Podle zprávy letoun zasáhla raketa typu země-vzduch SA-3 odpálená z místa, kam se sbíhaly všechny informace o jeho pohybu přinejmenším nad územím Srbska a Černé Hory. Pohyb sledovaly pozemní hlásky a radarové stanice zapínané jen nakrátko z obavy, aby neodhalily svoji polohu spojeneckým letounům, které je pak snadno ničí raketami.
Zatím není jasné, jak uvádí zpráva, zda posádka raketového odpalovacího zařízení dostala informaci o poloze letounu od radarových stanic, nebo zda svůj radar sama nakrátko zapnula, náhodně zaměřila letoun a vypálila střelu, na kterou již pilot nestačil reagovat. "Ať to udělal kdokoli, myslíme si, že tu noc vyhrál v loterii," řekl podle deníku jeden vysoký americký důstojník.
Mluvčí amerického ministerstva obrany Kenneth Bacon podle listu odmítl spekulovat o příčinách pádu letounu. Podotkl však, že "jugoslávská protivzdušná obrana je dobře vybavená a přizpůsobivá ... jugoslávské ozbrojené síly se snaží rychle nacházet nové způsoby, jak používat protileteckou obranu k sestřelování amerických letounů a zároveň chránit své radary a rakety před spojeneckým útokem".
Dosavadní informace
Představitelé NATO a Pentagonu oficiálně přiznali, že ztratili nad Jugoslávií "neviditelný" letoun F-117A. Pilota letadla zachránil speciálně vycvičený tým americké námořní pěchoty.
Mluvčí Pentagonu Keneth Bacon odmítl uvést podrobnosti vyprošťovací operace, pouze
sdělil, že ji uskutečnil americký tým, který je vysoce kvalitně vycvičen. K týmům, které podobné operace v americké armádě uskutečňují, patří specializovaná výsadková jednotka námořní pěchoty, jejíž příslušníci zachránili kapitána Scotta O'Gradyho
sestřeleného v roce 1995 nad Bosnou.
Záběr srbské televize ukazoval trosky letounu s nápisem Air Combat Command a identifikační číslo AF-806. Letouny F 117-A jsou neviditelné pro radary, protože mají zvláštní povrchovou úpravu a minimální odrazovou plochu pro radarové vlny.
Údaje o letadle F-117 (v angličtině, zdroj Americké vojenské letectvo USAF)
F-117A Nighthawk
Mission
The F-117A Nighthawk is the world's first operational aircraft designed to exploit low-observable stealth technology.
Features
The unique design of the single-seat F-117A provides exceptional combat capabilities. About the size of an F-15 Eagle, the twin-engine aircraft is powered by two General Electric F404 turbofan engines and has quadruple redundant fly-by-wire flight controls. Air refuelable, it supports worldwide commitments and adds to the deterrent strength of the U.S. military forces.
The F-117A can employ a variety of weapons and is equipped with sophisticated navigation and attack systems integrated into a state-of-the-art digital avionics suite that increases mission effectiveness and reduces pilot workload. Detailed planning for missions into highly defended target areas is accomplished by an automated mission planning system developed, specifically, to take advantage of the unique capabilities of the F-117A.
Background
The first F-117A was delivered in 1982, and the last delivery was in the summer of 1990. The F-117A production decision was made in 1978 with a contract awarded to Lockheed Advanced Development Projects, the "Skunk Works," in Burbank, Calif. The first flight was in 1981, only 31 months after the full-scale development decision. Air Combat Command's only F-117A unit, the 4450th Tactical Group, (now the 49th Fighter Wing, Holloman Air Force Base, N.M.), achieved operational capability in October 1983.
Streamlined management by Aeronautical Systems Center, Wright-Patterson AFB, Ohio, combined breakthrough stealth technology with concurrent development and production to rapidly field the aircraft. The F-117A program has demonstrated that a stealth aircraft can be designed for reliability and maintainability. The aircraft maintenance statistics are comparable to other tactical fighters of similar complexity. Logistically supported by Sacramento Air Logistics Center, McClellan AFB, Calif., the F-117A is kept at the forefront of technology through a planned weapon system improvement program located at USAF Plant 42 at Palmdale, Calif.
General Characteristics
Primary Function: Fighter/attack
Contractor: Lockheed Aeronautical Systems Co.
Power Plant: Two General Electric F404 engines
Length: 65 feet, 11 inches (20.3 meters)
Height: 12 feet, 5 inches (3.8 meters)
Weight: 52,500 pounds (23,625 kilograms)
Wingspan: 43 feet, 4 inches (13.3 meters)
Speed: High subsonic
Range: Unlimited with air refueling
Armament: Internal weapons carriage
Unit Cost: $45 million
Crew: One
Date Deployed: 1982
Inventory: Active force, 54; ANG, 0; Reserve, 0
Americké neviditelné letadlo F-117 |