Pokud firma, která si reklamu zadala, nebo distributor nebude přání lidí respektovat, hrozí jim až dvoumilionová pokuta.
Právník Filip Winter, který se specializuje na reklamu, ale upozorňuje na jednu výjimku ze zákona. Pokud si totiž firma distribuci reklamy zadala do konce letošního května, tedy ještě před účinností zákona, nová pravidla se na ní dva roky nevztahují.
"Je to nebezpečí, že tímto způsobem bude zákon zneužíván," obává se Martin Elger z právnické Agentury Ars Aequi et Boni.
Například Česká pošta, největší distributor reklamních letáků v zemi, ale přání lidí uznává už teď. "Doručovatelky jsou povinny oznámení na schránce respektovat. Jenže my doručujeme zhruba šedesát procent takových zásilek, zbytek nosí do schránek studenti nebo důchodci," vysvětluje mluvčí pošty Ladislav Vančura.
"Je to správný krok," říká Kamila Kanichová z ostravského sdružení Vita, které o podobnou obranu proti reklamě léta usilovalo. Právo nevyžádanou reklamu do schrány odmítnout uznává i prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec.
Co na letácích vadí |
* Ostravské sdružení Vita rozeslalo zájemcům 5000 nálepek "Reklamy? Děkuji, nechci!". Organizace tvrdí, že jde o plýtvání surovinami a že výroba papíru a barev zatěžuje životní prostředí. Sdružení odhaduje, že se jen v 134 tisících ostravských schránek ročně "spotřebuje" 24 tisíc stromů. Státní podnik Lesy oponuje a tvrdí, že se na výrobu papíru používají stromy z takzvané probírky - cíleného kácení. A to je prý porostu ku prospěchu. |