New York Times

New York Times

New York Times podruhé zpoplatnil internetové zprávy. První pokus nevyšel

  • 12
Americká mediální společnost The New York Times Company, která vydává stejnojmenné noviny a další periodika, začala zpoplatňovat své internetové zpravodajství. Zatím vybírá peníze v Kanadě a od 28. března se k tomu chystá i ve Spojených státech. O bezplatné čtení přijdou i čtenáři v zahraničí.

Kdo nemá předplacenou tištěnou verzi New York Times, může na webu za měsíc přečíst 20 článků zdarma, další přístup už bude jen za peníze. Kdo si naopak tištěnou verzi vlajkového listu New York Times předplatí, bude moci na webu číst neomezeně a žádný další poplatek už po něm společnost nebude chtít.

Za neomezený přístup na web NYTimes.com bude firma vybírat 15 dolarů (asi 260 korun) měsíčně s tím, že v ceně je i přístup přes aplikaci pro chytré mobilní telefony.

Čtenáři, kteří budou k článkům New York Times přistupovat z jiných zdrojů na internetu, třeba z blogů či společenských sítí jako je Facebook, budou moci k obsahu přistupovat i po vyčerpání stanoveného limitu. Počet článků volně dosažitelných přes Google ale New York Times omezuje pouze na pět denně.

Na druhý pokus

Noviny začaly část obsahu zpoplatňovat už v roce 2005, po dvou letech toho ale zanechaly a naopak se zaměřily na to, aby na svůj web přilákaly co nejvíce nových čtenářů.

"Dnešek znamená pro Timesy podstatnou změnu, v naší 159leté historii evoluce a přeměny je to důležitý den," poznamenal šéf a vydavatel New York Times Arthur Sulzberger.

Podle expertů je zatím těžké odhadovat, zda bude snaha listu napodruhé úspěšná. Nedávná studie s názvem Project for Excellence in Journalism, kterou na vzorku více než 30 různých novin využívajících u své internetové verze nějakou formu předplatného provedla organizace Pew Research Center, totiž ukázala, že za on-line obsah bylo ochotno platit jen asi jedno procento čtenářů.

The New York Times a jeho mezinárodní verze International Herald Tribune jsou považovány za jedny z nejprestižnějších novin na světě. Zpoplatnění internetové verze novin má vydavateli pomoci rozčlenit zdroj příjmů a stabilizovat hospodaření.

Konkurence krok společnosti bedlivě sleduje

Snahu New York Times budou zřejmě pozorně sledovat další novinové společnosti, které vydávají všeobecně zaměřené noviny ve velkých nákladech. Čtenáři totiž čím dál častěji noviny odhlašují a zpravodajství si čtou na internetu, kde je zatím zpoplatňuje pouze hrstka firem.

Pokud New York Times placený model úspěšně rozvine, lze čekat, že ke zpoplatnění internetové verze sáhnou i další noviny.

Zpoplatněním webu si vydavatelé novin částečně chtějí kompenzovat úbytek čtenářů, částečně výpadek příjmů za prodej reklamy v tištěných médiích. S poklesem počtu předplatitelů totiž klesá i zájem zadavatelů reklamy, kteří se přesouvají na internet a reklamu zadávají tam.

Strategie, kterou teď zkouší New York Times, je podobná té, kterou už před časem zavedl britský ekonomický list Financial Times. Zatím je úspěšný, což ale může být i tím, že Financial Times čtou manažeři a obecně bohatší lidé.

Velkým propagátorem placeného obsahu na internetu je i miliardář Rupert Murdoch, jehož společnost News Corporation vydává řadu periodik. Do jeho impéria patří například i deník The Wall Street Journal , který se kdysi zaměřoval na finanční profesionály, ale jak přešel pod Murdochovo impérium, stal se z něj všeobecně orientovaný list. Dnes jsou tyto noviny v USA dokonce nejrozšířenější a za internetovou verzi vybírají poplatek už dlouho.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video