Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Neviditelná volební kampaň už začala

  0:01
Volební kampaň, to nejsou jen billboardy a inzeráty s usmívajícími se politiky a nic neříkajícími hesly typu Výborný Mlynář. Politická propagace, která se právě teď rozjíždí, má i takzvanou neviditelnou část. Není tak drahá, zato je velmi účinná.
Cyril Svoboda krátce po svém zvolení do čela lidovců přichází s novým nápadem: prezidenta by napříště měli volit občané, ne parlament. Nečekaný názor se objevuje v novinách, rozhlase i televizi, vyjadřují se k němu političtí oponenti. Sociální demokraté jej po nějakém čase dokonce berou za svůj.

Na první pohled to není nic výjimečného. Až na to, že je před volbami a všechno, co politici říkají, s čím a kdy přicházejí, je součástí pečlivě připravené strategie. Všemožné triky, jak se dostat na oči čtenářů novin nebo diváků televize a nezaplatit za to třeba ani korunu z volebního rozpočtu, radí politickým stranám mediální agentury označované i jako agentury PR (public relations = vztahy s veřejností).

Ty hrají roli prostředníka mezi politikem a novináři. Mají výhodu v tom, že v agenturách pracuje řada bývalých novinářů, kteří mohou využívat své osobní vazby v médiích. "Všechno se točí kolem jediné věci - jak za co nejméně peněz politické strany ukázat politika v médiích," říká znalec v oboru, Pavel Kučera z agentury Eklektik.

Politická strana si nejprve rozhodne, jaké voliče chce oslovit, na koho se tedy v kampani zaměří, a pak vymyslí, co by tyto lidi mohlo oslovit. Na některé voliče působí do detailů promyšlená daňová reforma, jiné zase láká příslib léků zdarma, některým stačí číst si v bulvárních plátcích o tom, kam chodí politik nakupovat a co rád večeří.

Volební manažer Čtyřkoalice Patrik Nacher říká: "Nám by určitě neprošel billboard s reklamou na lyže, jakou dělal Václav Klaus. To by od nás lidi nevzali. Takže musíme prorazit s tématy, jako je daňová nebo důchodová reforma." Připouští zároveň, že se tak pro část voličů nestanou zajímavými, a bere to jako jistý handicap. "Je jasné, že chlapi v hospodě se budou spíš bavit o Klausovi na lyžích než o důchodové reformě."

Když je téma vyrobeno, politik naučený (najaté agentury ho v tématu vyškolí včetně odpovědí na nejpravděpodobnější otázky novinářů), zbývá už "jen" všechno dostat do médií, a to nikoli jako placený inzerát. To, jaké metody k tomu agentury používají, má zůstat pro veřejnost utajeno. Proto se nikdo (ani z politických volebních štábů, ani z PR firem) k tomu nechce hlásit na své jméno.

Tři varianty, jak se dostat do médií
Varianta číslo jedna: vypustit téma na veřejnost. Popisuje to jeden z mediálních stratégů ČSSD. "Někdy stačí, když se dva tři lidi zmíní na dvou tiskových konferencích o nějaké nové věci, novináři mají hned o čem psát a ostatní strany jsou pak oproti nám v nevýhodě. Když je média žádají o reakce, nejsou připraveny. To je případ Špidlových zaměstnaneckých penzijních fondů," uvedl člen sociální demokracie.

Varianta číslo dvě: cíleně oslovovat vybrané novináře, předat jim informace a přesvědčit je, že stojí za to o tom psát. Například o chystaném dálničním obchvatu velkého města, na který existují různé názory. Podle zkušeností mediálních agentur jsou novináři často rádi, že mají výjimečné informace, které konkurence nemá.

"Dodávám novinářům i jména politiků, kteří se k danému problému odborně vyjádří," řekl jeden z mediálních poradců, který dokonce na sebe prozradil, že u jednoho tématu zastupoval dva politiky s opačným názorem - spokojeni byli oba, protože každý z nich svým voličům dal najevo svůj názor.

Varianta číslo tři: využít toho, že některé noviny publikují názory politiků a před volbami je zahltit příspěvky konkrétního politika. Není výjimkou, že texty ve skutečnosti připravují právě mediální agentury a politik k nim přidá jen své jméno.
"Už teď na začátku roku se frekvence článků od politiků zvýšila. Nejpilnější jsou z ODS a Čtyřkoalice," potvrzuje šéf komentátorů v MF DNES Martin Komárek.

Existuje ještě jedna možnost, jak dostat politika do médií - zaplatit si to. O tom se sice mluví, ale důkazy zatím nikdo na stůl nepoložil. V seriózních novinách by za úplatek byla okamžitá výpověď, stejně tak agentury sdružené v Asociaci APRA mají korupci zapovězenou.

"Dávat informace do médií a novináři za to platit je naprosto neetické. Stávat by se to nemělo, i když nemohu vyloučit, že u některých agentur a médií to takhle funguje," říká Pavel Kučera z firmy Eklektik. Dodává, že zejména v regionálních novinách je častý jiný a rovněž pochybný způsob, jak propagační článek dostat mezi redakční texty za určitý počet koupených inzerátů dostane klient jako bonus možnost se předvést v normálním zpravodajství, které jako inzerát označené není.

"Vždycky je účinnější, když to, že jste dobrý, o vás říká někdo jiný, než když to v inzerátu říkáte sám," uvedl Kučera. Noviny i televize se už začaly připravovat, že politici budou mít čím dál větší zájem se v nich ukázat v nejlepším světle. Jak se tomu budou bránit?

Jak se připraví média
"Řídíme se profesionálními zvyklostmi a nově i etickým kodexem, které zakazují jakoukoli spolupráci mezi novinářem a politikem na jeho dobré imagi. Kromě toho například dva měsíce před volbami nebudeme otiskovat profilové rozhovory, které se netýkají přímo politiky," říká šéfredaktor MF DNES Pavel Šafr.

Ředitel zpravodajství České televize Zbyněk Honys předem nezavrhuje žádnou informaci: "Nemohu a priori tvrdit, že informace poskytované prostřednictvím agentur nebo samými politiky nejsou pro diváky důležité." Je však podle něho nezbytné zvážit význam informace a důkladně ji ověřit.

Lidové noviny nebudou měnit pravidla redakční práce. Podle šéfredaktora Veselina Vačkova je pro zveřejnění určité zprávy rozhodující, zda je v zájmu čtenářů, nebo pouze v zájmu politické strany. "Znalosti a zkušenosti redaktorů LN převyšují schopnosti mediálních agentur.

Takže nehrozí, že nás obelstí." Nejvíc bodů politik nasbírá ve chvíli, pokud se mu daří co nejčastěji se protlačit do televize. Není to však právě nejjednodušší.
"Musím se řídit sledovaností a nemohu sem zvát bezvýznamné politiky. Na ty by se nikdo nedíval," říká moderátorka televizního Kotle Michaela Jílková. V době těsně před volbami chce zvát politiky podle aktuálních volebních preferencí: to znamená, že poslední půjde zástupce strany, která si vede nejlépe.

A co diskusní Sedmička, kde se za poslední tři měsíce v polovině případů sešly dvojice z ODS a ČSSD? "V součtu je tam každá strana zastoupená podle toho, kolik má poslanců. Dvojice vybírám tak, aby byly konfliktní. ODS a ČSSD se i přes opoziční smlouvu snaží od sebe profilovat více, než když proti sobě sedí lidé z ČSSD a Čtyřkoalice," vysvětluje dramaturgyně Novy Věra Dušková.

Autoři:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ukrajinci dočasně stahují tanky Abrams. Jsou zranitelné při nasazení dronů

26. dubna 2024  8:01

Ukrajina dočasně stáhla z boje americké tanky Abrams M1A1, které se ukázaly být zranitelné při...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...