schrödrem
Nebylo to snadné. Předseda Evropské komise Romano Prodi se pohádal veřejně s prezidentem Chirakem, který se zase údajně už první večer chytil s německým kancléřem Gerhardem Schröderem.
"Prodiho výhodou je, že není na těchto schůzích nováček. Postavil se mu," líčil důvěrný zdroj ostrou slovní přestřelku, když Chirac káral Prodiho za to, že si nechává přinášet dokumenty
svými úředníky.
Šéf komise odsekl, že si bude sám rozhodovat o tom, kdy mluví se svými lidmi. Došlo to údajně až tak daleko, že Francie nechtěla s komisí konzultovat návrh kompromisu.
Novináři: Jaký je smysl francouzského návrhu?
V obrovité hale tiskového střediska se stovky novinářů pokoušejí dobrat smyslu tohoto stručného a nejasného textu, který přisuzuje Německu stejně hlasů jako Francii: svědčí to o tom, že ještě nedošlo na konečné lámání chleba, nebo je to důkaz totální Chirakovy neústupnosti?
"Němci se rozhodli netrvat na vyšším počtu hlasů, než má Francie, za podmínky, že Polsko nebude mít tolik co Španělsko," míní nejmenovaný znalec poměrů. Podle německého diplomata není důvod, proč by si Německo přálo poškodit Polsko.
Co je to ten článek 133?
Jeden z mluvčích Evropské komise nabádal novináře, aby nevěřili psanému projektu kompromisu ohledně kvalifikované většiny pro článek 133 Smlouvy o EU - ve skutečnosti jsou na stole další čtyři alternativy, pokud jde o obchodování se službami.
"Co je článek 133?", vyzvídá japonský žurnalista. "Je to důležité?"
Jakmile se zjeví některý z ministrů, okamžitě se na něj navěsí hrozen reportérů. "Ani nyní, ani ve dvě ráno necouvneme o jediný palec, pokud jde o kvalifikovanou většinu v oblasti daní a sociálního zabezpečení," ujišťuje Keith Vaz, britský ministr pro evropské záležitosti.
"Britové by mohli ustoupit v sociálním zabezpečení," hodnotí náladu nočních kontaktů zdroj Evropské komise.
Francouzský návrh: Krok k rozšíření či krok zpět
Francouzský návrh je podle Vaze vstřícným krokem k rozšíření. "Podívejte se na to, jaké počty hlasů jsou navrhovány pro kandidáty - poznáte z toho, že to s rozšířením myslíme velmi vážně," mlží britský politik.
Mluvčí portugalského ministra zahraničí naopak označuje výčet hlasů pro budoucích 27 členských států za "ránu pro rozšíření".
Všichni chtějí mít víc
Tabulka se přitom jeví jako jakýsi kompromis mezi italsko-německým a švédským návrhem, jež kolovaly již několik týdnů v Bruselu. Nic šokujícího, leda snad pro Poláky, jimž je nabízeno o dva hlasy méně než Španělům.
Malta má mít v Evropském parlamentu méně poslanců než skoro stejně velké Lucembursko. Je to nespravedlivé, ale o nic méně než to, že Francouzi chtějí mít tolik hlasů jako Němci a Holanďanům nabízejí stejně jako Belgičanům, navzdory značným rozdílům v počtu obyvatel.
Hněvivé reakce jedněch a druhých, hraná nespokojenost, vyjednávání prostřednictvím médií, to vše patří k rokováním tohoto druhu. V Nice se však od dopoledne zdá, že zatímco velké země jsou víceméně spokojeny, že posílí svou moc v EU, Evropská komise a malé státy považují výsledek první noci za nepřijatelný.
Francouzský prezident Jacques Chirac (vlevo) a předseda Evropské komise Romano Prodi hovoří s novináři na tiskové konferenci, kterou uspořádali během jednání summitu Evropské unie v Nice (9. prosince 2000). |